Het advies om thuis te werken is vanaf 25 september 2021 versoepeld in “werk thuis als het kan en op kantoor als het nodig is.”
Werkgevers en werknemers nemen hierbij de verantwoordelijkheid om afspraken te maken over een passende verdeling tussen werk op locatie en thuis. De overheid gaat er hierbij vanuit dat werkgevers en werknemers bij het maken van deze afspraken oog hebben voor het algemeen belang, zoals het voorkomen van piekbelasting in het OV en overvolle werkvloeren, en het welzijn van werkenden.
Dit heeft het kabinet aangekondigd op 14 september. Op 1 november 2021 is een nieuw moment om te wegen of de genomen maatregelen, waaronder het versoepelen van het thuiswerkadvies, nog passend zijn.
Afspraken werkgevers en werknemers
Met de versoepeling van het thuiswerkadvies hebben veel werkgevers en werknemers weer meer keuze om (deels) op kantoor, thuis of elders te werken. In de huidige fase van de coronapandemie is het van belang dat deze versoepeling stapsgewijs plaatsvindt. “Het virus staat ons nog niet toe dat we zo veel naar kantoor gaan als we wellicht zouden willen”, aldus Wiersma.
Werkgevers en werknemers nemen hierbij de verantwoordelijkheid om afspraken te maken over een passende verdeling tussen werk op locatie en thuis. Dit kan per werkomgeving verschillen. Het is daarbij van belang oog te hebben voor goed werkgeverschap, gezonde en veilige arbeidsomstandigheden en mentale vitaliteit van werkenden.
Daarnaast is het belangrijk dat werkgevers en werknemers bij het maken van deze afspraken aandacht besteden aan verspreidingsrisico’s van het coronavirus, zoals het voorkomen van piekbelasting in het OV en het voorkomen van overvolle werkvloeren. En als een werknemer klachten heeft, dan laat hij of zij zich testen en werkt tot die tijd thuis.
Het kabinet vraagt aan werkgevers en werknemers met elkaar te overleggen over het vinden van een nieuwe balans en daarmee te voorkomen dat iedereen meteen weer tegelijk naar kantoor gaat.
Gerichte vrijstelling thuiswerkkosten
Het ministerie van Financiën heeft op 21 september 2021 geïnformeerd over het wetsvoorstel (Belastingplan 2022) waarin een gerichte vrijstelling in de werkkostenregeling voor de vergoeding van bepaalde thuiswerkkosten wordt geïntroduceerd. Hiermee maakt het kabinet het mogelijk dat de werkgever deze vergoeding vrij van loonheffingen kan toekennen.
Veel werkgevers hebben aangegeven een vergoeding aan de werknemer te willen geven voor de extra kosten verbonden aan het thuiswerken. Op basis van de berekening van het Nibud is het kabinetsvoorstel uit te gaan van een vrijstelling voor een forfaitair bedrag van maximaal € 2 per thuisgewerkte dag of deel daarvan. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen kunnen werkgevers per 1 januari 2022 gebruik maken van deze gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten.
Voor de kosten verbonden aan het inrichten van een werkplek thuis, met inbegrip van bureaustoel en bijvoorbeeld een computer en mobiele telefoon, bestaan al andere gerichte vrijstellingen. Deze bieden de werkgever nu al de mogelijkheid deze categorie kosten vrij van loonheffingen te vergoeden.
Gerichte vrijstelling voor thuiswerkkostenvergoeding vanaf 2022
Grenswerkers
Met betrekking tot grenswerkers geldt op dit moment nog de afspraak in Europees verband dat thuiswerken niet leidt tot een wijziging van de lidstaat waar premies betaald moeten worden. Deze maatregel blijft gelden tot 31 december 2021.
Samen met de staatssecretaris van Financiën brengt de minister van SZW in kaart welke mogelijkheden er zijn voor het aanpassen van de internationale sociale zekerheid en fiscaliteit in verband met het thuiswerken. De minister van SZW hoopt de Tweede Kamer daarover voor het einde van het jaar te informeren.
Diverse acties
Komende periode komen er verschillende acties om werkgevers en werknemers te ondersteunen bij het verkennen en vormgeven van de combinatie tussen thuiswerken en werken op locatie.
Deze acties worden langs drie lijnen in gang gezet:
- Informatie blijven verspreiden over de combinatie van vitaal thuiswerken en op locatie werken.
- Podium geven aan ervaringen met combinatie van thuiswerken en op locatie werken.
- Ruimte geven voor collectief leren en pilots.
Hybride werken
Zodra het mogelijk is worden alle coronamaatregelen opgeheven. Als dat zover is, start een nieuwe fase, waarbij er ongetwijfeld in enige vorm, afhankelijk van werkgevers en werknemers willen, sprake is van hybride werken: een mengvorm van thuiswerken en werken op locatie, zonder dat we met de beperkingen van coronamaatregelen te maken hebben. Dit blijft maatwerk per organisatie.
Thuiswerken kent zowel voordelen als nadelen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat werkgevers en werknemers, met het oog op de toekomst na corona, de voorkeur geven aan een mengvorm van thuiswerken en werken op kantoor of een locatie elders.
Advies SER
Het demissionaire kabinet heeft in maart 2021 de SER om advies gevraagd over welke concrete opgaven de SER ziet voor het kabinet en andere partijen met betrekking tot hybride werken in de periode na de coronacrisis.
Met het advies van de SER wil het kabinet zicht krijgen op de ontwikkelingen, gevolgen en de te verwachten balans van hybride werken in de toekomst.
De SER heeft aangegeven haar advies naar verwachting eind 2021/begin 2022 te kunnen afronden. Op basis van dit advies kan het kabinet een Beleidsagenda voor de toekomst van hybride werken opstellen, waarmee de samenleving, maar ook de overheid, werkgevers en werkenden de lessen van het thuiswerken kunnen benutten en kunnen anticiperen op de periode na corona.
Kamerbrief ‘Naar een combinatie van werken op locatie en thuis’
Lees ook Thuiswerken in coronatijd op Rijksoverheid.nl