• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Werkvloer in coronatijd – ervaringen Inspectie SZW

Werkvloer in coronatijd – ervaringen Inspectie SZW

Nieuws

De Inspectie SZW beschrijft haar ervaringen met en kennis over de gevolgen van de coronapandemie op de Nederlandse werkvloer. 

25 januari 2021 door Salaris Vanmorgen

Uit het rapport Het werk in coronatijd komt naar voren dat de werkvloer in beperkte mate een rol speelt in het risico op besmetting, zeker waar het gaat om ernstige afloop. Toch is het risico zeker niet te verwaarlozen en vereist dit daarom de onverminderde aandacht. De Inspectie SZW richt zich daarbij op sectoren als de vleesverwerking, de agrarische en groene sector en distributiecentra.

6.000 meldingen

De Inspectie SZW krijgt tot midden november 2020 ongeveer 6.000 meldingen over problemen rondom corona in bedrijven. De Inspectie ziet dat veel melders zich zorgen maken over besmettingsrisico’s op de werkplek. Zij geven aan dat:

  • de anderhalve meter maatregel niet in acht wordt genomen;
  • er zieke collega’s blijven doorwerken;
  • er geen afdoende beschermingsmiddelen voorhanden zijn; en
  • zij dit soort problemen niet altijd binnen het bedrijf bespreekbaar durven te maken.

Maatregelen genomen

Volgens inspecteurs blijkt dat onderzochte en geïnspecteerde bedrijven over het algemeen de pandemie serieus nemen en bereid zijn maatregelen te treffen om verspreiding van corona tegen te gaan. Zeker in het begin van de pandemie hebben bedrijven gezocht naar praktische oplossingen, maar die waren niet altijd voldoende of in overeenstemming met de coronamaatregelen van het kabinet.

Na contact met de Inspectie blijken ook die bedrijven bereid om aanvullende maatregelen te nemen. Daarnaast maakt de pandemie duidelijk dat de risico’s rondom gezond, veilig en eerlijk werk, versterkt
samen komen bij arbeidsmigranten in sectoren als de vleesverwerkende industrie en distributiecentra.

In de zorgsector, zo blijkt uit meldingen, leidt in het begin van de pandemie het gebrek aan goede beschermingsmiddelen tot ongerustheid bij het zorgpersoneel.

Nieuw arborisico

Voor de Inspectie is corona een nieuw arbeidsomstandighedenrisico en daarom heeft zij haar programmering en werkwijze aangepast. Ook voor de Inspectie was het zoeken naar een evenwicht tussen de ingrijpende coronamaatregelen en de bestaande Arbowetgeving.

Besmettingen op werkplek

Het RIVM houdt bij hoeveel personen positief zijn getest op het coronavirus. Veruit de meeste positief getesten (ruim 80 procent) vallen in de leeftijdscategorie tussen 15-65 jaar: op 15 december zo’n 500.000 geregistreerde personen. Dit is ruwweg 4 procent van alle werkenden.

Sterfte

Voor de meeste mensen in de beroepsbevolking die met een infectie te maken krijgt, valt het risico op ernstige ziekte of sterfte mee. De ernst van de ziekte is sterk gerelateerd aan leeftijd. Het sterftepercentage bij geïnfecteerden boven de 70 jaar oud is ruwweg 13 procent. Voor zieken tussen de 15-65 jaar ligt dit percentage veel lager, op gemiddeld 0,1 procent.

Maar op een populatie van bijna tien miljoen werkenden is ook een laag percentage in absolute aantallen een serieus probleem. Hetzelfde geldt voor het aantal sterfgevallen: van de overledenen is 5,5 procent jonger dan 65, ofwel ruim 550 personen (stand 15 december 2020). Daarnaast is duidelijk dat na herstel van een COVID-19 infectie sprake nog geruime tijd sprake kan zijn van een aanzienlijke ziektelast.

Een andere indicator van verspreiding van Covid-19 onder de beroepsbevolking is de ontwikkeling van het ziekteverzuim van werknemers. Dit lag in 2020 duidelijk hoger dan in 2019.

Verspreiding virus op werk

Hoewel de meeste besmettingen in Nederland niet zijn te herleiden tot een duidelijke bron laat het beschikbare onderzoek zien dat werk een niet te onderschatten factor is in de verspreiding van het virus. Het blijkt echter lastig precies te duiden waar de besmettingen zijn ontstaan. Van de gevallen waarvan de setting bekend is, rapporteert het RIVM dat dit in verreweg de meeste gevallen de thuissituatie betreft.

Wat betreft de besmettingen buiten de thuissituatie laten de cijfers van het RIVM zien dat werk een niet onaanzienlijke bijdrage levert aan (verdere) verspreiding van het virus. In totaal gaat het in de periode juni – medio december, om ruim 34.000 traceerbare besmettingen op de werkvloer.

Een aantal beroepsgroepen loopt, door het werk zelf of door beperkte mogelijkheden besmettingen te voorkomen, grotere risico’s. Internationaal onderzoek laat zien dat dit bijvoorbeeld geldt voor werknemers in de zorg, de voedingsindustrie en de veiligheidssector.

Psychische problemen

Het SCP geeft aan dat de crisis leidt tot oplopende werkloosheid, meer psychosociale arbeidsbelasting en toegenomen baanonzekerheid en risico’s op burn-out.

Onderzoek van TNO laat zien dat bij een meting in de zomer de effecten voor de lichamelijke en psychische gezondheid meevallen. Een ander project van TNO, waarin werkenden worden gevolgd tijdens de eerste drie maanden van de crisis laat echter zien dat naast de directe gevolgen tijdens de eerste uitbraak, zoals bijvoorbeeld werkdruk in de zorg en de ziektelast door het virus, vooral jongeren en mensen met kinderen het in die periode lastig hadden. Zij hadden moeite met concentreren en een werk-privé balans die tot problemen leidde.

Coronameldingen

Het aantal meldingen dat de Inspectie SZW tot aan 8 november 2020 heeft ontvangen, is als gevolg van Covid-19, met 92 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Van de 12.599 meldingen zijn er 5.874 direct dan wel indirect gerelateerd zijn aan corona. Binnen de categorie corona zijn er 1.194 meldingen die betrekking hebben op arbeidsmigranten. Bij 1.707 werkgevers heeft tot nog toe naar aanleiding van een coronagerelateerde melding een interventie plaatsgevonden.

Bij het grootste deel (90 procent) van de getoetste situaties heeft de werkgever de problemen (uiteindelijk) opgelost, soms na een waarschuwing of een eis van de Inspectie. Een deel van de coronameldingen leidt tot handhaving.

De meldingen met betrekking tot corona richten zich op de wijze waarop de beperkende maatregelen op de werkplek al dan niet worden nageleefd.

De meest voorkomende problemen hebben te maken met:

  • de mogelijkheden tijdens het werk afstand te houden;
  • de mogelijkheden voldoende hygiënisch te werken; en/of
  • de beschikbaarheid van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondneusmaskers bij vitale beroepen.

Uit de meldingen komt naar voren dat er veel zorgen leven bij werknemers over hun gezondheid.

Er zijn ook werkgevers die hun verantwoordelijkheid niet nemen, maar dit betreft een relatief kleine minderheid. In 90 procent van de geanalyseerde meldingen waarin de houding van de werkgever wordt getypeerd, merkt de inspecteur de werkgever aan als welwillend: de werkgever had uit eigen beweging al maatregelen genomen en is bereid is waar nodig die maatregelen aan te scherpen. Nog eens 5 procent nam (aanvullende of betere) maatregelen na contact met de Inspectie en wordt op grond daarvan ook als welwillend aangemerkt.

Bespreekbaarheid klachten

De bespreekbaarheid van klachten binnen bedrijven lijkt op basis van de meldingen problematisch. Dit blijkt uit het hoge percentage anonieme meldingen, de angst voor ontslag als opgegeven reden daarbij en het lage aantal klachten, waarbij het probleem is besproken met de leiding binnen het bedrijf of bijvoorbeeld met de OR. Dit kan te maken hebben met het feit dat zo’n 70 procent van de klachten afkomstig is uit sectoren waarvan we weten dat er bovengemiddeld veel werkenden met een kwetsbare arbeidsmarktpositie werkzaam zijn.

Kwetsbare groepen en sectoren

Controles, onderzoeken en meldingen met betrekking tot bijvoorbeeld het uitzendwezen, de zorg, de agrarische sectoren, de vleesverwerking en de horeca laten zien dat niet overal de besmettingsrisico’s
afdoende worden tegengegaan.

Werkgevers die overtreden doen dit vaak omdat zij onvoldoende kennis hebben omtrent de eisen, het  nut van de maatregelen niet inzien of de kosten ervan niet willen dragen. Inspecteurs melden dat het onderzoeken van deze meldingen en de gesprekken daarover met de werkgever vaak tot verbeteringen leiden.

Arbeidsmigranten

Van de bijna 6.000 coronagerelateerde meldingen aan de Inspectie die tot 8 november 2020 zijn binnengekomen, heeft ruim 20 procent betrekking op arbeidsmigranten.

Tot aan augustus 2020 gaan dit soort meldingen vooral over:

  • onvoldoende afstand kunnen houden op de werkplek (65 procent);
  • zieke werknemers op de werkvloer (20 procent); en
  • onvoldoende kunnen beschikken over persoonlijke beschermingsmiddelen (15 procent).

De Inspectie heeft 380 voornamelijk Oost-Europese arbeidsmigranten geïnterviewd over hun werkomstandigheden en hun woonsituatie. De meeste arbeidsmigranten geven aan dat duidelijke instructies over coronamaatregelen op de werkplek zijn gegeven en over persoonlijke beschermingsmiddelen te kunnen beschikken. Ongeveer een vijfde van hen zegt dat het onmogelijk is
om voldoende afstand te houden op de werkplek.

Eerlijk werk

De arbeidsomstandigheden in relatie tot corona op het werk lijken met die resultaten redelijk op orde, anders is dat als het gaat om eerlijk werk bij arbeidsmigranten.

Bijna de helft van de respondenten zegt dat ze ofwel niet worden doorbetaald bij ziekte (16 procent), of niet weten of er doorbetaling plaatsvindt (30 procent).

Ongeveer 85 procent van hen werkt via een uitzendbureau en daarvan werken twee van drie langdurig in een fase A uitzendovereenkomst, waarbij de werkgever op ieder moment de overeenkomst kan  beëindigen, ook bij ziekte van de uitzendkracht.

Daarnaast geeft 86 procent aan dat hun woonruimte is geregeld door het uitzendbureau of de werkgever. Die woonruimte moeten zij verlaten als het werk stopt. Vaak is de woonruimte klein en moet deze worden gedeeld met meerdere personen.

Veertig procent geeft aan dat de werkgever ook het woon-werkverkeer regelt. In iets meer dan de helft van de gevallen melden arbeidsmigranten dat geen maatregelen zijn genomen tijdens het vervoer om besmetting te voorkomen.

Vleesverwerkende industrie

De problematiek van arbeidsmigranten komt scherp in beeld in de vleesverwerkende industrie, waar
extra is geïnspecteerd.

De uitkomsten van die inspecties laten zien dat arbeidsmigranten achter worden gesteld bij hun collega’s in vaste dienst. Dan gaat het bijvoorbeeld om het moeten doorwerken bij ziekte, niet uitbetaald krijgen wanneer het bedrijf door een corona-uitbraak stil ligt en structureel meer uren moeten maken dan collega’s in vaste dienst.

Wat betreft arbeidsomstandigheden en corona, blijken de slachterijen voldoende maatregelen te hebben genomen. Toch zijn er bij andere bedrijven nog veel overtredingen als het gaat om RI&E’s zonder risico-beschrijving corona, onvoldoende afstand houden, onvoldoende beschermingsmiddelen en voorlichting en instructie.

Zorgsector

De zorgsector heeft in 2020 extra de aandacht van de Inspectie gehad. Tot aan het najaar 2020 voert de  Inspectie gesprekken met 35 organisaties en instanties in de zorgsector. Zeker in de maanden maart en april komen uit de zorgsector meldingen (toen 11 procent van het totaal aantal meldingen) binnen, die vooral gingen over het gebrek aan persoonlijke beschermingsmiddelen (verpleeghuizen, thuiszorg).

Medewerkers in verpleeghuizen en de thuiszorg, zo blijkt ook uit meldingen, voelen zich zeker tijdens die eerste periode angstig en onzeker over het niet adequaat beschermd zijn in de omgang met patiënten.

De werkdruk tijdens de eerste golf laat, volgens zorginstellingen, sporen na wanneer de tweede golf in september aanvangt. Het ziekteverzuim is hoog als gevolg van uitputting en emotionele belasting, maar ook doordat zorgmedewerkers vaker dan andere werknemers in quarantaine moeten vanwege een positieve PCR-test in hun omgeving.

Ongewenst agressief gedrag van (de familie van) patiënten, vaak vanwege uitgestelde zorg, en het door zorgmedewerkers ervaren gebrek aan sociale steun, maken de werkomstandigheden in de zorg tijdens de tweede coronagolf extra belastend.

Arbowet handhaven

De Inspectie SZW handhaaft op grond van de Arbowet en de systematiek in die wet. De Inspectie heeft geen bevoegdheden om rechtstreeks te handhaven op de overheidsmaatregelen in verband met het coronavirus, zoals de anderhalve meter afstand houden, waarop gemeenten en veiligheidsregio’s handhaven.

De Inspectie SZW kan handhavend optreden wanneer werknemers het risico lopen besmet te raken door omstandigheden op de werkplek.

Van de binnengekomen meldingen op het gebied van gezond en veilig werk neemt de Inspectie tweederde in onderzoek. Op het gebied van eerlijk werk is dat ruim 30 procent. Meldingen worden alleen in onderzoek genomen wanneer deze voldoende aanknopingspunten bieden voor verder onderzoek, vermoedelijk sprake is van een overtreding en de melding op het werkterrein van de Inspectie ligt.

Inspecteurs treffen tijdens hun onderzoeken van meldingen vaak Nederlandse werknemers aan; meestal mensen in productieomgeving en in loondienst, maar ook regelmatig kantoorpersoneel dat niet mag thuiswerken.

RI&E en plan van aanpak

Inspecteurs zien tijdens hun onderzoeken dat werkgevers in eerste instantie vooral praktische maatregelen te nemen. Ze formuleren hun instructies op basis van de RIVM-richtlijn en denken er niet direct aan deze te verwerken in hun RI&E en plan van aanpak. In de praktijk is er volgens inspecteurs vaak wel meer geregeld en is er meer creativiteit ingezet dan op papier staat, met name bij kleinere bedrijven.

Alleen de grote bedrijven met eigen veiligheidscoördinatoren en arboprofessionals gaan vaak wel direct over tot aanvullingen op de RI&E en bijbehorend plan van aanpak. In 90 procent van de onderzochte gevallen op het gebied van gezond en veilig werk heeft de werkgever (uiteindelijk) maatregelen getroffen om blootstelling aan coronavirus te voorkomen.

Het werk in coronatijd

 

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsomstandigheden (arbo), coronavirus, inspectie SZW, Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E)

Tags: arbeidsomstandigheden (arbo), coronavirus, inspectie SZW, Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E)

Gerelateerde artikelen

1 februari 2023

Regeling voor zorgmedewerkers met long covid in de maak

1 februari 2023

Wet werken waar je wilt – vragen over redelijk en billijk en thuiswerkplek

19 december 2022

Thuiswerken en sociale verzekering – overgangsperiode tot 1 juli 2023

30 november 2022

NOW5 vaststellingsloket blijft open tot en met 2 juni 2023

Hoofdsponsor

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Ben jij een junior of senior salarisadministrateur?
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Bezwaar en beroep instellen tegen NOW kan lonen
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Partners

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Ben jij een junior of senior salarisadministrateur?
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Bezwaar en beroep instellen tegen NOW kan lonen
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Iedere werknemer minimaal 85 euro netto meer per maand in 2023
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023
  • Loonbelastingtabellen 2022 – witte en groene tabellen
  • Maximale beslagvrije voet per 1 januari 2023 en loonbeslag

NIRPA

Opleidingen

08
feb
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
09
feb
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
10
feb
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
14
feb
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
16
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
17
feb
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
feb
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
23
feb
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
feb
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
mrt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
03
mrt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
06
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
07
mrt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
09
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Training DGA voor Salarisadministrateurs en Beloningsadviseurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
16
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
mrt
Training Inkomstenbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
20
mrt
Training Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
21
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
mrt
Training Omzetbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Ontslag van A tot Z
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
jun
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
26
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers

Vacatures

Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Payroll Professional
CROP
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
(senior) Loonadministrateur
Scab
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Senior Salarisspecialist
Infacto
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
HR adviseur (extern)
Scab
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
(senior) Loonadviseur
Scab
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Salarisadministrateur
Ruigrok
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Medior Salarisspecialist
Infacto
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Salarisadministrateur
Flynth
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV