Het gaat hierbij om inhoudelijke vakkennis of ontwikkeling van vaardigheden. Dat blijkt uit het trendonderzoek salarisprofessionals 2020 van het NIRPA.
Het vakgebied van de salarisprofessional blijft zich verder ontwikkelen. De verbreding en verdieping binnen het vakgebied is een continue ontwikkeling. De wet- en regelgeving waar de salarisprofessional mee te maken heeft bij het verwerken van de salarissen is complex. Door nieuwe of veranderende wet- en regelgeving gerelateerd aan de salarisverwerking is het constant bijblijven met vakkennis van belang.
Het bijhouden van vakliteratuur en het volgen van een opleiding, training, of cursus komt het meest voor onder de 983 respondenten van het trendonderzoek. Een toename van e-learning is te zien als methode om aan vakontwikkeling te doen, mede doordat de meeste fysieke bijeenkomsten vanwege corona niet konden doorgaan.
Als in de eigen professionaliteit is geïnvesteerd werd er net als de drie voorafgaande jaren gemiddeld 50 uur op jaarbasis besteed aan vakontwikkeling.
26 procent van de respondenten volgt momenteel een opleiding gericht op het salariswerkveld. Van deze groep volgt 41 procent de opleiding VPS.
Wijze vakontwikkeling | 2020 | 2019 |
Vakliteratuur | 81 procent | 80 procent |
Opleidingen, trainingen, cursussen | 75 procent | 74 procent |
Congressen, seminars, workshopdagen | 60 procent | 63 procent |
‘Learning on the job’ | 36 procent | 31 procent |
E-learning | 35 procent | 23 procent |
Vaktechnisch intern overleg | 32 procent | 23 procent |
Coaching | 5 procent | 6 procent |
Overig | 2 procent | 3 procent |
Veruit de meeste scholing en ontwikkeling heeft betrekking op wet- en regelgeving en HR-kennisgebieden. Dat is in lijn met uitkomsten uit eerdere edities van dit trendonderzoek.
Het ontwikkelen van adviesvaardigheden komt in veel mindere mate voor, ondanks dat men wel verwacht dat vaardigheden zoals adviseren in de toekomst in belang toenemen.
- Wet- en regelgeving: 90 procent
- HR-kennisgebieden: 52 procent
- Adviesvaardigheden: 29 procent
- Overige vaardigheden: 19 procent
- Financiële/bedrijfseconomische kennisgebieden: 18 procent
- Managementvaardigheden: 6 procent
Scholing en corona
Bijna 80 procent van de respondenten die of momenteel een opleiding volgt of deze op korte termijn wil gaan volgen, heeft een verandering in het aanbod van opleidingsmogelijkheden waargenomen als gevolg van de maatregelen die getroffen zijn in het kader van de beheersing van het coronavirus.
- Bepaalde opleidingen zijn komen te vervallen: 18 procent
- Aanbod in de vorm van e-learning: 41 procent
- Klassikaal is omgezet naar digitaal/virtual classroom: 54 procent
- Aanbod in de vorm van webinar: 24 procent
Tijd en budget
Respondenten die het afgelopen jaar aan hun eigen kennis en vaardigheden hebben gewerkt voor het uitoefenen van het vak, hebben dit deels in eigen tijd en deels in de tijd van de werkgever/opdrachtgever gedaan (60 procent in de tijd van de werkgever).
Als sprake is van een persoonlijk budget bestemd voor ontwikkeling (33 procent van de respondenten), dan bedraagt dit gemiddeld 2.000 euro. De hoogte van dit budget is gestegen ten opzichte van de afgelopen drie jaar (was gemiddeld € 1.500). 56 procent weet echter niet of de werkgever een dergelijk budget beschikbaar stelt. Van de respondenten geeft 11 procent aan dat er geen budget is.