• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie – uitstel inwerkingtreding handhaving

Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie – uitstel inwerkingtreding handhaving

Nieuws

De inwerkingtreding van de handhaving van het Wetsvoorstel toezicht gelijke kansen bij werving en selectie wil minister Gennip van SZW uitstellen tot 1 juli 2027.

4 maart 2024 door Salaris Vanmorgen

Minister Van Gennip van SZW stuurt de Eerste Kamer de toezegging van het Wetsvoorstel toezicht gelijke kansen bij werving en selectie. Dit wetsvoorstel biedt concrete en effectieve handvatten voor werkgevers, waaronder intermediairs, om vooroordelen in sollicitatieprocedures praktisch tegen te gaan.

In het debat van 27 februari jl. is uitvoerig stilgestaan bij zowel de doeltreffendheid van objectieve werving en selectie, als bij de werkbaarheid en lastendruk van het wetsvoorstel voor mkb-werkgevers.

Handhaving

Met de Tweede Kamer, vindt de minister het van groot belang dat werkgevers, groot en klein, met de werkwijze voor objectieve werving en selectie uit de voeten kunnen. In het debat is in dit verband gesproken over de mogelijkheid om de handhaving in de praktijk gefaseerd op te bouwen. Dit zodat werkgevers de tijd krijgen zich hierop goed voor te bereiden.

Stapsgewijze opbouw

Om mkb-werkgevers tegemoet te komen is tijdens het debat met name de mogelijkheid van stapsgewijze opbouw van de handhaving door de Arbeidsinspectie besproken. Uitgaande van inwerkingtreding van de wet per 1 juli 2025 zou de opbouw van de werkgevers bij wie handhaving kan plaatsvinden, er als volgt uit kunnen zien.

  • Fase 1: vanaf 1 juli 2025 werkgevers met meer dan 250 werknemers.
  • Fase 2: vanaf 1 juli 2026 werkgevers met meer dan 100 werknemers.
  • Fase 3: vanaf 1 juli 2027 alle werkgevers.

In dit scenario zou de wet weliswaar in werking treden voor alle werkgevers en intermediairs, maar om beleidsmatige overwegingen zou Van Gennip als verantwoordelijk minister ervoor kunnen kiezen om de handhaving door de Arbeidsinspectie gefaseerd op te bouwen: grote werkgevers eerder dan kleinere werkgevers.

Met deze gefaseerde opbouw van de handhaving zouden de werkgevers die dat het meeste nodig hebben meer tijd krijgen voor gewenning, voorbereiding en inregeling van de benodigde werkwijze.

Bij deze optie zou de gefaseerde opbouw van de handhaving voor een beperkte periode gelden, namelijk tot 1 juli 2027.

Gefaseerde opbouw ongewenst

Het nadeel van dit scenario is de spanning die ontstaat tussen de wet die in werking is getreden voor alle werkgevers en intermediairs, en de tijdelijke afwijking in de toepassing van de wet, voor een groot deel van die partijen. Daarnaast is er het vraagstuk van de rechtsongelijkheid tussen werkgevers van verschillende omvang. De minister vindt de mogelijkheid van stapsgewijze opbouw om deze redenen niet wenselijk.

Latere inwerkingtreding handhaving

Een andere mogelijkheid om werkgevers meer tijd te geven om zich voor te bereiden op de verplichting om een werkwijze voor werving en selectie op te stellen is het pas later in werking laten treden van de handhavingsparagraaf ten aanzien van alle werkgevers.

Op grond van artikel V van het voorstel, kan inwerkingtreden per artikel verschillend worden vastgesteld. De handhaving ten aanzien van alle werkgevers zou dan uitgesteld kunnen worden tot 1 juli 2027. Dit betekent in de praktijk dat tussen het moment van inwerkingtreding van de wet (1 juli 2025) en de inwerkintreding van de handhaving (1 juli 2027) de Arbeidsinspectie alleen verkennende inspecties zal uitvoeren. Bij het ontbreken van een werkwijze of tekortkomingen daarin kan de Arbeidsinspectie geen eis tot naleving of boete opleggen. Wel biedt de Arbeidsinspectie ondersteuning bij werkgevers die daarvoor open staan. De ervaring met verkennende inspecties tot nu toe leert dat bedrijven welwillend zijn om hieraan mee te werken.

Uitstel handhaving tot 1 juli 2027

Gehoord de bezwaren van de Tweede Kamer, en gezien de nadelen van de stapsgewijze opbouw van de handhaving, zegt Van Gennip toe dat zij gebruik maakt van de mogelijkheid de inwerkingtreding van de handhaving uit te stellen tot 1 juli 2027.

Uitstel van de handhaving tot 1 juli 2027 creëert één heldere norm die voor alle werkgevers geldt en die tegelijkertijd tegemoet komt aan het begrijpelijke verzoek om mkb-werkgevers meer tijd te gunnen. Het geeft alle werkgevers de tijd zich voor te bereiden.

Handhaving meldplicht ook twee jaar later

Gezien de latere inwerkingtreding van de handhaving ten aanzien van het gehele wetsvoorstel, zal er ook geen handhaving plaatsvinden op de meldplicht. Intermediairs hebben dan ook extra tijd om zich hierop goed voor te bereiden. De minister zeg toe de inwerkingtreding van de handhaving van de meldplicht twee jaar later, dus per 1 juli 2027, in werking te laten treden.

Ondersteuning

Ondersteuning van werkgevers is van essentieel belang om te komen tot goede toepassing van een werkwijze voor objectieve werving en selectie.

In aanvulling op het brede pakket aan ondersteunende maatregelen wil Van Gennip in de periode voorafgaande aan de inwerkingtreding van de handhaving, extra inzetten op hands on ondersteuning aan (vooral mkb) bedrijven en het leren van hun ervaringen. Zo wordt de inzet op zogenoemde communities of practice versterkt om te komen tot een zichtbare voorhoede van (vooral mkb) bedrijven die concreet aan het werk zijn met gelijke kansen bij werving en selectie.

Ook is de minister van plan tot de oprichting van regionale inclusiedesks voor ondersteuning aan mkb-bedrijven in de regio, voor een tijdelijke extra impuls.

Betere naleving ondernemingsraad

Tot slot gaat de bewindsvrouw ook de ondernemingsraad beter in positie brengen. Ten eerste zet zij in op betere naleving van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR). Een ondernemer met 50 of meer werknemers moet op grond van de WOR een or instellen.

Recent nalevingsonderzoek wijst uit dat 69% van de ondernemers aan deze wettelijke plicht voldoet. De minister ontwikkelt in samenwerking met de SER Commissie Bevordering Medezeggenschap (SER CBM) een pallet aan beleidsinstrumenten om de naleving te verbeteren.

Heeft een organisatie een ondernemingsraad, dan wordt deze stevig betrokken bij het beleid voor gelijke kansen bij werving en selectie.

De versterking van de betrokkenheid van de or bij maatschappelijke thema’s, zoals gelijke kansen op de arbeidsmarkt, vindt Van Gennip van groot belang en neemt zij daarom mee bij de actualisering van de WOR. Hiervoor komt in 2025 een wetsvoorstel.

Evaluatie wet

Evaluatie van de wet is voorzien na twee jaar. Vanaf de inwerkingtreding van de wet op 1 juli 2025 tot aan de start van de evaluatie, wordt via een invoeringstoets gemonitord hoe bedrijven met de wet uit de voeten kunnen.

Meer concreet wordt tijdens de invoeringstoets bekeken in hoeverre het opstellen van een werkwijze volgens de wettelijke vereisten redelijk tot goed uitvoerbaar is (inclusief de mondelinge en schriftelijke werkwijze naar bedrijfsgrootte, en wat betreft tijdsinzet); de werkwijze met de wettelijk verplichte onderdelen goed toepasbaar is in de praktijk; en het werven en selecteren volgens de werkwijze is geland in de normale bedrijfsvoering.

Vaart maken met arbeidsmarktdiscriminatie

Met het aanhouden van de inwerkingtreding van de handhaving van de Wet toezicht gelijke kansen en de meldplicht komt het kabinet volgen de minister op een evenwichtige wijze tegemoet aan enerzijds de noodzaak om vaart te maken met de aanpak van arbeidsmarktdiscriminatie en het realiseren van gelijke kansen op de arbeidsmarkt en anderzijds de zorgen die leven over de werkbaarheid en lasten voor (mkb)werkgevers. Werkgevers en intermediairs krijgen extra tijd en ruimte om het werken met objectieve werving en selectie goed toe te passen in hun eigen praktijk en bedrijfsproces.

Invoeringstoets

Vanaf de inwerkingtreding wordt via een invoeringstoets gemonitord of de wet werkt zoals verondersteld. De invoeringstoets kan leiden tot aanpassing van de AMvB en/of de wet (bijvoorbeeld ten aanzien van de reikwijdte van de wet ten aanzien van de bedrijfsgrootte), de wijze van ondersteuning van werkgevers, of een combinatie van die twee. Op deze wijze is de door de Tweede Kamer gewenste “proefperiode” binnen het kader van de wet gerealiseerd.

Daadwerkelijke en voortvarende aanpak

Door het aanhouden van de handhaving en de meldplicht in combinatie met de extra inzet op de ondersteuning van het mkb, ontstaat er ruimte om arbeidsmarktdiscriminatie in Nederland daadwerkelijk en voortvarend aan te pakken, aldus de minister.

De Eerste Kamer stemt dinsdag 12 maart, over het wetsvoorstel en de ingediende moties.

Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie

Kamerbrief Toezeggingen Wetsvoorstel toezicht gelijke kansen bij werving en selectie

Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie behandeld in Eerste Kamer

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsmarkt, discriminatie, ondernemingsraad (OR), werving en selectie

Tags: arbeidsmarkt, discriminatie, ondernemingsraad (OR), werving en selectie

Gerelateerde artikelen

7 juli 2025

Impact AI op arbeidsmarkt: kansen en bedreigingen

20 juni 2025

Personeelsvergadering als ondernemingsraad niet verplicht is

19 juni 2025

Salarisadministrateur ook in 2025 weer kansrijk beroep

10 juni 2025

Krappe arbeidsmarkt vergroot kans op meer uren werk en vast contract

Hoofdsponsor

7 pijlers voor een toekomstbestendig beloningsbeleid 

Kennispartner

Geen werkgeluk zonder zekerheid: dit is de rol van salarisadministratie

Partners

Digitalisering en AI: kansen en knelpunten, samenwerking HR en payroll cruciaal
‘Salarisadministratie is geen standaardroutine, het is topsport!’
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
‘Goede salarisprofessionals zijn gewild – binnen 24 uur 5 cv’s op mijn bureau’
Wat is de impact van AI op HR en toekomst van werk?
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Aanpak fiscale regelingen – gevolgen afschaffen jubileumuitkering 3.2k weergaven

  • Wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden is er 1.1k weergaven

  • Salarisprofessionals: werk is inhoudelijk zwaarder geworden 800 weergaven

  • Auto van de zaak tijdens vakantie en bijtelling: hoe zit het precies? 700 weergaven

  • Doorwerken na AOW-leeftijd: wat wijzigt er in aangifte loonheffingen? 700 weergaven

NIRPA

Opleidingen

14
jul
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
jul
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
21
jul
Updatesessie Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
23
jul
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
29
jul
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
25
aug
Summercourse Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
27
aug
Summercourse Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
28
aug
Summercourse Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
02
sep
Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
MOCuitgevers
05
sep
Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
MOCuitgevers
09
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
09
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
09
sep
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
11
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
sep
Online cursus Disfunctionerende werknemer: wat nu?
MOCuitgevers
18
sep
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
23
sep
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
23
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
24
sep
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
25
sep
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Hoe voorkom je loonbeslag bij je werknemer?
MOCuitgevers
30
sep
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
30
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
02
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
02
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
03
okt
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers
06
okt
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
07
okt
Samen Sterk: Efficiënte Samenwerking tussen HR en Salarisadministratie
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
09
okt
Cursus Wwft en AI
MOCuitgevers
09
okt
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
okt
Online cursus Ontslag van A tot Z, voorkom fouten en kosten
MOCuitgevers
28
okt
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
30
okt
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
03
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
04
nov
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
04
nov
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
06
nov
Online cursus Werknemers duurzaam binden vanuit juridisch en fiscaal perspectief
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
25
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers

Vacatures

Consultant HR & Payroll – FITZ
Strictly People
Salarisadministrateur
Practical accounting
Traineeship loonadministratie en advies  
Scab
Salarisadviseur – Naaldwijk
Transport People
Salarisadviseur
PIA Group
Traineeship Salarisadministratie – Utrecht
VvAA
Salarisadministrateur – 28 uur per week – Deventer
JP van den Bent
Salarisadministrateur bij a·s WORKS
a•s WORKS
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Manager Payroll Accounting
Forvis Mazars
Compensation & Benefits Officer
Vencomatic Group
Salarisadministrateur
DAS
Manager International Payroll
Forvis Mazars
Salarisadministrateur – Utrecht
VvAA
Salarisadviseur
PIA Group
Zelfstandig Salarisadministrateur
Baat accountants & adviseurs
Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
Aaff
Manager Loonadministratie en Personeelsadvies
Scab
(Senior) Salarisprofessional met expertise van AFAS
Scab
Salarisadministrateur
Visser & Visser
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
aaff

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV