Over drie onderwerpen bestaat in de politiek brede consensus: het minimumloon, de toekomst van het toeslagensysteem en flexibele arbeid.
Wat willen de partijen en welke gevolgen zal dit mogelijk hebben voor werkgevers en de loonaangifte? Vanuit Accountancy Gemak & Software Gemak (Exact) geven productmanager Leo Overvoorde en productmanager wet- & regelgeving Jouke Sjaardema commentaar. Wat mag de salarisadministrateur verwachten? François van Langevelde van BrouwersHRM geeft zijn visie hierop.
1 Minimumloon
De meeste fracties in de Tweede Kamer zijn voor het verhogen van het minimumloon. De kans dat er aanpassingen komen op dit gebied is dus groot.
Leo Overvoorde: ‘In het licht hiervan is de vraag interessant of we toegaan naar een minimumuurloon of een minimumloon. Dat laatste is nu het geval.’
Wat betekent de verhoging van het minimumloon voor de salarisadministrateur?
Jouke Sjaardema: ‘Dat zal erg afhangen van de branche waarin jouw klant actief is. In veel organisaties werken nauwelijks mensen tegen het minimumloon en heeft de verhoging dus geen gevolgen. Maar is je klant een horecaondernemer of heeft hij/zij een supermarkt, dan is de impact groot voor bepaalde groepen personeel. Als je alleen de salarisadministratie uitvoert, is het een kwestie van een aantal getallen aanpassen in de software. Maar ben je daarnaast ook adviseur dan krijg je te maken met strategische discussies die vooral op het vlak van personeelsbeleid liggen. Dan moet je jouw klant ineens kunnen adviseren over contractvormen en personeelsplanning.’
Je adviesrol zal met een verhoging van het minimumloon hoe dan ook belangrijker worden. En dat is niet het enige. Een hoger minimumloon zal in tal van branches ook invloed hebben op de kostprijs van producten en diensten.
Wat vindt François van Langevelde van BrouwersHRM ervan?
‘Het is goed dat het minimumloon verhoogd wordt, maar we moeten het wel in perspectief zien. Enerzijds raakt dit slechts een klein deel van de beroepsbevolking. We hebben een plicht die te beschermen, maar we moeten oppassen dat we daarvoor niet alles overhoophalen. De impact van een hoger minimumloon is namelijk veel groter dan vaak wordt gedacht.’
2 Toeslagen
Tot nu toe verloopt het uitkeren van toeslagen (met terugwerkende kracht) vanuit de Belastingdienst. Er lijkt brede politieke consensus om de verantwoordelijkheid na het debacle van de toeslagenaffaire daar weg te halen. Is het een idee om de verantwoordelijkheid neer te leggen bij de werkgever?
François van Langevelde ziet een mooie uitweg uit dit dilemma:
‘Als het minimumuurloon inderdaad naar 14 euro gaat ben je meteen van een hoop toeslagen af. Veel mensen zullen dan boven de grens van 22.000 euro komen en hoeven geen toeslagen meer te ontvangen. Maar ook als het minimumloon minder verhoogd wordt, zal het aantal toeslagen verminderen. Wel zullen er toeslagen blijven bestaan voor mensen die parttime werken of anderszins onder de inkomensgrens blijven.’
Jouke Sjaardema:
‘Iets als de huurtoeslag zal niet via de werkgever gaan verlopen. Maar de zorgtoeslag wel. En ook de kinderopvangtoeslag is iets wat via de werkgever zou kunnen. Dat is zeker uitvoerbaar, maar we moeten wel beseffen dat hiermee de aard van de loonaangifteketen verandert. Deze was altijd min of meer een uittreksel van de loonadministratie en wordt dan een soort subsidieaanvraag, wat een ander proces is en ook andere risico’s voor de werkgever en werknemer met zich meebrengt.’
François van Langevelde:
‘Real time is wat mij betreft echt een must, want dan ontvangt de werknemer elke maand automatisch de juiste toeslag en ben je af van alle verrekeningen achteraf.’
Volgens Leo Overvoorde zou de bottleneck wel eens kunnen zitten bij de werknemer. Die moet immers de juiste gegevens aanleveren bij zijn of haar personeelsafdeling. Gebeurt dit niet of wordt er een verkeerd getalletje doorgegeven of vergeten een vinkje te zetten, dan vindt er een verkeerde berekening van de toeslag plaats.
‘Het betekent dat de salarisadministrateur de werknemer nog meer moet voeden met kennis’, vindt Van Langevelde. ‘Maar die trend zien we eigenlijk al jaren.’
3 Flexibele arbeid
Vrijwel alle partijen zijn het erover eens dat flexibilisering van de arbeid een aantal ongewenste negatieve effecten heeft gehad. Zo wil iedereen af van schijnzelfstandigheid en bepaalde payroll-constructies.
François van Langevelde:
‘Het zou best kunnen dat WWZ en WAB al een groot deel van de ongewenste gevolgen van flexibilisering hebben opgelost.’
Leo Overvoorde wijst erop dat een deel van de arbeidsmarkt vraagt om flexibel inzetbare werknemers en dat het geen goede zaak zou zijn als het nieuwe kabinet daar een rem op zet.
‘Als contractvormen veranderen heeft dit veel impact op de adviesrol van salarisadministrateurs’, vult Jouke Sjaardema aan.
‘Je zult breder moeten adviseren, en bijvoorbeeld ook de HR en finance-afdeling erbij moeten betrekken omdat je meer informatie nodig op basis waarvan je de klant kunt adviseren. Je zult met een gezamenlijk plan van aanpak moeten komen om concurrerend te blijven op de arbeidsmarkt.’
François van Langeveld:
‘Ik zie bij organisaties nog veel muren tussen HR, Finance en de loonadministratie. Mijn advies aan werkgevers is dan: zet een bepaalde strategische vraag eens uit bij die afdelingen, zonder dat ze het van elkaar weten. En breng de verschillende oplossingen dan samen. Dat levert vaak mooie nieuwe inzichten op.’
Meer advies
Leo Overvoorde: ‘Als de overheid de zaken vereenvoudigt wordt het voor de salarisadministrateur vaak complexer. We roepen al jaren dat het vak inhoudelijker wordt, meer gericht op advies. Die trend zal zich onder een nieuw kabinet doorzetten.’
Lees meer en download de whitepaper Formatie in volle gang, wat mag salarisadministrateur verwachten? van Software Gemak