Voor een elektrische auto van de zaak die de werkgever ter beschikking stelt aan de werknemer gelden andere regels voor de vergoeding voor de laadpaal en elektriciteit dan voor de eigen elektrische auto. Hoe zit het precies?
1 Eigen elektrische auto
We gaan in op de laadpaal bij de werknemer thuis en laadpaal op de werkplek bij een eigen elektrische auto.
Laadpaal thuis
Laat de werkgever voor een eigen auto van de werknemer een laadpaal bij de werknemer thuis plaatsen of vergoedt hij de kosten van het plaatsen van een laadpaal? Dit mag onbelast, zolang dat past binnen de onbelaste vergoeding en verstrekking van maximaal € 0,23 per kilometer.
Rest is loon
Vergoedingen en verstrekkingen naast de € 0,23 per kilometer, zijn loon. Dit geldt ook voor de elektriciteit voor de auto en eventuele nodige aanpassingen, zoals een extra groep in de meterkast en een meter om het verbruik te meten.
Laadpaal op werkplek
Heeft de werkgever een laadpaal op de werkplek en mag de werknemer zijn eigen auto opladen via deze laadpaal? Dit mag onbelast, zolang dat past binnen de onbelaste vergoeding en verstrekking van maximaal € 0,23 per kilometer.
2 Ter beschikking gestelde elektrische auto
Voor een ter beschikking gestelde auto aan de werknemer gelden andere regels voor de vergoeding voor de laadpaal en elektriciteit voor de elektrische auto.
Achtereenvolgens gaan we in op laadpaal bij de werknemer thuis, kosten elektriciteit voor de auto en laadpaal op de werkplek.
Laadpaal bij werknemer thuis
De werkgever laat een laadpaal bij de werknemer thuis plaatsen of vergoedt (maximaal tegen de kostprijs) de kosten van het plaatsen van een laadpaal. Deze voordelen voor de werknemer zitten al in de waarde van het privégebruik verwerkt en zijn geen loon. Dit geldt ook voor eventuele nodige aanpassingen, zoals een extra groep in de meterkast en een meter om het verbruik te meten.
Loon in natura
Als de werkgever een laadpaal niet van de werknemer terugvordert na afloop van het dienstverband of wanneer de werkgever geen elektrische auto meer aan deze werknemer ter beschikking stelt, kan de achtergebleven laadpaal een verstrekking vormen die als loon in natura wordt belast. Bijvoorbeeld als de werkgever een teruggavebeding heeft afgesproken tijdens het plaatsen van de laadpaal.
Vooroverleg
Als je nog vragen hebt over de fiscale kwalificatie van laadpalen, kun je de Belastingdienst verzoeken om vooroverleg. Op belastingdienst.nl vind je het formulier Verzoek vooroverleg. Of neem voor informatie over vooroverleg contact op met de Belastingtelefoon op 0800 – 0543.
Kosten elektriciteit voor de auto
De werkgever mag de integrale kostprijs van de elektriciteit onbelast vergoeden aan de werknemer. De integrale kostprijs bepaal je door de variabele en vaste kosten van de werknemer te delen door het aantal door de werknemer verbruikte kWh. Tot die kosten kan ook een evenredig deel van de afschrijving van zonnepanelen behoren. Voor meer informatie, zie het standpunt van de Kennisgroep loonheffing algemeen van de Belastingdienst: KG:204:2024:14.
Zakelijke afspraak: geen loon
De werkgever kan ook een zakelijke afspraak met de werknemer maken over de doorlevering van energie. Als je een zakelijke afspraak maakt, is geen sprake van loon.
Er is sprake van een zakelijke afspraak als het tarief in combinatie met de duur van het contract marktconform is. Daarbij moet je kijken naar de energiemarkt op het moment van het maken van de afspraak. Je mag hierbij niet uitgaan van de gemiddelde prijzen die door het CBS zijn vastgesteld.
Door zonnepanelen opgewekte energie
Bij een zakelijke transactie kan de werknemer ook de door zonnepanelen opgewekte energie meeleveren. Voor meer informatie, zie het standpunt van de Kennisgroep loonheffing algemeen van de Belastingdienst: KG:204:2024:13.
Openbare laadpaal
Maakt de werknemer voor het opladen van de auto van de zaak gebruik van een openbare laadpaal, dan kun je de kosten die de werknemer betaalt, onbelast vergoeden.
Laadpaal op de werkplek
Heeft de werkgever een laadpaal op de werkplek en mag de werknemer zijn ter beschikking gestelde elektrische auto opladen via deze laadpaal, dan mag dit onbelast.
Bron: Handboek Loonheffingen 2025, paragraaf 23.1.6 en paragraaf 23.3.9

