De staatssecretaris beantwoordt Kamervragen. Hij informeert over de eindheffing over 2020, de verruiming van de vrije ruimte naar 3 procent, de fiscale vrijstellingen die verband houden met thuiswerken en het budgettaire effect van de verlaging van de vrije ruimte.
De werkkostenregeling is zodanig vormgegeven dat werkgevers de Belastingdienst niet hoeven te informeren over de manier waarop zij de vrije ruimte besteden, tenzij de fiscus hier expliciet om verzoekt tijdens bijvoorbeeld een boekenonderzoek.
Aangifte loonheffingen
Alleen als de eindheffing verschuldigd is, wordt het bedrag aan verschuldigde eindheffing afgedragen via de aangifte loonheffingen. Voor de eindheffing over het jaar 2020, geldt dat deze uiterlijk in de aangifte over het tweede tijdvak van 2021 moet worden aangegeven en afgedragen.
Effect extra verruiming
Op dit moment is nog geen zicht op het gebruik van de verruimde werkkostenregeling.
De evaluatie van de werkkostenregeling uit 2017 concludeert dat de verhouding met de gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen voor het overgrote deel voldoet. 96 tot 97 procent van de werkgevers blijft binnen de vrije ruimte en er bleek geen uitgesproken wens te leven onder werkgevers om vrije ruimte in te ruilen voor gerichte vrijstellingen of andersom.
Uiterlijk in 2024
Bij de verruiming van de vrije ruimte vorig jaar is aangegeven dat de Tweede Kamer uiterlijk in 2024 wordt geïnformeerd over de in verband met de overschrijding van de vrije ruimte aangegeven eindheffing over de jaren 2015 tot en met 2022. Het effect van de tijdelijke extra verruiming in 2020
zal ook naar voren komen in de rapportage in 2024.
Thuiswerken
Welke mogelijkheden hebben werkgevers om werknemers die thuis moeten werken te ondersteunen bij het geschikt maken van de thuiswerkplek en onder welke voorwaarden komt dit ten koste van
de vrije ruimte in de werkkostenregeling?
Ook nu nog geldt het advies van het kabinet om zoveel mogelijk thuis te blijven werken.
Fiscale vrijstellingen
Er zijn verschillende fiscale vrijstellingen die verband houden met thuiswerken.
Vergoedingen en verstrekkingen die verband houden met thuiswerken en voldoen aan de voorwaarden voor toepassing van die vrijstellingen, komen niet ten laste van de vrije ruimte van de werkkostenregeling.
Arbovoorzieningen
Sinds de uitbraak van het coronavirus werken veel mensen thuis. Werkgevers moeten op grond van de Arbeidsomstandighedenwet, tenzij dat niet redelijkerwijs van hen kan worden gevergd, werkplekken inrichten volgens de ergonomische beginselen, ook als dat een eigen werkplek is in de woning van de werknemer. Daarvoor kan de fiscale vrijstelling voor arbovoorzieningen worden ingeroepen.
ICT-gerelateerde middelen
Ook andere vrijstellingen houden verband met thuiswerken. Onder voorwaarden kan een werkgever bijvoorbeeld ervoor kiezen om bepaalde ICT-gerelateerde middelen onbelast te verstrekken aan werknemers. Denk hierbij aan een noodzakelijke laptop, beeldscherm, printer en scanner.
Hulpmiddelen
Ook bestaat er een vrijstelling voor hulpmiddelen die (nagenoeg) geheel zakelijk gebruikt worden.
Tot slot bestaat er nog een algemene fiscale vrijstelling, ook wel bekend als de vrije ruimte. Tot een bepaald bedrag, afhankelijk van de totale fiscale loonsom, mag de werkgever onbelast vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers toekennen.
De werkgever heeft, tot op zekere hoogte, de vrijheid om zelf te kiezen aan wat voor soort vergoedingen en verstrekkingen de vrije ruimte wordt besteed en aan welke groep werknemers.
Vrije ruimte naar 3 procent
Vanwege de coronacrisis is de vrije ruimte voor 2020 verhoogd van 1,7 naar 3 procent voor loonsommen tot €400.000, om de werkgevers meer ruimte te geven extraatjes aan hun werknemers onbelast te verstrekken.
De verruiming van de vrije ruimte in 2020 geeft werkgevers de mogelijkheid om hun werknemers in de moeilijke coronatijd extra tegemoet te komen, bijvoorbeeld door het verstrekken van een cadeaubon van een plaatselijk restaurant of bloemetje van de plaatselijke bloemist.
Met de voorgestelde bepaling is geen afwijking of beperking van de invulling van het gebruikelijkheidscriterium bedoeld. De door de maatregel extra gedane bestedingen kunnen hierdoor steun geven aan sectoren die sterk getroffen zijn door de crisis.
Effect lagere vrije ruimte
Gevraagd wordt naar het precieze budgettaire effect van de verlaging van 1,2 procent naar 1,18 procent vrije ruimte in de werkkostenregeling boven €400.000.
De verlaging van het percentage van de vrije ruimte leidt tot een budgettaire opbrengst van structureel €21 miljoen.
Ter dekking van de uitbreiding van de gerichte vrijstelling voor scholing, is gekozen voor een verlaging van het percentage vrije ruimte boven de €400.000 loonsom, waarbij het percentage op twee decimalen nauwkeurig is vastgesteld.