• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Evaluatie 30%-regeling, ETK-regeling en partiële buitenlandse belastingplicht – doeltreffend?

Evaluatie 30%-regeling, ETK-regeling en partiële buitenlandse belastingplicht – doeltreffend?

Nieuws

Staatssecretaris Van Rij stuurt het rapport naar aanleiding van de evaluatie van de 30%-regeling, de extraterritoriale kostenregeling en de partiële buitenlandse belastingplicht.

17 juni 2024 door Salaris Vanmorgen

In opdracht van het ministerie van Financiën evalueerde onderzoeksbureau Stichting Economisch Onderzoek (SEO) de extraterritoriale kostenregeling, de 30%-regeling en de regeling partiële buitenlandse belastingplicht. SEO onderzocht onder meer hoe doeltreffend en doelmatig deze fiscale regelingen zijn en noteerde de conclusies in het evaluatierapport “Kunde, kosten en keuzes”.

Met het aanbieden van deze evaluatie geeft de staatssecretaris uitvoering aan motie Alkaya, die de regering verzoekt om de evaluatie van deze expatregelingen zo snel mogelijk, en uiterlijk in 2024, te starten.

Ook bevat deze evaluatie beleidsoverwegingen voor het uitvoeren van de motie Geerdink Moonen, die de regering oproept om op basis van de evaluatie met een alternatief voorstel in het Belastingplan 2025 te komen die minder schadelijk uitpakt voor de economie, alsmede voor het tweede deel van de motie Hermans Omtzigt, die de regering oproept om zo snel mogelijk het deskundigheidsvereiste in de 30%-regeling aan te scherpen zodat die beter aansluit bij de behoeften van de economie en arbeidsmarkt.

Vanwege de demissionaire status van dit kabinet laat Van Rij de inhoudelijke kabinetsreactie over aan het volgende kabinet.

(Deels) doeltreffend

Het onderzoek brengt het doelbereik, de doeltreffendheid en de doelmatigheid in kaart.

De 30%-regeling is doeltreffend door het aantrekken van kennismigranten die daarmee een bijdrage leveren aan het vestigingsklimaat. Bij afschaffing van de partiële buitenlandse belastingplicht is het voor vermogende werknemers door de 30%-regeling nog steeds aantrekkelijk om naar Nederland te komen. De ETK-regeling is wegens niet-gebruik deels doeltreffend in het vergoeden van werkelijke kosten.

Beleidsoverwegingen voor beantwoording moties Geerdink-Moonen en Hermans Omtzigt

Een constant forfait sluit beter aan bij de kostenontwikkeling en heeft lagere uitvoeringslasten dan een forfait dat afbouwt met de verblijfsduur:

  • Kostenontwikkeling: er is geen bewijs voor een afbouw van extraterritoriale kosten met verblijfsduur zoals is verondersteld bij de afbouw van het forfait. Een afbouw zou in theorie gedreven kunnen zijn door eenmalige kosten die vooral aan het begin van de verblijfsperiode plaatsvinden. Deze kosten worden echter door een minderheid gemaakt, zoals een kennismakingsreis, of vormen geen grote kostenpost, zoals het aanvragen van officiële papieren. In de praktijk zijn de meeste extraterritoriale kosten constant, zoals hogere lasten voor levensonderhoud ten opzichte van het land van herkomst.
  • Uitvoeringslasten: geïnterviewden verwachten dat mensen overstappen van de 30%-regeling naar de extraterritoriale kostenregeling bij de afbouw van het forfait, vooral bij de stap van 20% naar 10%. Het vergoeden van werkelijke kosten wordt dan namelijk gunstiger wanneer deze hoger zijn dan het forfait. Het gevolg hiervan is dat werknemers, werkgevers en de Belastingdienst zich bezig zullen houden met het administreren, aangeven en controleren van diverse, werkelijk gemaakte extraterritoriale kosten. Dit zou een sterke stijging van administratieve lasten en uitvoeringslasten betekenen.

Een hoger forfait trekt een groter aantal kennismigranten aan, bevordert daarmee het vestigingsklimaat en levert zo een positieve bijdrage aan de economie:

  • Aantrekken kennismigranten: de onderzoekers verwachten dat de instroom van kennismigranten daalt met ongeveer 10-15 procent door de afbouw van het forfait (30-20-10) en met ongeveer 40 procent zou afnemen bij een afschaffing van de 30%-regeling.
  • Vestigingsklimaat: op basis van interviews en de literatuur is het aannemelijk dat een versobering van de 30%-regeling een negatief effect heeft op het investeringsniveau van bedrijven in Nederland. Het effect ziet vooral op internationaal opererende bedrijven die gemakkelijk bedrijfsactiviteiten kunnen verplaatsen. Dit betreft zowel kleine bedrijven waaronder startups, als het mkb en het grootbedrijf.
  • Bijdrage aan de economie: uit indicatieve berekeningen blijkt dat de 30%-regeling meer belastinginkomsten oplevert dan dat de regeling kost. Het positieve effect van de regeling op de instroom van kennismigranten levert budgettair namelijk meer op dan dat de regeling kost doordat alle gebruikers minder belasting betalen.
    De 30%-regeling leidt indirect tot meer omzetbelasting via de bestedingen, meer werkgelegenheid door een grotere vraag naar diensten en hogere lonen voor andere werknemers als gevolg van kennis-spill-overs. Daarnaast draagt de arbeidsinzet bij aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen.

Partiële buitenlandse belastingplicht

Het afschaffen van de partiële buitenlandse belastingplicht beperkt de instroom vrijwel niet. Het fiscale voordeel van de 30%-regeling is voor de overgrote meerderheid namelijk groter dan de som van de werkelijk gemaakte extraterritoriale kosten en aanvullende vermogensheffing in Nederland. Dit maakt het daarmee nog steeds fiscaal aantrekkelijk voor deze groep om in Nederland te komen werken. Een uitzondering is waarschijnlijk een zeer beperkte groep hoog-vermogenden, die ook een gemiddeld hoger loon hebben.

Salarisnorm

De salarisnorm is een passende invulling van het deskundigheidsvereiste:

  • Invulling als salarisnorm: de invulling als salarisnorm heeft vanaf 2012 een positief effect gehad op de instroom van kennismigranten door het scheppen van duidelijkheid. Ook heeft de salarisnorm de uitvoerbaarheid verbeterd, omdat het toetsen van de werkelijke deskundigheid of schaarste voor 2012 niet goed mogelijk was door de Belastingdienst en in rechtszaken. Het toevoegen van een opleidingseis zou weinig verschil maken, aangezien 97 procent van de doelgroep hoogopgeleid is en 20 procent een PhD heeft.
  • Hoogte van de salarisnorm: werkgevers zijn positief over de hoogte van de minimale salarisnorm om uitdrukking te geven aan het begrip ‘specifieke deskundigheid’ en het is op basis van interviews aannemelijk dat de functies waar de 30%-gebruikers in werken niet volledig ingevuld kunnen worden met het binnenlandse arbeidsaanbod. Op macroniveau kan niet goed worden vastgesteld of deze groep specifiek deskundig is of niet.
    Het minimale loon om de volledige 30%-regeling te benutten is ongeveer 70.000 euro. Een relatief grote groep 30%-gebruikers vlak boven deze norm duidt op een arbeidsbehoefte in deze loongroep. Een verhoging van de salarisnorm zou daarmee leiden tot een minder goede aansluiting op de arbeidsvraag van werkgevers. Het effect zou het grootst zijn voor startups en scale-ups, die gemiddeld lagere lonen betalen dan grote bedrijven. Een deel van de werkgevers geeft aan dat de maximale salarisnorm een beperkende factor is in hun talentwerving.

Negatief effect

Het grote aantal aanpassingen aan de 30%-regeling heeft een negatief effect op het vestigingsklimaat. Het gebrek aan voorspelbaarheid en stabiliteit is een bedrijfseconomisch risico voor ondernemingen en heeft daarmee een negatief effect op investeringsbeslissingen.

30%-regeling en ETK-regeling

Wetstechnisch is de 30%-regeling een verbijzondering van de ETK-regeling. In de praktijk hebben de regelingen weinig met elkaar te maken omdat de populatie gebruikers nagenoeg niet overlapt. 30%-gebruikers werken in kennisintensieve banen met een hoog inkomen en een vast contract. ETK-gebruikers werken vooral in tijdelijke banen met een flexcontract aan de onderkant van het loongebouw in de uitzendsector of de landbouw.

Extraterritoriale kostenregeling

De analyse van het doelbereik van de ETK-regeling is nog niet volledig. Er volgt nog een addendum op dit rapport met een analyse van data van klanten van softwareleveranciers van salarisadministratie.

De ETK-regeling wordt vooral toegepast in de uitzendsector en de landbouw. Deze sectoren hebben een convenant met de Belastingdienst dat voorziet in een administratieve lastenverlaging in de toepassing van de ETK-regeling en zij hebben cao-afspraken over de toepassing van de regeling.

De ETK-regeling is deels doeltreffend door niet-gebruik. De regeling werkt goed voor het vergoeden van huurlasten en levensonderhoudskosten, vooral door toepassing van de convenanten.

Het aantal extra arbeidsmigranten in Nederland door de ETK-regeling is zeer beperkt. Ofwel, zonder deze regeling zijn er naar verwachting ongeveer evenveel arbeidsmigranten in Nederland.

Er zijn beperkte signalen van oneigenlijk gebruik en vrijwel geen signalen van misbruik door de toepassing van de ETK-regeling.

Misbruik – zoals hogere kosten op de loonstrook zetten dan werkelijk zijn gemaakt – komt vrijwel niet voor omdat de ETK-regeling leidt tot aanvullende controle. Gesprekspartners geven aan dat misbruik wel voorkomt, maar juist gepaard gaat met praktijken die minder controleerbaar zijn zoals cash (uit)betalingen of een gebrek aan formele contracten.

Kamerbrief over aanbieding rapport Evaluatie ETK en 30%-regeling

Kunde, Kosten en Keuzes

Belastingplan 2024 en versobering 30%-regeling – alternatieve dekkingsopties

Categorie: Nieuws Tags: 30%-regeling, extraterritoriale kosten, kennismigrant

Tags: 30%-regeling, extraterritoriale kosten, kennismigrant

Gerelateerde artikelen

11 november 2025

Geen recht op 30%-regeling, duurzame band met Nederland, niet aangeworven uit ander land

29 oktober 2025

30%-regeling en extraterritoriale kostenregeling – antwoord op vragen

29 oktober 2025

Nog geen arbeidscontract voor emigratie naar Nederland – expatregeling niet van toepassing

21 oktober 2025

Versobering ETK-regeling – antwoord op vragen

Hoofdsponsor

Volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu jouw eigen documenten

Kennispartner

Certificering als strategisch instrument voor salarisprofessionals

Partners

Zieke werknemer en ontslag: wat mag wel en niet?
Iedereen wil een salarisadministrateur. Maar wie zorgt voor hun werkgeluk?
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Hoe behoud je financiële talenten in een krappe arbeidsmarkt?
Is appeltje voor onderweg consumptie op werkplek?
De impact van AI op de salarisadministratie: hoe bereid jij je voor?
Nog steeds loonkloof in Nederland, maar wees voorbereid op wet loontransparantie
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Ontslag op staande voet tijdens ziekte niet rechtsgeldig, billijke vergoeding van jaarsalaris 19.5k weergaven

  • Loondoorbetaling bij ziekte als werknemer opnieuw uitvalt: 70 of 100 procent? 16.9k weergaven

  • Lager WIA-dagloon – geen ORT in periode van onbetaald verlof 13.3k weergaven

  • Loonvordering toegewezen, betermelding betekent 100 procent loon 9.4k weergaven

  • Ontbinding arbeidscontract wegens ernstige wanprestatie – nog twee andere banen 9k weergaven

NIRPA

Opleidingen

17
nov
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
20
nov
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
21
nov
Online Excel en AI training voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
24
nov
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
nov
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
28
nov
Updatesessie Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
dec
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
02
dec
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
03
dec
Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
05
dec
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
08
dec
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
dec
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
15
dec
Basiskennis Loonadministratie (BKL®)
Markus Verbeek Praehep
17
dec
Praktijkdiploma loonadministratie (PDL)
SD Worx
16
jan
Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
MOCuitgevers
05
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
11
feb
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
03
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
04
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
17
mrt
Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken
MOCuitgevers
23
mrt
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
24
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
01
apr
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
07
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
apr
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
11
mei
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
12
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
20
mei
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
21
mei
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
11
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
12
jun
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
16
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisprofessional
aaff
Salarisadministrateur
Cornelis Vrolijk
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies
aaff
Medewerker Salarisadministratie bij OFS Groep
a.s Works
(Junior) Jurist arbeidsrecht
Scab
Payroll Specialist– Technip Energies Zoetermeer
Strictly People
Senior Salarisadministrateur – Asito Almelo
Strictly People
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Salarisadministrateur
SD Worx
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
aaff
Medewerker loonadministratie – Zwolle (24–32 uur)
PIA Group
Salarisprofessional – Naaldwijk
aaff
Salarisadministrateur
SD Worx
Senior Salarisadministrateur – Libréon Breda
Strictly People
Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
Aaff
Relatiebeheerder pensioenen – Tilburg
aaff

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV