Wijzigingsbesluit
Het Ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit SUWI en het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen in verband met de definiëring van de inkomstenverhouding voor de gegevensset van de polisadministratie is op 15 juni 2020 op internetconsultatie.nl gepubliceerd. De inwerkingtreding van dit besluit was gepland op 1 januari 2022.
Voor werkgevers nemen in gevallen waarin zij op grond van dit besluit vaker een IKV moeten beëindigen of een nieuwe IKV moeten aanmaken dan nu de administratieve lasten toe.
Polisadministratie
De werkgever moet een aantal gegevens over zijn werknemer in de loonaangifte opgeven. De werkgever doet dat op grond van de Regeling gegevensuitvraag loonaangifte per inkomstenverhouding (IKV). De gegevens worden overeenkomstig het Besluit SUWI en Bijlage I bij dat besluit per IKV opgenomen in de polisadministratie.
De registratie en verstrekking van gegevens door de werkgever vindt voor een belangrijk deel geautomatiseerd plaats met behulp van software voor de loonaangifte. Voor de goede verwerking van de gegevens in de software en vervolgens in de polisadministratie is een precieze definitie van begrippen, zoals IKV van groot belang.
Inkomstenverhouding
De IKV speelt een centrale rol bij de vaststelling van rechten en verplichtingen bij het heffen van premies voor volks- en werknemersverzekeringen, het heffen van loonbelasting, voor uitkeringen en tegemoetkomingen voor werkgevers en werknemers en ook bij de vastlegging in statistieken. De gegevens per IKV zijn ook van belang voor afnemers die voor de uitvoering van hun taken gebruik maken van de per IKV opgenomen gegevens in de polisadministratie. Daarom is het van groot belang dat duidelijk is wat een IKV is, wanneer een nieuwe IKV start en wanneer deze eindigt.
Niet meerdere dienstbetrekkingen onder 1 IKV
In verband met de definitie van de IKV is het noodzakelijk dat enkele wijzigingen worden doorgevoerd in het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen. Dit wijzigingsbesluit bevat in verband daarmee ook de wijzigingen in dat besluit. Deze wijzigingen hebben betrekking op het gegeven dat voortaan niet meer meerdere dienstbetrekkingen onder dezelfde IKV worden verantwoord door de werkgever.
Wet arbeidsmarkt in balans
Aanleiding voor de definiëring van het begrip IKV is de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans per 1 januari 2020. Voor de heffing van de premie ten gunste van het AWf wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten dienstbetrekkingen en uitkeringen. De lage premie is verschuldigd over loon uit vaste dienstbetrekkingen en over uitkeringen, de hoge premie over loon uit overige dienstbetrekkingen. Voor een juiste premieheffing is aangifte in afzonderlijke IKV’s noodzakelijk. Ook los van deze wet is er een toenemend belang bij eenduidig gebruik van de IKV.
Het begrip IKV komt voor in het Besluit SUWI en in de Regeling gegevensuitvraag loonaangifte en in het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen. Een definitie van dit begrip is daarin niet gegeven.
Handboek Loonheffingen
Nu staat informatie over het gebruik van de IKV vooral in het Handboek Loonheffingen van de Belastingdienst en de gegevensspecificaties loonaangifteketen van de partijen bij de loonaangifteketen. Daarin wordt aan de hand van in te vullen gegevens en voorbeelden van situaties over loonaangifte informatiegegeven over de gevallen waarin en de wijze waarop de werkgever gegevens over de werknemer en diens loon of uitkering per IKV moet aangeven.
Door middel van dit wijzigingsbesluit komt in het Besluit SUWI een definitie van het begrip ‘inkomstenverhouding’ te staan waarmee voor een belangrijk deel wordt aangesloten bij de
bestaande informatie over de IKV van de Belastingdienst.
Deze definiëring moet duidelijkheid bieden over het begin en het einde van een IKV. Hiermee is voor de werkgever duidelijk in welke gevallen een nieuwe IKV aangemaakt of een bestaande IKV beëindigd moet worden.
Vaker IKV aanmaken/beëindigen
In de praktijk zal in meer gevallen een nieuwe IKV worden aangemaakt of zal eerder dan voorheen een IKV worden beëindigd. Dit betreft vooral de gevallen waarin nu vaak inkomsten van de werknemer onder één IKV worden verantwoord en waarin na inwerkingtreding van dit besluit gegevens in meer dan één IKV worden aangegeven.
Dit betreft onder meer de volgende situaties:
- De werknemer ontvangt tijdens of na de dienstbetrekking naast zijn loon of in plaats van zijn loon, een uitkering op grond van de werknemersverzekeringen waarbij de betaling wordt gedaan via de werkgever waarbij hij een dienstbetrekking heeft of heeft gehad (zogenoemde werkgeversbetaling).
- De werknemer heeft na elkaar arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd, of een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd na een of meer arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd bij dezelfde werkgever.
- De werknemer heeft een uitzendovereenkomst met een uitzendwerkgever waarbij gedurende langere tijd niet is gewerkt, en de uitzendovereenkomst al dan niet is geëindigd na afloop van
de laatst gewerkte dag. - De werknemer ontvangt van een uitkeringsverstrekker meer dan één uitkering.
De definitie sluit ook aan bij de bestaande instructie dat de ontslagvergoeding in een aparte IKV moet worden aangegeven. In de huidige praktijk wordt vaak afgeweken van deze al bestaande
instructie en wordt een ontslaguitkering niet in alle gevallen onder een aparte IKV verantwoord.
Administratieve lasten
Werkgevers zullen de regels voortvloeiende uit de definitie van de IKV door hun softwareleveranciers of medewerkers en salarisadministrateurs eenmalig in de programmatuur moeten laten verwerken. Er ontstaan dus eenmalig administratieve lasten. Daardoor worden zij in staat gesteld om in gevallen waarin de definitie een nieuwe IKV voorschrijft tegelijk met het
aangaan van de rechtsbetrekking, een nieuwe IKV aan te maken. Voor werkgevers nemen in gevallen waarin zij op grond van dit besluit vaker een IKV moeten beëindigen of een nieuwe IKV moeten aanmaken dan voorheen de administratieve lasten toe.
In gevallen waarin meerdere soorten rechtsbetrekkingen tussen werkgever en de werknemer bestaan, zullen gegevens door de werkgever ook met meer verschillende codes voor de ‘soort inkomstenverhouding’ worden aangegeven in de loonaangifte.
UWV
ICT is een essentieel onderdeel van de dienstverlening van UWV. De capaciteit voor ICT-veranderingen is echter schaars en wordt verdeeld over belangrijke onderwerpen. Hieronder vallen noodzakelijke vernieuwingen, werkzaamheden in het kader van de coronamaatregelen en wet- en regelgeving.
Een belangrijk onderwerp in het gesprek tussen SZW en UWV over ICT is dan ook stapeling van wet- en regelgeving in de ICT-portfolio. Deze druk is in 2021 erg hoog en vergt nadere keuzes over wat wel en wat niet tegelijkertijd kan en welke werkzaamheden meer in de tijd geplaatst kunnen worden. Daarom is besloten een jaar langer de tijd te nemen voor de implementatie van de nieuwe definitie IKV.
Meer tijd
Er is sprake van samenloop tussen de inzet op IKV, de inzet op Vereenvoudiging beslagvrije voet (VBVV) en de uitvoering van het project AVWB (arbeidsvoorwaardenbedrag). De kern van VBVV is conform afspraak per 1 januari 2021 geïmplementeerd, maar aan een deel van de benodigde wijzigingen en de nazorgactiviteiten moet nog tot medio 2021 worden gewerkt. Door de uitloop van VBVV en de samenloop met AVWB wordt de druk hoog en daarmee het risico op het niet halen van tijdslijnen groot. Om deze reden wordt in overleg met UWV en de Belastingdienst de mogelijkheid onderzocht om langer de tijd te nemen om IKV te implementeren.
Stand van de uitvoering in de sociale zekerheid