
Het Trendonderzoek Salarisprofessionals 2025 van het NIRPA onder 998 salarisprofessionals kijkt onder meer naar de hoeveelheid loonbeslagen en de ontwikkelingen op het gebied van Private aanvulling WW (PAWW), Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), de werkkostenregeling (WKR), en ervaringen op het gebied van privacy en dataveiligheid en vergelijkt dat met de vorige editie van het trendonderzoek uit 2023.
Loonbeslag
Loonbeslagen hebben niet alleen gevolgen voor individuele werknemers, maar ook voor de organisatie als geheel. Als een werknemer te maken krijgt met loonbeslag, betekent dit dat een deel van het salaris direct wordt ingehouden om schulden af te betalen. Voor werkgevers brengt een loonbeslag administratieve en juridische verantwoordelijkheden met zich mee. Dit vereist extra inspanningen van salarisadministratie.
Hoewel de lonen de afgelopen periode gestegen zijn, is dit vaak niet voldoende om de hogere inflatie volledig te compenseren. Dit kan betekenen dat meer mensen dan eerder hun rekeningen niet meer kunnen betalen, met uiteindelijk meer loonbeslagen tot gevolg. Het effect lijkt dit jaar mee te vallen.
8% van de deelnemende salarisprofessionals geeft aan dat het aantal loonbeslagen is toegenomen, een afname ten opzichte van de 22% in 2023. De meeste respondenten (61%) geven aan dat het volume ongeveer gelijk is gebleven.

PAWW
De Private Aanvulling WW (PAWW) is een aanvullende regeling op de Werkloosheidswet (WW) of loongerelateerde WGA-uitkering in Nederland. Werknemers van organisaties die zijn aangesloten bij de Stichting PAWW (SPAWW) betalen de bijdrage voor de PAWW, de premie wordt ingehouden op het brutoloon. Een beperkter aantal respondenten (42% in 2025 en 62% in 2023) geeft aan te maken te hebben met de PAWW in hun werk.
In 2023 is gevraagd naar mogelijke knelpunten in de uitvoering van de PAWW. Hieruit kwamen als grootste knelpunten de communicatie vanuit de uitvoerder naar voren (62%) en ontoereikende informatievoorziening (35%). Dit keer is gevraagd of verbetering zichtbaar is in de communicatie en/of informatievoorziening vanuit de SPAWW. De meeste respondenten zien geen verbetering.
Wet DBA
De meeste respondenten geven aan dat er minder inzet is van zzp’ers of zijn zelfs volledig gestopt met de inzet van zzp’ers. Bij deze groep geven de respondenten aan dat 59% van de zzp’ers een contract aangeboden hebben gekregen. Door 22% van de respondenten wordt aangegeven dat er niets wijzigt nu wordt gehandhaafd op schijnzelfstandigheid en er is zelfs 3% die juist meer zzp’ers inzetten dan verleden jaar.
Ook respondenten met een eigen onderneming is gevraagd of zij een verandering zien met het zicht op de handhaving op de Wet DBA. 68% van hen geeft aan dat er niets verandert.
De meeste respondenten (54%) geven ook aan het afgelopen jaar geen verandering te hebben gezien in het verwerken van het aantal tijdelijke contracten, oproepcontracten en/of uitzendkrachten.
De informatievoorziening rondom de handhaving van de Wet DBA vanuit de Belastingdienst wordt door de meeste respondenten (51%) als voldoende beschouwd.
Kanttekening: het trendonderzoek is gestart in maart 2025, slechts drie maanden nadat de Belastingdienst weer handhaaft op schijnzelfstandigen. Dit maakt dat het meten van de invloed van de handhaving op wet DBA mogelijk nog geen duidelijke uitkomsten biedt. Wel geven de meeste respondenten aan dat er minder of zelfs geen inzet meer is van zzp’ers, terwijl 68% van de zzp’ers aangeeft dat er niets verandert.
AVG
Binnen organisaties bestaan er verschillende niveaus van bezorgdheid over privacy en dataveiligheid. 27% van de respondenten geeft aan zich geen zorgen te maken over privacy en dataveiligheid, in 2023 was dit nog 35%. Bijna driekwart maakt zich in enige mate (65%) of grote mate (8%) veel zorgen. Dit percentage ligt hoger ten opzichte van de vorige editie. Cybercriminaliteit is de grootste bron van zorgen voor 49% van de respondenten, vergeleken met 47% in 2023.
Was de salarisprofessional in de vorige editie iets minder bezorgd over het kennisniveau rondom dataveiligheid binnen de afdeling salarisadministratie én binnen de gehele organisatie, nu zijn de zorgen weer wat toegenomen.

Wwft
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) is een wet die tot doel heeft het witwassen van geld en de financiering van terrorisme te voorkomen en te bestrijden. De Wwft is van toepassing op werkzaamheden van salarisadministratiekantoren. Ongeveer 79% van de salarisprofessionals geeft aan bekend te zijn met de Wwft. Op ongeveer 45% van de respondenten is de Wwft van toepassing op hun dienstverlening.
Vanuit de Wwft zijn er meerdere activiteiten die als verdacht worden beschouwd. Dit kan onder meer gaan over ongebruikelijke transacties, het gebruik van contant geld of identiteitsfraude. Een mogelijk verdachte activiteit betekent natuurlijk niet meteen dat ook daadwerkelijk sprake is van witwassen of terrorismefinanciering, maar de uitkomsten kunnen wel dienen als aandachtspunt.
Werkgeversverklaring
De meeste verdachte situaties hadden te maken met het verstrekken van werkgeversverklaringen. Hoewel er geen wettelijke eisen worden gesteld aan een werkgeversverklaring, maken veel banken gebruik van zo’n document op te beoordelen of iemand in aanmerking komt voor een hypotheek.
De meeste werkgeversverklaringen bevatten in ieder geval de volgende informatie:
- de hoogte van het salaris;
- het soort dienstverband;
- een intentieverklaring.
Belangrijke informatie dus voor financiële instellingen om te bepalen of leningen worden verstrekt. Daarnaast is het informatie die relatief makkelijk te manipuleren is door (tijdelijke of fictieve) wijzigingen in het salaris of dienstverband. Ook kan een werknemer geen rechten ontlenen aan de gegevens die een werkgever vermeldt in de werkgeversverklaring.
65% van de salarisprofessionals heeft wel eens een werkgeversverklaring en een loonstrook gemaakt direct na indiensttreding van een werknemer. Verder heeft 41% van de salarisprofessionals meegemaakt dat een werkgeversverklaring en loonstrook is verzocht op te maken in combinatie met tijdelijke loonsverhoging.

Werkkostenregeling
De werkkostenregeling bestaat al meer dan 10 jaar. Het was de bedoeling om met de WKR een eenvoudige en eenduidige regeling te maken rondom verstrekkingen en vergoedingen. De WKR wordt echter in 76% van de gevallen gezien als redelijk complex tot complex. Dit geeft aan dat de WKR geen eenvoudig uit te voeren regeling is.
De deelnemende salarisprofessionals geven aan soms of vaak moeite te hebben met het bepalen van welke vergoedingen er onder de WKR vallen (90%).
Steeds vaker is het individueel keuzebudget (IKB) een vast onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket in organisaties. Bij de uitvoering van de WKR wordt de meeste moeite ervaren bij het IKB (74%). Het bedrijfsfeest volgt op de tweede plaats (29%) en de fiets van de zaak wordt als derde (26%) genoemd. Onder de noemer overig wordt met stip op één het onderwerp ‘declaraties’ aangekaart, gevolgd door onkostenvergoedingen.

Meer dan de helft van de deelnemende salarisprofessionals geeft aan dat de informatievoorziening van de overheid matig of onvoldoende is. Maar 1% van de respondenten vindt de informatievoorziening goed. 40% vindt de informatievoorziening voldoende.
NIRPA Trendonderzoek Salarisprofessionals 2025
Meer weten over loonbeslagen voorkomen? Volg een cursus hierover.
Meer weten over de Wwft? Volg de cursus hierover:
Meer weten over de werkkostenregeling? Volg een cursus hierover: