• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Veel vragen in Tweede Kamer over wetsvoorstel Wet meer zekerheid flexwerkers

Veel vragen in Tweede Kamer over wetsvoorstel Wet meer zekerheid flexwerkers

Nieuws

In de Tweede Kamer zijn veel vragen gesteld over het wetsvoorstel Wet meer zekerheid flexwerkers. De wet moet op 1 januari 2027 in werking treden.

7 oktober 2025 door Salaris Vanmorgen

De voorgestelde maatregelen in het wetsvoorstel Wet meer zekerheid flexwerkers heeft als doel de zekerheid van flexibele werknemers te verbeteren en het concurrentieverschil tussen flexibele arbeid en het vast contract, en uitzend en andere vormen van flexibele arbeid te verkleinen.

Hoofdlijnen wetsvoorstel

Nog even de hoofdlijnen van het wetsvoorstel ‘Meer zekerheid flexwerkers’ dat in mei 2025 is ingediend op een rij:

  • Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd.
  • Uitzendkrachten krijgen recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers.
  • Er komen strengere regels om draaideurconstructies met tijdelijke contracten te voorkomen.
  • Oproepcontracten worden vervangen door contracten met een minimumaantal uren dat je standaard wordt betaald en ingeroosterd.

In het verslag van 11 september 2025 lezen we veel vragen van Tweede Kamerleden over het wetsvoorstel Wet meer zekerheid flexwerkers. We hebben een aantal vragen uit het verslag op een rij gezet.

Zorgen over wetsvoorstel

De Tweede Kamer heeft met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel. Wel zijn er zorgen van verschillende partijen. Zo maken leden van de VVD-fractie zich zorgen zich zorgen dat dit wetsvoorstel leidt tot meer rigiditeit, hogere regeldruk en verlies van werkgelegenheid, met name in sectoren
die juist drijven op flexibiliteit.

De NSC vraagt zich of met dit wetsvoorstel de beoogde fundamentele hervorming van de arbeidsmarkt wordt bereikt. En waarom heeft de regering er niet voor gekozen om het vaste contract wendbaarder te maken ten opzichte van het flexibele contract?

De BBL-leden zijn van mening dat het voorstel een ontoelaatbare last neerlegt bij werkgevers door het afschaffen van nulurencontracten en het aanpassen van de regels rond uitzendarbeid.

De leden van de VVD-fractie vragen hoe de regering de kritiek van de Raad van State duidt dat van een fundamentele hervorming geen sprake is en dat vooral de mogelijkheden voor flexwerk worden beperkt, zonder het vaste contract aantrekkelijker of wendbaarder te maken.

De leden van de D66-fractie vragen de regering hoe dit wetsvoorstel zich verhoudt tot de bredere arbeidsmarkthervormingen die nog in voorbereiding zijn, zoals de verduidelijking van de beoordeling van arbeidsrelaties en de re-integratieverplichtingen bij ziekte.

Er is een personeelstekort in verschillende sectoren door onder meer de vergrijzende bevolking op de arbeidsmarkt. Leden van de CDA-fractie vragen zich af of dat nog gevolgen heeft voor de
noodzaak werkenden verder contractueel te beschermen, nu zij immers gemakkelijker ander werk kunnen vinden en werkgevers alleen met aantrekkelijke voorwaarden personeel kunnen werven en behouden.

Ook zijn er technologische ontwikkelingen, zoals AI, die de inhoud van banen doet veranderen. De leden van de CDA-fractie vragen of niet andere maatregelen, zoals het stimuleren van leven lang ontwikkelen,
belangrijker zijn of worden voor werk- en inkomenszekerheid van werkenden dan de contractuele bescherming.

Ketenregeling

Meerdere vragen zijn er over de ketenregeling.

  • Wat is het exacte verschil tussen de bestaande uitzondering op de regel voor seizoenswerk en de
    voorgestelde regeling?
  • Welke rechtvaardiging heeft de regering voor de verruimde tussenpoos voor scholieren die ouder zijn dan achttien en voor studenten?
  • Hoe verhoudt de huidige uitzondering op de ketenregeling voor werknemers die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt zich tot de noodzaak voor een uitzondering voor studenten en scholieren?
  • In hoeverre is de wettelijke uitzondering op de ketenregeling voor het primair onderwijs passend binnen de voorliggende wet, die juist de verschillende afwijkmogelijkheden inperkt?
  • Waarom wordt de huidige zes maanden tussenpoos onvoldoende geacht en waarom is gekozen voor een verlenging naar vijf jaar?
  • Er zijn zorgen over de regeldruk en complexiteit voor werkgevers als gevolg van de verlenging van de
    onderbrekingstermijn van zes naar 60 maanden, waarbij werkgevers tot vijf jaar terug moeten gaan in hun administraties om te bezien of iemand eerder voor hen gewerkt heeft.
  • Hoe zit het met de administratieve last van het bepalen van de tussenpozen en het bewaren van specifieke gegevens?

Oproep – basiscontract

Er zijn meerdere vragen over het basiscontract. Hoe zit het met de ondergrens van de bandbreedte?

Waarom houdt de regering vast aan de term «basiscontract» in plaats van «bandbreedtecontract», terwijl de Belastingdienst expliciet adviseert deze term te wijzigen omdat deze verwarrend is?

Hoe kijkt de regering aan tegen de mogelijkheid werkgevers te verplichten om een bandbreedtecontract aan te bieden en de werknemer te laten kiezen voor een basiscontract of een nulurencontract?

Waarom is gekozen voor een bandbreedte van 30%? Is deze grens niet arbitrair? Hoe verhoudt dit zich tot de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid, nu zowel de Raad voor de Rechtspraak waarschuwen voor complexiteit en interpretatieproblemen?

Hoe is de de regering van plan de begrijpelijkheid van het bandbreedtecontract te bevorderen voor werkgevers en werknemers in de overgangsperiode van de oproepovereenkomsten naar de
bandbreedtecontracten?

AWf-premie

Waarom is het basiscontract ondergebracht onder de lage AWf-premie? Is het voor de Belastingdienst niet beter uitvoerbaar is als zij alleen hoeven te controleren dat er bij een lage AWf-premie sprake is van het vaste contract voor onbepaalde tijd, met een vaste urenomvang?

De bedoeling voor de premiedifferentiatie in de WW was volgens de memorie van toelichting van de Wab was om het vaste contract voor werkgevers aantrekkelijker te maken ten opzichte van een flexibel contract en tegelijkertijd het hogere werkloosheidsrisico van flexibele arbeidsrelaties te beprijzen. De hoofdregel was dat de lage premie mag worden afgedragen voor werknemers met een schriftelijke arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, mits geen sprake is van een oproepovereenkomst.

Wordt het beeld rondom de premie hiermee vaag wordt en zou het bereik van het doel sterker zijn als het basiscontract niet onder de lage AWf-premie zou vallen?

Voor een bandbreedtecontract voor onbepaalde tijd gaat de lage AWf-premie gelden. Dat leidt tot een lagere premieopbrengst waardoor het premiepercentage omhoog zou moeten. Gaat inderdaad de lage AWf-premie omhoog? Is niet overwogen de premiedifferentiatie in de AWf te laten vervallen nu flexibele contracten meer zekerheid gaan bieden. De achtergrond van de premiedifferentiatie is daarmee immers
veranderd.

Nulurencontract

Hoe gaat de regering monitoren of er contracten worden afgesloten met een arbeidsomvang
van nul uren?

Hoe zal het verbod op nulurencontracten in de praktijk uitwerken voor sectoren die structureel afhankelijk zijn van pieken in werk, zoals horeca, zorg en detailhandel?

De regering wil met dit wetsvoorstel wil een einde maken aan de onzekerheid van oproepcontracten. Wat betekent dit voor de vele nulurencontracten in Nederland, hoeveel van deze mensen verliezen hun baan?

Blijft het jaarurenmodel behouden naast het nieuwe bandbreedtemodel?

De minimale arbeidsomvang binnen de nieuwe maatregelen is ten minste drie uur. Hoe is dit onderbouwd? Wat is de gemiddelde arbeidsomvang binnen nulurencontracten nu en wat zijn de gewenste uren die werknemers per week werken. Hoe wordt ondervangen dat werknemers door de minimale uren er niet op achteruit gaan ten opzichte van de huidige situatie?

Uitzendarbeid

Wat zijn de gevolgen van de uitspraak van de Hoge Raad van 27 september 2024 (het Dosign-arrest) over het begrip «beloning» voor terbeschikkinggestelde werknemers, waaronder uitzendkrachten, gedetacheerden en payrollwerknemers?

Moet de variabele beloning worden toegekend aan uitzendkrachten, geldt dit ook voor het aantal vakantiedagen boven 25 (het aantal in de uitzend-cao), de feestdagenregelingen die beter zijn bij de inlener dan in de uitzend-cao en de ontslagvergoeding. Wat valt er wel en niet onder en wat voor gevolgen dit heeft voor de wetgeving?

Klopt het dat de voorliggende wet de mogelijkheid handhaaft om per cao af te wijken van de gelijke
beloning, dan wel de gelijkwaardige beloning?

Wat als uitzendkrachten niet onder een cao vallen? Kan de werkgever dan eenzijdig bepalen wat «gelijkwaardig» is? Maakt de werkgever dan geen misbruik van zijn machtspositie?

Hoe kan worden voorkomen dat de maatregelen leiden tot hogere kosten en administratieve lasten voor uitzendbureaus, waardoor de allocatieve functie van uitzenden wordt verzwakt?

De meest onzekere fase (fase A) wordt wettelijk wordt verlengd 26 naar 52 weken. Aangezien er straks geen afwijking meer mogelijk is via de cao tot een langere termijn, is er sprake van een wettelijke beperking tot 52 weken. De regering geeft aan dat dit een verslechtering betekent voor
uitzendkrachten die niet onder een cao vallen, maar dat dit betreft ongeveer 10% van alle uitzendkrachten. Hoe gaat de regering ervoor zorgen dat deze krachten worden gecompenseerd en niet vergeten?

Uitvoering en gevolgen

Hoe realistisch acht de regering het om vanaf 2026–2027 de nodige systeemaanpassingen te hebben doorgevoerd, gegeven de beperkte capaciteit en al bestaande uitvoeringslasten?

Het UWV heeft aangegeven dat de gegevensset voor de loonaangifte moet worden aangepast,
onder meer met betrekking tot de Code fase-indeling F&Z, de rubriek Indicatie oproepkrachten en de rubriek contracturen. Ook is aangegeven dat bij inwerkingtreding per 1 januari 2026 het nodig zou zijn dat al op 1 oktober 2024 duidelijkheid bestaat over opname van de indicatie «Bandbreedtecontract». Nu dit onderdeel pas per 1 januari 2027 in werking treedt, wordt de deadline 1 oktober 2025. Is deze termijn haalbaar?

Wil de regering een overzicht maken van de uitzonderingen die gelden voor: studenten, scholieren (onder en boven de achttien jaar) en mensen met terugkerend tijdelijk werk (waaronder seizoenswerkers)?

Is de regering bereid om het wetsvoorstel te herzien en soepeler varianten van de ketenregeling en oproepcontracten mogelijk te maken?

Hoe verantwoordt de regering de forse toename in administratieve lasten voor werkgevers en hoe is dit verenigbaar met het streven naar minder regeldruk?

Waarom is gekozen voor de overgangstermijnen van 2026 voor tijdelijke contracten en uitzendkrachten, en 2027 voor oproepcontracten. Hoe wordt voorkomen dat werkgevers in de tussentijd massaal contractvormen aanpassen die na inwerkingtreding niet meer toegestaan zijn?

Het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) heeft in haar uitvoeringstoets van 16 augustus 2023
gewezen op het risico van een weglek naar jaarurennormen. Kan de regering nader ingaan op de zorg van het ATR dat hierdoor een substantiële weglek naar contracten met een jaarurennorm kan ontstaan?

Met de introductie van het basiscontract moet de lage premie van het AWf onder specifieke voorwaarden worden toegepast. Het beoordelen of deze voorwaarden correct zijn toegepast, vereist een diepgaande kennis van het arbeidsrecht. Kan de Minister aangeven hoe zij dit denkt te kunnen adresseren?

Verslag (initiatief)wetsvoorstel Wet meer zekerheid flexwerkers

Wetsvoorstel meer zekerheid flexwerkers – geplande inwerkingtreding 1 januari 2027

Categorie: Nieuws Tags: flexwerkers, ketenregeling, oproepovereenkomst

Tags: flexwerkers, ketenregeling, oproepovereenkomst

Gerelateerde artikelen

27 oktober 2025

Vul indicatie oproepovereenkomst en code fase indeling F&Z juist in

24 juni 2025

Wet meer zekerheid flexwerkers niet controversieel verklaard en wat nog meer?

10 juni 2025

Krappe arbeidsmarkt vergroot kans op meer uren werk en vast contract

21 mei 2025

Geen oproepovereenkomst meer maar bandbreedtecontract: hoe zit het precies?

Hoofdsponsor

Volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu jouw eigen documenten

Kennispartner

Certificering als strategisch instrument voor salarisprofessionals

Partners

Schijnzelfstandige met recht op pensioen hoe zit het precies?
Iedereen wil een salarisadministrateur. Maar wie zorgt voor hun werkgeluk?
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Hoe behoud je financiële talenten in een krappe arbeidsmarkt?
Zorgplicht blijft, ook na einde dienstverband
De impact van AI op de salarisadministratie: hoe bereid jij je voor?
Nog steeds loonkloof in Nederland, maar wees voorbereid op wet loontransparantie
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Werknemer verzwijgt twee extra fulltime banen – forse schadevergoeding betalen 2.6k weergaven

  • Sociaal loon telt niet mee bij compensatie transitievergoeding 2.2k weergaven

  • Recht op uitbetaling vakantiedagen, feestdagen en taakuren – geen all-in loon 2.1k weergaven

  • Toepassing Wwft door salarisprofessionals, risico’s bij salarisadministratie voor klanten 1.2k weergaven

  • November: start van 3 maanden race tegen de klok 1.2k weergaven

NIRPA

Opleidingen

07
nov
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
nov
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
11
nov
VTB Payroll najaar 2025
Extendum
11
nov
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
11
nov
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
14
nov
Practical Diploma in Payroll Administration (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
20
nov
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
21
nov
Online Excel en AI training voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
24
nov
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
25
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
25
nov
Cursus Wwft en AI
MOCuitgevers
26
nov
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
02
dec
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
03
dec
Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
17
dec
Praktijkdiploma loonadministratie (PDL)
SD Worx
16
jan
Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
MOCuitgevers
05
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
11
feb
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
03
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
04
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
17
mrt
Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken
MOCuitgevers
23
mrt
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
24
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
01
apr
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
07
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
apr
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
11
mei
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
12
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
20
mei
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
21
mei
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
11
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
16
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers

Vacatures

Senior Salarisadministrateur – Libréon Breda
Strictly People
Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
Aaff
Senior Salarisadministrateur – Asito Almelo
Strictly People
Salarisprofessional – Naaldwijk
aaff
(Junior) Jurist arbeidsrecht
Scab
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies
aaff
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
aaff
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Salarisadministrateur
Cornelis Vrolijk
Relatiebeheerder pensioenen – Tilburg
aaff
Medewerker loonadministratie – Zwolle (24–32 uur)
PIA Group
Payroll Specialist– Technip Energies Zoetermeer
Strictly People
Medewerker Salarisadministratie bij OFS Groep
a.s Works
Salarisadministrateur
SD Worx
Salarisadministrateur
SD Worx

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV