
Het vakgebied van salarisprofessionals is continu in beweging. Daarom is het belangrijk dat salarisprofessionals zichzelf blijven ontwikkelen. Werkgevers kunnen helpen door te investeren en te faciliteren in opleidingen en ontwikkelingsmogelijkheden. Hoe de salarisprofessional dit doet en in hoeverre de werkgever hier een rol in speelt, lees je in dit artikel. De resultaten zijn afkomstig van het Trendonderzoek Salarisprofessionals 2023 van het NIRPA onder 1.030 salarisprofessionals.
Competenties
Aan de salarisprofessionals is gevraagd om zichzelf te beoordelen op vier competenties
die belangrijk zijn voor de functie van salarisprofessional. Het gaat om de competenties:
- communiceren;
- adviseren;
- wet- en regelgeving toepassen; en
- ethisch handelen.
Meer dan 75% van de respondenten geeft zichzelf een ‘goed’ of ‘uitstekend’ op alle vier de competenties. De competenties ‘ethisch handelen’ en ‘wet- en regelgeving toepassen’ komen op de hoogste plaats qua sterk geachte competenties voor de respondenten. Op deze twee competenties geeft maar liefst 90% van de respondenten aan dat ze hier ‘goed’ of ‘uitstekend’ op scoren.
Communiceren moet je leren
De competentie ‘communiceren’ scoort het minst hoog met 22% van de respondenten die hier ‘voldoende’ of ‘matig’ op scoren. Hier lijkt dus het meeste winst te behalen voor de salarisprofessionals.
Inhoudelijke deskundigheid
Naast competenties is inhoudelijke deskundigheid cruciaal om het vak van salarisprofessional
uit te kunnen voeren. Gevraagd werd aan salarisprofessionals hoe zij zichzelf vinden scoren op vijf belangrijke thema’s:
- Pensioenen
- Arbeidsrecht
- Arbeidsvoorwaarden
- Salarissoftware
- Internationale payroll
Meer dan driekwart van de salarisprofessionals vindt dat zij uitstekende of goede kennis hebben van hun salarissoftwaresysteem. Ook op het gebied van arbeidsvoorwaarden en arbeidsrecht geven de meeste salarisprofessionals zichzelf een ruime voldoende.
Internationale payroll en pensioenen
Er is nog ruimte voor verbetering rondom de meer specialistische thema’s internationale payroll en pensioenen. Daarbij beoordelen de salarisprofessionals zichzelf respectievelijk in 56% en 18% met een matig of onvoldoende. Dat veel salarisprofessionals niet dagelijks met deze thema’s te
maken hebben, speelt daarbij ongetwijfeld een rol.
Ondersteuning vanuit werkgever
77% van de professionals geeft aan voldoende tijd te krijgen voor vakontwikkeling. 78% is tevreden over het beschikbare budget en 68% vindt dat er voldoende advies en stimulering is vanuit de organisatie. In 2021 was dat respectievelijk 73%, 73% en 66%.
Rondom de advisering/stimulering vanuit de werkgever is nog wel ruimte voor verbetering. Hoewel dus twee derde van de ondervraagden deze ondersteuning als voldoende ervaart, geeft 18% hun werkgever hiervoor een onvoldoende. In 2021 was dit 22%.
Interessant hierbij is om te kijken naar verschillende partijen in de organisatie die de salarisprofessional adviseren en stimuleren bij de vakontwikkeling. In theorie kan er namelijk voldoende tijd en budget zijn, maar een organisatiecultuur waarbij scholing wordt gestimuleerd is minstens zo belangrijk voor een
gedegen opleidingsbeleid.
Onvoldoende ondersteuning van HR
Zowel leidinggevenden, collega’s als HR scoren in meerderheid een voldoende. De respondenten zijn het minst positief over de ondersteuning die ze ervaren vanuit de HR-afdeling. HR is toch traditioneel verantwoordelijk voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en scoort significant minder dan leidinggevenden en teamleden. Een kwart van de respondenten geeft aan onvoldoende ondersteuning van HR te ondervinden en 22% weet niet wat ze hiervan vinden.
Vakontwikkeling
Een zeer ruime meerderheid (86%) van de beroepsgroep heeft het afgelopen jaar tijd besteed aan vakontwikkeling (inhoudelijke vakkennis of ontwikkeling van vaardigheden). Maar liefst 82% van de respondenten leest vakliteratuur. Meer dan driekwart (78%) van de respondenten heeft actief trainingen, cursussen of opleidingen gevolgd het afgelopen jaar. Iets meer dan de helft van de respondenten volgde een seminar of congres in het afgelopen jaar.
Wijze waarop aan ontwikkeling is gedaan:
- Vakliteratuur 82%
- Opleidingen, trainingen, cursussen 78%
- Congressen, seminars, workshopdagen 63%
- E-learning 36%
- ‘Learning on the job’ 36%
- Vaktechnisch intern overleg 33%
- Coaching 7%,
Kennis over wet- en regelgeving
Traditioneel is het op peil houden van kennis over wet- en regelgeving de belangrijkste reden voor salarisprofessionals om actief kennis over het eigen vakgebied te blijven vergaren. Maar liefst 90% van de respondenten gaf aan actief kennis te hebben gezocht/zich te hebben ontwikkeld op dit onderwerp, op welke wijze dan ook. Ongeveer de helft van de respondenten heeft zijn HR-kennis verder ontwikkeld.
Onderwerpen waarop vakontwikkeling betrekking had:
- Wet- en regelgeving 90%
- HR kennisgebieden 51%
- Kennis van salarissoftware/ICT-systemen 44%
- Persoonlijke vaardigheden/ontwikkeling 41%
- Adviesvaardigheden 25%
- Financiële bedrijfseconomische kennisgebieden 11%
- Managementvaardigheden 8%
- Overige vaardigheden 8%.
Tijd en budget
Respondenten die het afgelopen jaar aan hun eigen kennis en vaardigheden hebben gewerkt voor het uitoefenen van het vak, hebben dit grotendeels in de tijd van de werkgever/opdrachtgever gedaan (71% van de vakontwikkeling wordt gemiddeld in de tijd van de werkgever gedaan). Dat is vergelijkbaar met 2021.
Persoonlijk opleidingsbudget
Indien sprake is van een persoonlijk opleidingsbudget, dan bedraagt dit gemiddeld (mediaan) € 1.500. Twee jaar geleden vonden we ook een gemiddelde van € 1.500 per persoon. In 2020 was dit nog € 2.000. Gezien de inflatie van de afgelopen periode lijkt de hoogte van het opleidingsbudget dus onder druk te staan.
Opleidingsbudget beschikbaar?
Meer dan een derde van de respondenten (38%) weet overigens niet of er een budget beschikbaar is voor opleidingen of trainingen. Dat is op zich een verbetering ten opzichte van verleden keer (toen wist 52% van de respondenten niet of er een budget was), maar is wel opvallend, gezien de continue opleidingsbehoefte van de doelgroep. 12% van de respondenten geeft aan dat er helemaal geen opleidingsbudget beschikbaar is.