• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Thuiswerken ondersteunen en verder bevorderen

Thuiswerken ondersteunen en verder bevorderen

Nieuws

Minister Koolmees van Sociale Zaken gaat in een brief naar de Tweede Kamer in op extra maatregelen die thuiswerken een impuls geven.

4 februari 2021 door Salaris Vanmorgen

Voor werkgevers en werknemers die nu nog het werk op kantoor doen, maar waar dat ook thuis zou kunnen, betekent het: extra inzet om ook deze groep over de streep te trekken.

Meer thuiswerken?

Zowel RIVM- als TNO-cijfers laten zien dat er een grote groep mensen is die thuis kan werken en dat ook doet, en daarnaast een aanzienlijk deel van de mensen aangeeft het werk op de werklocatie te moeten doen en dat ook doet. Daarover laten de TNO cijfers zien dat het overgrote deel van de werknemers aangeeft het werk niet of niet met nog meer uren thuis te kunnen doen, namelijk 91 procent.

Die werknemers zeggen dus – gezien de aard van hun beroep of functie – dat ze niet anders kunnen dan ze nu doen. Van de overige 9 procent die in principe meer thuis kan werken, geeft de ene helft aan op locatie te werken omdat de werkgever dat verwacht (4,8 procent), en de andere helft (4,4 procent) heeft zelf voorkeur voor werken op locatie.

Tot slot geven recente cijfers van het Kennisinstituut Mobiliteit ook aan dat het percentage (gedeeltelijk) thuiswerkers tussen oktober en januari is opgelopen (van 42 naar 48 procent).

Op basis van voornoemde cijfers is het daarom van belang te realiseren dat een belangrijk deel van de werkenden aangeeft niet thuis te kunnen werken omdat het werk op locatie moet worden uitgevoerd.

Van de groep werkenden die wel kunnen thuiswerken geven de cijfers aan dat er aanzienlijk kan en wordt thuisgewerkt: twee derde tot driekwart van deze groep werkt zoveel mogelijk thuis.

De ruimte om nog meer mensen thuis te laten werken, lijkt dus beperkt. Dat neemt niet weg dat er toch nog ruimte is voor verbetering. Daar richten de activiteiten van het kabinet zich op.

Onderzoek TNO

Uit onderzoek van TNO blijkt:

  • De algehele ervaren gezondheid van de werknemers die in najaar 2020 thuis werkten, is in november 2020 niet verslechterd ten opzichte van een jaar eerder, zelfs licht verbeterd;
  • Onder de thuiswerkers is het aandeel met burn-out klachten stabiel vergeleken met een jaar eerder. Het aantal werkenden met burnout-klachten is daarmee nog steeds zoals onlangs aan uw kamer gemeld te hoog;
  • Van de thuiswerkers gaf 75 procent aan (zeer) tevreden te zijn met het leven, dit geldt ook voor werknemers die op de werklocatie werkten;
  • In het najaar was 14 procent van de werknemers die thuiswerkten sterk eenzaam. Dit is reden tot zorg.
  • Voor de thuiswerkers nam het aandeel werknemers met klachten aan nek, armen en schouders af ten opzichte van een jaar eerder (van 42 naar 38 procent).
  • Voor werknemers die thuis werkten was er geen significant verschil in werk-privé-disbalans ten opzichte van een jaar eerder (9 procent).
  • Jongeren t/m 29 jaar die thuiswerkten, gaven ten opzichte van de overige thuiswerkers aan vaker een zeer goede gezondheid te hebben (91 procent) en zijn minder vaak sociaal eenzaam (79 procent).

Thuiswerkers lijken er vooralsnog het beste van te maken, maar specifieke aandacht voor het welbevinden van thuiswerkers, ook voor de langere termijn, vanuit werkgevers, sociale partners en het kabinet blijft noodzakelijk. Zeker gezien de ervaren eenzaamheid onder een deel van de thuiswerkers en het stabiel hoge aantal burn-outklachten.

Hou vol

Het kabinet blijft het welbevinden van thuiswerkers monitoren, neemt in overleg en samenwerking met sociale partners zo nodig maatregelen en blijft de groep thuiswerkers ondersteunen met tips,
informatie e.d. en de oproep is: hou vol!

Besmettingen

Onderzoek wijst uit dat de werksetting de op twee na grootste besmettingsbron vormt. Maar het is niet mogelijk om die cijfers verder uit te spitsen naar type werklocatie. Daardoor is het lastig om vast te stellen waar het besmettingsrisico precies het grootst is.

Werken op locatie

Het TNO-onderzoek laat zien dat het aandeel werknemers dat (deels) op locatie werkt dat aangaf dat de werkgever de algemene COVID-maatregelen toepast, hoog is en in november 2020 iets is toegenomen naar 90 procent.

Beschermingsmiddelen

Het aandeel op locatie werkende werknemers dat aangaf dat de werkgever beschermingsmiddelen ter beschikking stelt, is gestegen van 61 procent in de zomer naar 77 procent in het najaar. Het merendeel (84 procent) van de werknemers die aangeven dat de werkgever persoonlijke beschermingsmiddelen verstrekt, droeg in het najaar ook beschermingsmiddelen op de werkplek.

Verder kan 93 procent zich vaak of altijd aan de hygiënemaatregelen houden.

Het naleven van de algemene maatregel afstand houden gaat ook beter dan tijdens de zomer, maar een derde van de werknemers (34 procent) kan niet vaak of altijd afstand houden van collega’s, en 48 procent kan dat niet van klanten.

Afstand houden

In lijn met voorgaande, laten gegevens van de Inspectie SZW (gepubliceerd 14 januari 2021) zien dat onvoldoende afstand houden op de werkvloer de vaakst gehoorde klacht is binnen een melding aan de Inspectie SZW.

Ook de aanwezigheid van zieke werknemers op de werkvloer, onvoldoende hygiënische maatregelen en een gebrek aan goede persoonlijke beschermingsmiddelen worden bij meldingen veel genoemd.

Werkvloer in coronatijd – ervaringen Inspectie SZW

Bij elkaar genomen, geven de cijfers aan dat er veel aandacht is voor COVID-maatregelen op de werkvloer, maar er nog steeds ruimte is voor verbetering ten aanzien van de naleving van de algemene COVID-maatregelen op de werkvloer, met name in het afstand houden van collega’s en klanten.

Veilige werkplek

Voor het deel van de mensen dat niet kan thuiswerken, bijvoorbeeld in de zorg, bij fabrieksproductie en in het vervoer, betekent dat: zorgen dat de werkplek veilig is. Voor die werkgevers en werknemers die nu nog het werk op kantoor doen, maar waar dat ook thuis zou kunnen, betekent het: extra maatregelen om ook die groep over de streep te trekken.

Waar thuiswerken niet mogelijk is, is het van groot belang dat op de werkvloer de COVID-maatregelen door iedereen worden toegepast.

‘Onvoldoende coronamaatregelen op werkvloer’

Risico Inventarisatie en Evaluatie

Op basis van voornoemde beschikbare cijfers van TNO en de Inspectie springt in het bijzonder in het oog de noodzaak tot een betere naleving van de anderhalve meter afstand, vooral in contact met klanten. Het is ook van belang dat de maatregelen op de werkplek op de juiste wijze worden toegepast. Dit houdt in dat de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is aangepast op het risico van het coronavirus
en dat er een plan van aanpak is opgesteld.

Handreiking SER

Voor hulp om het aangepaste beleid goed vorm te geven kan de handreiking voor bedrijven en werknemers van de SER om verspreiding van het coronavirus op de werkplek tegen te gaan worden
geraadpleegd.

Handreiking coronaproof op het werk

Inspectie SZW

Om adequater te kunnen optreden bij geconstateerde besmettingen op de werkvloer heeft het kabinet de Inspectie SZW, als onderdeel van de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 (Twm COVID-19), in werking getreden op 1 december 2020, tijdelijk meer wettelijke mogelijkheden gegeven om in te grijpen, indien nodig.

Zo kan de Inspectie bij werkgevers die in ernstige mate nalaten maatregelen te nemen om de werknemers te beschermen tegen besmetting, op basis van de tijdelijke wijziging van de Arbowet werkzaamheden stilleggen en/of direct een boete opleggen.

Bij geconstateerde onveilige situaties kan de werknemer, ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging of vakbond een melding doen bij de Inspectie SZW.

Wettelijke grondslag

Daarnaast werkt het kabinet ter opvolging van de motie van de leden Klaver en Ouwehand (aangenomen op 21 januari jl.) waarmee de regering wordt verzocht om met spoed een wettelijke grondslag te creëren om bij het niet naleven van coronamaatregelen, waardoor een bronbesmetting ontstaat, te kunnen reageren met een sluiting van het bedrijfspand.

Mentale aspecten thuiswerken

Het kabinet blijft met werkgevers- en werknemersorganisatie inzetten op het ondersteunen van werkgevers en werknemers die al thuiswerken met informatie en instrumenten die helpen bij de inrichting van het thuiswerken. Daarbij zal het kabinet conform de motie Smeulders uitdrukkelijk aandacht geven aan de mentale aspecten van thuiswerken. Daarnaast zet het kabinet in op het verder bevorderen van het thuiswerken waar dat kan.

Duidelijke thuiswerkcriteria

In opvolging van de motie Marijnissen cs. d.d. 26 januari jl. werkt het kabinet samen met sociale partners aan duidelijke criteria voor thuiswerken. Na het aannemen van de motie is het kabinet direct in gesprek gegaan met werkgevers- en werknemersorganisaties hierover. Momenteel lopen deze gesprekken.

Vervolgens zal het kabinet inzetten op het breed bekend maken van de criteria in samenspraak met werkgevers- en werknemersorganisaties. De minister zal de Tweede Kamer medio februari berichten over de concrete uitwerking.

Thuiswerken is de norm – criteria en grondslag voor bedrijfssluiting

Meldpunt Inspectie SZW

De Inspectie SZW heeft een meldpunt voor meldingen over corona in relatie tot werk, arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden. Zodra er criteria zijn, zal de Inspectie SZW, waar nodig met andere toezichthouders, door middel van interventies opvolging geven aan meldingen over niet-opvolging.

In de tussentijd worden werkprocessen voorbereid om aan meldingen snel gevolg te kunnen geven.

Vitaal thuiswerken

Het kabinet zal de communicatie over thuiswerken waar dat kan de komende periode intensiveren.

Het kabinet zal in opvolging van de motie van de leden Weyenberg en Smeulders (aangenomen op 2 februari 2021) 5 miljoen euro vrijmaken om vitaal thuiswerken in overleg met sociale partners intensief te stimuleren en te ondersteunen.

Groepsvorming verder beperken

Het kabinet verkent, als onderdeel van het bredere pakket aan maatregelen om thuiswerken te bevorderen, de mogelijkheid om plaatsen aan te wijzen waar groepsvorming verder moet worden beperkt. Op dit moment geldt dat groepsvorming binnen een besloten plaats boven 30 personen per zelfstandige ruimte is verboden.

Coronaverlofregeling

Tot slot wordt met de sociale partners het gesprek gevoerd over arbeidsvoorwaardelijke aspecten van thuiswerken. Een regeling voor extra coronaverlof met compensatie vanuit de overheid voor ouders met jonge kinderen is helaas geen begaanbare route gebleken.

Extra coronaverlof van de baan – overheid compenseert niet

Vervolgens heeft de Kamer op 2 februari 2021 een motie aanvaard van de leden Smeulders en Van
Weyenberg waarin de regering wordt verzocht om de Kamer te informeren over al verkende opties met betrekking tot coronaverlof en in geval van verlengde sluiting van de basisscholen samen met sociale partners een ultieme poging te doen om tot een coronaverlofregeling te komen.

Het gesprek met sociale partners zal op korte termijn plaatvinden en aansluitend zal de minister de Kamer informeren over de reeds verkende opties.

Fiscale behandeling thuiswerken

Daarnaast is in de brief over de uitbreiding van het economisch steun- en herstelpakket van 21 januari jl.  ingegaan op de fiscale behandeling van thuiswerken en de betrokkenheid van maatschappelijke organisaties en sociale partners in deze.

Vrije ruimte stijgt ook in 2021 naar 3 procent

Thuiswerken verder stimuleren

Met de voorgenomen maatregelen zoals beschreven in deze brief verwacht het kabinet het thuiswerken verder te stimuleren, de aandacht voor het veilig werken op locatie te blijven bevorderen, zodat het risico op besmetting op de werkvloer verder wordt verminderd.

Kamerbrief TNO cijfers thuiswerken

Categorie: Nieuws Tags: coronavirus, thuiswerk, werknemer en corona

Tags: coronavirus, thuiswerk, werknemer en corona

Gerelateerde artikelen

8 februari 2023

Minder uren tijdens corona werken leidt tot verrekening vakantie-uren

1 februari 2023

Regeling voor zorgmedewerkers met long covid in de maak

1 februari 2023

Wet werken waar je wilt – vragen over redelijk en billijk en thuiswerkplek

26 januari 2023

Handige toolbox hybride werken – zowel thuis als op kantoor werken

Hoofdsponsor

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Ben jij een junior of senior salarisadministrateur?
Regres: wettelijke basis informatie geven tussen (ex-)werkgevers en UWV
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Bezwaar en beroep instellen tegen NOW kan lonen
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Partners

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Ben jij een junior of senior salarisadministrateur?
Regres: wettelijke basis informatie geven tussen (ex-)werkgevers en UWV
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Bezwaar en beroep instellen tegen NOW kan lonen
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Vereenvoudiging bewijslast bij fiets van de zaak en reiskostenvergoeding
  • Iedere werknemer minimaal 85 euro netto meer per maand in 2023
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023
  • Loonbelastingtabellen 2022 – witte en groene tabellen

NIRPA

Opleidingen

09
feb
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
10
feb
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
14
feb
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
16
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
17
feb
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
feb
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
23
feb
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
feb
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
mrt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
03
mrt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
06
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
07
mrt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
09
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Training DGA voor Salarisadministrateurs en Beloningsadviseurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
16
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
mrt
Training Inkomstenbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
20
mrt
Training Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
21
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
mrt
Training Omzetbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Ontslag van A tot Z
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
jun
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
26
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Senior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadministrateur
Ruigrok
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
(senior) Loonadviseur
Scab
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
(senior) Loonadministrateur
Scab
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Medior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur
Flynth
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Payroll Professional
CROP
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
HR adviseur (extern)
Scab
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur
Flynth
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV