
Werkgevers met meer dan 100 werknemers moeten vanaf komende zomer (1 juli 2024) bijhouden hoeveel kilometer werknemers afleggen, met welk vervoermiddel en het type brandstof. In daaropvolgende jaren kan de overheid normen opleggen, zoals een maximum aan CO₂-uitstoot. Dit kan ertoe leiden dat werkgevers werknemers moeten verplichten van de benzineauto over te stappen op het openbaar vervoer of de fiets.
Het demissionaire kabinet hoopt met deze verplichte registratie de klimaatdoelen te halen. De maatregel moet leiden tot 1,5 miljoen ton minder CO₂-uitstoot in 2030.
Deze klimaatmaatregel leidt tot administratieve rompslomp, aldus diverse werkgevers tegen het FD.
Hans Verborg manager bij accountantskantoor EY: ‘Het kan een behoorlijke administratieve last zijn. (…) Veel bedrijven schakelen daarom een extern bedrijf in dat het voor hen regelt, bijvoorbeeld met een app op de telefoon waar werknemers hun reizen moeten invullen.’
Volgens werkgeversorganisatie VNO-NCW en autobrancheorganisatie Bovag beseffen de meeste ondernemers inmiddels wel dat de maatregel eraan komt. De maatregel is al een keer uitgesteld na kritiek van de Raad van State. Daarna zijn aanpassingen gedaan.
Voor grote bedrijven is het veel gebruikelijker om milieuprestaties bij te houden, onder meer vanwege de CSRD-wetgeving van de EU, die bedrijven vanaf 2024 verplicht te rapporteren over hun impact op het klimaat.
De administratieve lasten voor bedrijven moeten uiteindelijk zo laag mogelijk blijven, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarom zijn handreikingen opgesteld.
- Handreiking gegevensverzameling werkgebonden personenmobiliteit (december 2023)
- Uitzendbranche handreiking gegevensverzameling werkgebonden personenmobiliteit (december 2023)
Rapportageverplichting
Je rapporteert over werkgebonden personenmobiliteit. Dat wil zeggen: het vervoer van werknemers binnen de organisatie, dagelijks naar het werk of zakelijk
De rapportageverplichting houdt in dat de werkgever elk jaar een opgave doet van het totaal aantal gereisde kilometers door de werknemers voor de organisatie. De kilometers rapporteer je apart voor het soort vervoermiddel en type brandstof. Ook geef je op of het om woon-werk- of zakelijke mobiliteit gaat.
Zakelijke mobiliteit gaat om alle reizen die werknemers voor het werk maken, met uitzondering van woon-werkmobiliteit.
Woon-werk mobiliteit gaat om het reizen van werknemers tussen woon- of verblijfplaats en de locatie waar ‘de arbeid pleegt te worden verricht’.
Onder zakelijke mobiliteit vallen de reizen van een werknemer naar een klant voor bijvoorbeeld overleg. Ook als deze werknemer regelmatig naar een klant reist voor het verrichten van werkzaamheden (detachering), is er sprake van zakelijke mobiliteit.
Het gaat om de volgende typen vervoer:
- Auto, benzine
- Auto, diesel
- Auto, (plug in) hybrides
- Auto, 100% elektrisch
- Auto, andere brandstoffen
- Motorfiets, benzine
- Motorfiets, elektrisch
- Bromfiets/scooter, benzine
- Bromfiets/scooter, elektrisch (inclusief speed-pedelec)
- (e-)Fiets en lopen
- Openbaar vervoer
Je voert dus ook de jaarkilometers in voor een vervoermiddel dat geen of een te verwaarlozen CO2-uitstoot heeft, bijvoorbeeld openbaar vervoer en de fiets of lopen. Deze gegevens helpen om een totaaloverzicht te krijgen van de duurzame mobiliteit van de organisatie.
Op basis van de door jou ingevoerde jaarkilometers per vervoermiddel en brandstoftype, berekent het digitale formulier de CO2-uitstoot. Je krijgt na het indienen van het formulier een rapportage. Deze rapportage geeft een overzicht van alle ingevoerde gegevens en de berekende CO2-uitstoot.
Het eerste jaar waarover je moet rapporteren, is 2024. De door jouw ingevoerde gegevens worden automatisch beschikbaar gesteld aan de (regionale) omgevingsdienst die werkt voor de gemeente van jouw hoofdvestiging. Jaarlijks controleert de omgevingsdienst of je de gegevens tijdig en goed hebt ingediend. Elk jaar moeten voor 1 juli de gegevens van het vorige jaar zijn ingediend. De gegevens over 2024 moeten op zijn laatst op 30 juni 2025 op het digitaal formulier zijn ingevuld.
Thuiswerken of niet reizen
Een goede manier om de CO2 in mobiliteit te reduceren is door niet of minder te reizen. Dit kan door werknemers thuis te laten werken. Deze niet-afgelegde kilometers werken direct door in de CO2-uitstoot. Deze uitstoot is dan voor het totaal aantal medewerkers lager. Het effect van thuiswerken is daarmee automatisch meegenomen in de rapportageverplichting maar het onderdeel thuiswerken vereist geen administratie. Het advies is om de mate van thuiswerken apart te registreren.
Meer informatie op RVO.nl: Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit
Lees het volledige artikel op fd.nl