Om te zorgen dat de werkgever beschermd is tegen de financiële risico’s van ziekteverzuim, biedt verzuimspecialist Sazas voor bedrijven in het mkb een MKB verzuim-ontzorgverzekering (MKB VOV) aan. Dit is een combinatie van een verzuimverzekering en een complete arbodienstverlening die werkgevers maximaal ontzorgt.
De verzekering helpt kleine ondernemers bij bijvoorbeeld de re-integratie van zieke medewerkers en alle andere wettelijke verplichtingen die hierbij horen. Zo kan de ondernemer doen waar hij of zij goed in is; ondernemen. En neemt de verzuimverzekeraar alle zorgen rondom verzuim uit handen. Bijvoorbeeld wanneer een medewerker verzuimt door een te hoge werkdruk.
Wanneer spreken we van hoge werkdruk?
Je ervaart werkdruk wanneer de eisen van het werk hoger zijn dan wat je aankunt. Dit kan zijn omdat het werk te complex is. Of omdat je te veel moet doen in te weinig tijd. Kortom, de balans tussen wat er van je gevraagd wordt en wat je aankunt is zoek.
Waar komt hoge werkdruk vandaan?
Er zijn verschillende oorzaken waarom iemand te veel werkdruk kan ervaren. Soms ligt het aan het werk zelf. Misschien zijn de taken niet afgestemd op de vaardigheden van de medewerker. Ook de sfeer op de werkvloer speelt een rol. Denk aan ongewenst gedrag zoals pesten of discriminatie. Of weinig kansen om even pauze te nemen of verlof op te nemen. Tot slot kunnen persoonlijke situaties – zoals een scheiding of mantelzorg – ertoe leiden dat iemand druk op het werk ervaart.
Impact van te veel werkdruk op een werkgever
Een hoge werkdruk kan negatieve gevolgen hebben, zowel voor de medewerker als voor de werkgever. Hier zijn enkele voorbeelden:
- Dalende productiviteit: overbelaste teamleden kunnen hun werkzaamheden niet altijd tijdig afronden. Dat betekent dat collega’s moeten inspringen, wat de werkdruk voor hen verhoogt.
- Verslechterde sfeer: als teamleden onder druk staan, neemt hun werkplezier af. Dat heeft invloed op de algehele sfeer binnen je bedrijf.
- Gezondheidsproblemen en verzuim: hoge werkdruk kan leiden tot stress. En stress leidt mogelijk tot verzuim. Als een teamlid uitvalt door stress, kan de werkdruk bij andere collega’s toenemen. Bijvoorbeeld omdat ze (tijdelijk) taken moeten overnemen. Dit kan leiden tot stress. Zo beland je in een negatieve spiraal.
- Lagere klanttevredenheid: een lagere output of kwaliteit raakt mogelijk ook klanten, waardoor hun tevredenheid kan afnemen. Zo heeft een te hoge werkdruk niet alleen interne, maar ook externe gevolgen.
3 praktische tips voor werkgevers om werkdruk te verlagen
De werkgever heeft de verantwoordelijkheid om overbelasting bij medewerkers te voorkomen. Dit valt onder zorgplicht. Daarnaast zijn er 3 effectieve manieren om de werkdruk te verminderen:
- Regelmatig in gesprek blijven. Zelfs als er geen signalen zijn van hoge werkdruk, is het slim om regelmatig met teamleden te praten. Preventie is immers cruciaal. Door op tijd te signaleren dat de werkdruk oploopt, kun je sneller ingrijpen.
- Zoek samen naar oplossingen. Het is belangrijk dat de werkgever openstaat voor de inbreng van zijn of haar medewerkers en samen zoekt naar wat het beste werkt.
- Maak duidelijke afspraken. Is er samen een oplossing gevonden? Dan is het zaak om heldere afspraken te maken. Dit zorgt ervoor dat iedereen weet wat er verwacht wordt.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Bron: Sazas