• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Salaris Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
Aanmelden nieuwsbriefGratis deelnemen met het STAP-budgett
  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Antwoorden op vragen coalitieakkoord – hoger WML, geen LKV jongeren

Antwoorden op vragen coalitieakkoord – hoger WML, geen LKV jongeren

Nieuws

De minister van Sociale Zaken en de minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen beantwoorden Kamervragen over het coalitieakkoord.

17 januari 2022 door Salaris Vanmorgen

De ministers gaan onder meer in op de in het coalitieakkoord opgenomen verhoging van het wettelijk minimumloon, de kinderopvangtoeslagvergoeding naar 95 procent, het niet-invoeren van het loonkostenvoordeel voor jongeren en de adviezen van de commissie-Borstlap en de SER die als leidraad dienen voor het vormen van de arbeidsmarkt van de toekomst.

Verhoging wettelijk minimumloon

Bij de vaststelling van het coalitieakkoord voor het kabinet Rutte IV is gekozen voor een verhoging van het wettelijk minimumloon (WML). Daarnaast wordt een minimumuurloon geïntroduceerd op basis van een 36-urige werkweek.

Loonkosten stijgen

De loonkosten voor werkgevers zullen toenemen. Zeker voor werkgevers die relatief veel werknemers hebben op het WML-niveau of in sectoren waarin minimumloonverdieners meer dan 36 uur per week werken zullen de loonkosten stijgen. Het wettelijk minimumloon stijgt gedurende de kabinetsperiode
stapsgewijs met in totaal 7,5 procent bovenop de reguliere indexatie.

Afhankelijk van cao-afspraken

De precieze doorwerking op de loonkosten is onzeker. Zo is het mogelijk dat lonen net boven het WML verhoogd worden doordat het hogere WML doorwerkt op andere salarisniveaus via bijvoorbeeld cao-afspraken. De verhoging van het WML heeft dus mogelijk gevolgen voor het loongebouw. De precieze gevolgen zullen mede afhankelijk zijn van cao-afspraken.

Koppeling WML en AOW

De incidentele verhoging van het WML, zoals afgesproken in het coalitieakkoord, werkt nu niet door in de hoogte van de AOW-uitkering. De halfjaarlijkse reguliere koppeling tussen AOW en de contractlonen via het WML blijft uitgezonderd deze extra verhoging van het WML in stand. Hier hebben alle AOW-gerechtigden profijt van.

Ook na deze voorgenomen verhoging van het WML ligt de AOW hoger dan het sociaal minimum voor huishoudens onder de AOW-gerechtigde leeftijd en is het risico op armoede voor gepensioneerden relatief laag. Daarnaast wordt de ouderenkorting verhoogd, hier hebben gepensioneerden met aanvullend pensioen baat bij.

Hervorming huurtoeslag

De verhoging van het wettelijk minimumloon geeft inkomensruimte om de huurtoeslag te hervormen. Het ligt voor de hand om de verhoging van het wettelijk minimumloon en de hervorming van de huurtoeslag in samenhang te bezien. De uitvoering wordt nader vormgegeven door het kabinet.

Kinderopvangtoeslag naar 95 procent

Komende jaren zal de kinderopvangtoeslag fundamenteel worden herzien door de vergoeding te verhogen tot 95 procent voor alle werkende ouders en het criterium  koppeling gewerkte uren los te laten. Ook zal de vergoeding rechtstreeks worden uitgekeerd aan kinderopvangorganisaties. Deze stappen zorgen voor een vereenvoudiging van de regeling en een flinke reductie van het aantal
nabetalingen en terugvorderingen bij ouders. Ook wordt door deze maatregelen kinderopvang toegankelijker voor de meeste ouders, wat het combineren van arbeid en zorg vereenvoudigt.

De laagste inkomens ontvangen nu een toeslag van 96 procent. De maatregel om de vergoeding te verhogen naar 95 procent verlaagt de eigen bijdrage voor een groot deel van de ouders fors.

Met name huishoudens met een hoog inkomen profiteren het meest van het verhogen van de vergoeding. Voor de laagste inkomensgroep (met een gezamenlijk toetsingsinkomen tot € 27.437 neemt de eigen bijdrage toe.

Inkomensonafhankelijke eigen bijdrage

De aanpassing van het vergoedingspercentage binnen de KOT is echter slechts één maatregel uit het coalitieakkoord dat meer maatregelen bevat die relevant zijn voor de ontwikkeling van het huishoudinkomen. Het invoeren van een inkomensonafhankelijke eigen bijdrage is een onderdeel van de hervorming van de kinderopvangtoeslag en betreft een vereenvoudiging van het stelsel.

Onder de huidige regelgeving krijgen ouders gemiddeld circa 71,5 procent van de kosten van kinderopvang vergoed (tot aan de maximum uurprijs). De tegemoetkoming gaat naar 95 procent en dit gaat gepaard met meerkosten van structureel € 1,2 miljard.

Daarnaast is aangenomen dat de vraag naar kinderopvang structureel met circa 21 procent stijgt als gevolg van de inkomensonafhankelijke vergoeding van 95 procent en het loslaten van de koppeling gewerkte uren.

Geen invoering LKV jongeren

Wat zijn de gevolgen van het niet-invoeren van het loonkostenvoordeel voor jongeren, onder meer voor werkgevers en deze jongeren?

Het loonkostenvoordeel voor jongeren (LKV jongeren) zou de opvolger zijn van het Lage inkomensvoordeel (LIV), dat per 2025 wordt afgeschaft. De bedoeling was dat werkgevers dit loonkostenvoordeel zouden ontvangen voor jongeren met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt die werken in een substantiële baan rondom het wettelijk minimum(jeugd)loon.

De hoogte van het LKV jongeren stond nog niet vast, maar zou maximaal € 1,01 per verloond uur met een maximum van ongeveer € 2.000 per jaar bedragen. Werkgevers die jongeren met een kwetsbare arbeidsmarktpositie in dienst hebben zullen hiervoor nu niet deze financiële compensatie krijgen. Wel wordt met de resterende LIV-gelden het loonkostenvoordeel voor de doelgroep banenafspraak structureel gemaakt.

Het LKV jongeren zou het voor werkgevers aantrekkelijker maken jongeren met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Jongeren kunnen niet meer van dit verwachte effect profiteren.

Het verwachte werkgelegenheidseffect van het LKV jongeren is niet doorgerekend. Hoe groot het
effect van het niet invoeren van dit loonkostenvoordeel is, is daarom niet aan te geven.

Arbeidsmarktpositie verbeteren

In het coalitieakkoord is geen doelstelling opgenomen voor het aantal werkenden in een kwetsbare arbeidsmarktpositie. Het coalitieakkoord bevat wel, met name in hoofdstuk 4 Bestaanszekerheid en kansengelijkheid, een breed pakket aan maatregelen om de arbeidsmarktpositie van zowel kwetsbare werkenden, als werkzoekenden, waaronder jongeren, te verbeteren. Ook wordt het minimumloon
stapsgewijs verhoogd. Deze maatregelen zullen komende periode verder worden uitgewerkt.

Het eindrapport van de commissie Regulering van Werk (commissie-Borstlap) en het hoofdstuk “Arbeidsmarkt, inkomensverdeling en gelijke kansen” uit het SER MLT-advies vormen de leidraad voor hoe de inrichting van de arbeidsmarkt van de toekomst er uit komt te zien.

Adviezen commissie-Borstlap en SER

Dat het kabinet het eindrapport van de commissie- Borstlap en het SER MLT-advies als leidraad hanteert betekent dat het kabinet positief is over de adviezen van de commissie Borstlap en MLT van de SER en de doelstellingen daarvan onderschrijft.

Op veel punten zijn deze adviezen op hoofdlijnen, vergen ze keuzes in vormgeving en nader onderzoek naar bijvoorbeeld arbeidsmarkteffecten, inkomenseffecten, budgettaire gevolgen en (termijn van) uitvoerbaarheid.

Oproep-. uitzend- en tijdelijke contracten

In het coalitieakkoord wordt op een aantal punten specifieker gesproken over voorstellen in lijn met deze adviezen. Een voorbeeld hiervan is de regulering van oproep-, uitzend-, en tijdelijke contracten. Als er meer bekend is over de uitwerking van het coalitieakkoord volgt informatie hierover.

Kortere WW-duur

Een verkorting van de WW-duur naar 12 maanden staat niet in het regeerakkoord en daarmee is er geen concreet voornemen om de WW-duur zodanig te verkorten.

De commissie Regulering van Werk schrijft in haar eindrapport dat aanpassingen in de hoogte en duur  van de WW-uitkering mogelijk onderdeel kunnen zijn van een breed pakket aan maatregelen om te  komen tot een activerende en inclusievere arbeidsmarkt.

Volgens de commissie past hierbij een “WW-uitkering met een uitkeringshoogte die voorkomt dat tijdens werkloosheid het inkomen ver terugvalt en een uitkeringsduur die prikkelt om snel weer aan het
werk te gaan.”

De commissie spreekt echter niet specifiek over een duur van 12 maanden. Het advies van de commissie geldt als leidraad voor het arbeidsmarktbeleid van dit kabinet. Dergelijke maatregelen zullen in
samenhang verder moeten worden bekeken.

Loonkloof dichten

De minister van SZW hecht veel waarde aan het sneller verder dichten van de loonkloof en streeft naar gelijke beloning voor mannen en vrouwen. Het doel is dan ook om beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen aan te pakken en te verkleinen. In het coalitieakkoord is opgenomen dat gewerkt wordt aan de gendergelijkheid op de arbeidsmarkt. Daaronder valt ook het verder tegengaan van loonverschillen tussen mannen en vrouwen, door beter te controleren op loonverschillen.

Europese Richtlijnvoorstel over loontransparantie

Op dit moment wordt het Europese Richtlijnvoorstel over loontransparantie ter bevordering van gelijke beloning van mannen en vrouwen in Europa behandeld. Dit voorstel heeft tot doel om gelijke beloning te bevorderen door het verbeteren van loontransparantie. Tijdens de Sociale Raad van 6 december 2021 is een algemene oriëntatie bereikt door de lidstaten op dit richtlijnvoorstel. Nederland heeft daar ingestemd met de tekst van het richtlijnvoorstel.

De onderhandelingen over dit voorstel tussen het Europees Parlement en de Raad moeten nog starten. Wanneer het richtlijnvoorstel uiteindelijk wordt aangenomen, moet deze door de lidstaten worden omgezet en geïmplementeerd in nationale wetgeving.

Beantwoording Kamervragen over coalitieakkoord

Coalitieakkoord 2021-2025 – minimumloon stijgt en minimumuurloon

Kabinet Rutte IV – ministers en staatssecretarissen Financiën en SZW

 

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsmarkt, kinderopvangtoeslag, loonkostenvoordeel (LKV), Sociale Zaken

Tags: arbeidsmarkt, kinderopvangtoeslag, loonkostenvoordeel (LKV), Sociale Zaken

Gerelateerde artikelen

23 januari 2023

Wat staat er op de planning van het ministerie van SZW voor 2023?

18 januari 2023

Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!

4 januari 2023

Onder de loep: salarisadministratie in deze arbeidsmarkt

21 december 2022

Vergoeding kinderopvang voor 2023 nogmaals extra omhoog

Hoofdsponsor

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Juiste informatie over transitievergoeding bij overgang van onderneming
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Partners

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Juiste informatie over transitievergoeding bij overgang van onderneming
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Iedere werknemer minimaal 85 euro netto meer per maand in 2023
  • Wat verandert er op jouw loonstrook in 2023?
  • Werknemer met modaal inkomen krijgt in 2023 netto 91 euro meer
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023

NIRPA

Opleidingen

30
jan
Excel-training voor Financiële Professionals
Markus Verbeek Praehep
02
feb
Grensoverschrijdend Werken (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
06
feb
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
08
feb
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
09
feb
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
10
feb
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
14
feb
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
16
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
17
feb
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
feb
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
23
feb
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
feb
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
mrt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
03
mrt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
06
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
07
mrt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
09
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Training DGA voor Salarisadministrateurs en Beloningsadviseurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
16
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
mrt
Training Inkomstenbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
20
mrt
Training Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
21
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
mrt
Training Omzetbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers

Vacatures

Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
(senior) Loonadviseur
Scab
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Medior Salarisspecialist
Infacto
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Senior Salarisspecialist
Infacto
Payroll Professional
CROP
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
(senior) Loonadministrateur
Scab
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Salarisadministrateur
Ruigrok
Salarisadministrateur
Flynth
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
HR adviseur (extern)
Scab
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Professional salarisadministrateur
Bentecera

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV