• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » SER-advies over hybride werken: conclusies en fiscale aanbevelingen

SER-advies over hybride werken: conclusies en fiscale aanbevelingen

Nieuws

De SER geeft in zijn advies over hybride werken onder meer de aanbeveling de verruiming van de vrije ruimte WKR te onderzoeken en de thuiswerkvergoeding van 2 euro te evalueren.

4 april 2022 door Salaris Vanmorgen

De regelingen om werkgevers en werkenden te ondersteunen bij het faciliteren van hybride werken zijn niet altijd toereikend of eenvoudig in gebruik. De SER doet een aantal aanbevelingen om hybride werken beter te kunnen faciliteren binnen organisaties.

  • Onderzoek verruiming vrije ruimte WKR
    Onderzoek in hoeverre werknemers en werkgevers de vrije ruimte bij hybride werken nodig hebben, zodat nieuwe percentages op basis van de huidige realiteit van hybride werken kunnen worden vastgesteld.
  • Evalueer de fiscale vrijstelling voor arbovoorzieningen
    Onderzoek welke maatregelen werkenden en werkgevers noodzakelijk vinden bij hybride werken om gezond en veilig hybride te kunnen werken en verruim de fiscale vrijstelling voor arbovoorzieningen op basis van deze praktijk. Ook breder gezien, ziet de SER graag dat de werkkostenregeling werkgevers en werknemers stimuleert bij investeringen in vitaliteit en hybride werken.
  • Evalueer de thuiswerkvergoeding
    Onderzoek op korte termijn of de thuiswerkvergoeding van 2 euro per dag nog strookt met de kosten die werknemers in de praktijk maken om thuis te werken, en maak een tussentijdse
    aanpassing in 2022 zo nodig mogelijk.
  • Fiscale vrijstelling gebruik werkhubs
    Werkhubs zouden meer ingebed kunnen worden in relevante regelgeving door in de WKR buiten de vrije ruimte een fiscale vrijstelling op te nemen voor het de kosten die worden gemaakt bij het gebruik van werkhubs.
  • Creëer meer flexibiliteit in mobiliteitsregelingen
    De huidige regelingen, voor onder meer leaseauto’s en OV-kaarten, hebben soms het kenmerk van een alles-of-niets keuze voor de werknemer. Een leaseauto kan bijvoorbeeld pas mogelijk zijn als een werkende vaak naar de bedrijfslocatie komt en altijd met de auto. Dat past steeds minder goed bij werkenden en werkgevers die vaker hybride gaan werken. Een regeling met meer flexibiliteit is daarom nuttig, zoals een mobiliteitsbudget waarvoor het niet of minder uitmaakt of je de trein/auto/fiets neemt, of thuis of elders werkt.
  • Eenvoudigere regelingen, periodieke toetsing en heldere communicatie
    Evalueer de uitvoerbaarheid van de WKR en beoordeel of het mogelijk is om de WKR eenvoudiger te maken in gebruik, onder meer door duidelijker aan te geven welke vrijstellingen er zijn, hoe er gebruik van kan worden gemaakt en wat er specifiek onder valt. Daarbij is het ook van belang om periodiek integraal te toetsen hoe de regelingen zich tot elkaar verhouden.
    Daarnaast moet bekeken worden of de term ‘werkplek’ verruimd kan worden zodat ook de thuiswerkplek een werkplek is in de zin van loonbelasting. Op die manier kunnen verstrekkingen die onbelast op kantoor mogen worden gedaan ook onbelast thuis doen. Dat sluit beter aan bij de huidige werkelijkheid van hybride werken.
  • Ontwikkel een richtlijn voor eenduidige inspecties rond de WKR
    Doordat de WKR op dit moment complex is merken werkgevers en werkenden op dat ook inspecties rond de WKR niet altijd eenduidig worden uitgevoerd. Een gelijke situatie kan op dit moment nog door verschillende inspecteurs verschillend worden beoordeeld. Ontwikkel daarom een richtlijn voor inspecties rond de WKR waardoor inspecteurs situaties eenduidiger kunnen inspecteren.

Advies over hybride werken

Thuiswerken is niet (meer) verplicht. De verwachting is dat veel werkgevers en werknemers toch aan een combinatie van thuis en op locatie werken zullen vasthouden. Wat betekent het structureler worden van hybride werken voor werkgevers?

De Sociaal-Economische Raad (SER) heeft op verzoek van het kabinet advies uitgebracht over hybride werken. De vier belangrijkste conclusies en aanbevelingen.

1 Hybride werken wordt structureler, maar is niet altijd, overal en voor iedereen weggelegd

De SER verwacht dat werkgevers en werkenden ook post-corona zullen vasthouden aan deels plaats- en tijdonafhankelijk werken. Tegelijkertijd onderstreept de SER dat hybride werken geen nieuw fenomeen is.

De cijfers maken ook duidelijk dat ruim de helft van de beroepsbevolking (nog) niet hybride kan werken, meestal omdat het werk (nog) locatiegebonden is.

De SER vindt het belangrijk dat er geen kloof tussen thuis- en locatiewerkers ontstaat. Ook moedigt de raad organisaties aan te onderzoeken of het werk enigszins aan te passen is, zodat het wél geschikt is voor thuiswerk en zodat het ook bereikbaar wordt voor bijvoorbeeld parttimers, flexwerkers en mensen met een beperking.

2 Versterk de zeggenschap van werknemers over de plek van werk, maar behoud de mogelijkheid tot maatwerk per organisatie

In het SER-advies is veel aandacht voor zeggenschap over de plek van werk. Relevant is dat er een initiatiefwetsvoorstel is om de zeggenschap van werknemers over de plek van werk te vergroten: het wetsvoorstel ‘Werken waar je wilt’. De initiatiefnemers en het kabinet hebben aangegeven het oordeel van de SER te willen afwachten voor de behandeling van het voorstel.

De SER erkent dat het versterken van de zeggenschap van de werknemer over de plek van werk past bij het normaler worden van hybride werken en wil dus meegaan in de strekking van het wetsvoorstel. Wel stelt de SER een belangrijke wijziging voor.

In het wetsvoorstel kunnen werkgevers een verzoek om de arbeidsplaats te wijzigen – bijvoorbeeld naar werken vanuit huis – alleen afwijzen als sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen. De SER vindt dat te beperkend en wil de norm aanpassen naar ‘redelijkheid en billijkheid’.

Deze norm geeft werkgevers de ruimte om een goede afweging te maken tussen het belang van het individu, het team, collega’s die locatiewerk verrichten en de organisatie als geheel en is dus veel beter werkbaar dan wat er in het wetsvoorstel is opgenomen.

Daarnaast wijst de SER op het belang van collectieve afspraken over hybride werken. Als met de OR of in de cao beleid is vastgesteld, vormt dit het kader waaraan werkgevers en werknemers een verzoek om elders te werken toetsen.

Van de bepaling uit de Wet flexibel werken over wijziging van de arbeidsplaats kan verder worden afgeweken als in de cao of in overeenstemming met de OR beleid voor hybride werken is opgesteld dat duidelijk maakt hoe de organisatie omgaat met de balans tussen werken op locatie en ergens anders werken. Zonder beleid vallen partijen terug op de wettelijke bepaling.

3 Zorg dat er beleid is voor hybride werken op bedrijfs- en cao-niveau

De SER benadrukt dat beleid nodig is om hybride werken in goede banen te leiden, juist ook in organisaties die voor het eerst de stap zetten naar een structurelere vorm van hybride werken. Te denken valt aan afspraken over gezond en veilig werken, thuiswerk- en reiskostenvergoedingen, de werk-privébalans, (on)bereikbaarheid, (bij)scholing in digitale vaardigheden en werken vanuit het buitenland.

Ook doen organisaties er goed aan binnen bestaande instrumenten, zoals de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), stil te staan bij de risico’s van hybride werken.

4 Neem onduidelijkheden weg in de huidige wet- en regelgeving

De SER ziet – op zijn aanbevelingen voor het Wetsvoorstel ‘Werken waar je wilt’ na – niet de noodzaak om bestaande wet- en regelgeving aan te passen. Wel verzoekt de SER om duidelijkheid te geven over een aantal regelingen, zoals:

  • Delen van de wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden en -tijden is ook van toepassing op plaatsonafhankelijk werk. De vraag is wel hoever de zorgplicht van de werkgever reikt, bijvoorbeeld als een werknemer vanuit een café of in het OV werkt.
  • Door hybride werken kunnen de grenzen tussen werk en privé vervagen. Als overmatige werkstress en burn-out op de loer liggen, kunnen afspraken over onbereikbaarheid helpen. Hierover afspraken maken volgt nu al uit de Arbowet, maar dat is onvoldoende bekend en er is nog weinig ervaring mee.
  • Nederland kent behoorlijk veel grenswerkers die vanuit België en Duitsland naar het werk reizen. Complex is welke fiscale en sociale zekerheidsregels dan van toepassing zijn. Het pakket van regels is nu niet goed berekend op de situatie waarin grenswerkers volledig of deels vanuit huis werken. Daarin moet volgens de SER verandering komen.
  • Er zijn diverse fiscale regelingen om tegemoet te komen in de kosten van hybride werken, zoals de thuiswerkvergoeding en de inrichting van de thuiswerkplek.
    Voor de thuiswerkvergoeding geldt sinds 1 januari 2022 een aparte vrijstelling. Deze moet wat de SER betreft sneller worden geëvalueerd dan 2023, vooral vanwege de huidige hoge inflatie.
    Voor overige kosten gebruiken werkgevers meestal de vrije ruimte in de werkkostenregeling. Deze ruimte is in coronatijd verhoogd, maar is nu weer teruggebracht naar maximaal 1,7 procent van de loonsom tot 400.000 euro. De SER wil dat het kabinet onderzoekt of dit percentage omhoog moet. Ook adviseert de SER na te gaan of de interpretatie van de fiscale vrijstelling voor arbovoorzieningen minder streng moet, nu hybride werken ook andere aanpassingen van de werkplek vereist.
    Verder wijst de SER op de mogelijkheid voor een fiscale vrijstelling voor het gebruik van werkhubs. Tot slot sluit de SER aan bij het door AWVN gelanceerde idee van de waarjewerkt-regeling, door het kabinet te adviseren mobiliteitsregelingen zo in te richten dat deze flexibiliteit toestaan in het afwisselen van (lease)auto, OV, fiets of het werken thuis of op locatie.

Bron: AWVN.nl en advies SER over hybride werken

SER over hybride werken: werkgever en werknemer regelen het samen

Categorie: Nieuws Tags: hybride werken, Sociaal-Economische Raad (SER), vrije ruimte, werkkostenregeling (WKR)

Tags: hybride werken, Sociaal-Economische Raad (SER), vrije ruimte, werkkostenregeling (WKR)

Gerelateerde artikelen

27 november 2023

Correctiebericht indienen bij onjuiste toepassing 30%-regeling: hoe zit het?

24 november 2023

Hof: ook gewoon loon kan onder vrije ruimte worden gebracht

21 november 2023

Vaste kostenvergoeding en kostenonderzoek: gerichte vrijstelling of vrije ruimte?

9 november 2023

Gerichte vrijstelling voor outplacementkosten bij loon uit tegenwoordige arbeid

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Verzuim voorkomen en verminderen: Sazas zet verzuimtrends 2024 op een rij
Verkiezingen: stem jij als salarisadministrateur of vanuit persoonlijke voorkeur?
Minimumuurloon 2024 in de praktijk: hoe bereken je een minimum maandsalaris?
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Voorspelbare arbeidsvoorwaarden: wat betekent dit voor de werkgever?
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Do’s and don’ts voor goede S&O-administratie bij WBSO
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • UWV gaat Werkwijzer Poortwachter vernieuwen 16.5k weergaven
  • Wijzingen voor salarisadministrateurs per januari 2024 13.6k weergaven
  • Anoniementarief toepassen voor werknemer zonder woonadres? 1.3k weergaven
  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen 1.2k weergaven
  • Stapsgewijze afschaffing loonkostenvoordeel oudere werknemer 1.1k weergaven

NIRPA

Opleidingen

01
dec
Basistraining Boekhouden voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
dec
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers
07
dec
HR-performancemanagement en HR-analytics (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
dec
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
dec
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
15
dec
De HR-adviseur/Salarisadviseur en 50+ Collega’s (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
19
dec
Assertief en Zelfverzekerd Communiceren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
19
dec
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
22
dec
Digitale Toekomst voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
dec
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
28
dec
Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
29
dec
HBO Programma HR voor Salarisadministrateurs
Markus Verbeek Praehep
03
jan
Module Loonheffingen PDL Flexibel Online
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
feb
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
08
feb
Online cursus De rol van de HR-adviseur/OR-lid als het gaat om de nieuwe Pensioenwet. Verdiep je kennis.
MOCuitgevers
08
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
feb
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
29
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
07
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
07
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
25
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
11
apr
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
23
apr
Cursus De rol van de HR-adviseur/OR-lid als het gaat om de nieuwe Pensioenwet. Verdiep je kennis.
MOCuitgevers
25
jun
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers

Vacatures

Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
VvAA
Salarisadministrateur
Schuitema
Adviseur Werkgeversadvies
VvAA
Salarisadministrateur – Hilton Foods Zaandam
Strictly People
Senior coördinerend medewerker PSA– 32/36 uur per week
Gemeente Wassenaar
Business consultant
a•s WORKS
Salarisadministrateur – Breda
Flynth
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
VvAA
Salarisadministrateur – Amsterdam
MSA
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth
Vacature traineeship personeels- en salarisadministratie
a.s WORKS
Senior Salarisadministrateur – Gemeente Zeist
Strictly People
Payroll consultant
a.s. WORKS
Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs
Senior Salarisadministrateur Amsterdam
Vallei Accountants & Adviseurs
Salarisadministrateur
Moore MKW
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV