Rond het moment dat de werkgever deze herbeoordeling altijd aanvroeg, neemt UWV in het vervolg zelf contact op met de werknemer.
Wat betekent de nieuwe aanpak voor jou?
- Je hoeft niet langer zelf een herbeoordeling aan te vragen rond de datum die de verzekeringsarts heeft vastgesteld om de medische situatie van de werknemer opnieuw te bekijken.
- Als UWV na het contact met de werknemer beslist dat er iets verandert in de situatie, krijg je automatisch een kopie van de brief of beslissing.
- De werkgever en de werknemer hebben meer duidelijkheid over wanneer de werknemer misschien kan beginnen met re-integreren.
Hoe houdt UWV contact met de werknemer?
Bij de beoordeling heeft de arts een datum vastgesteld waarop UWV opnieuw contact met de werknemer heeft. Rond deze datum stuurt UWV de werknemer een vragenlijst met vragen over de gezondheid. Daarna heeft de werknemer een gesprek. Na dit gesprek bekijkt UWV of de medische situatie van de werknemer misschien verandert. Als er iets is veranderd, maakt UWV met de werknemer een afspraak voor een herbeoordeling. Omdat de wachttijden voor een herbeoordeling lang zijn, kan dit een tijd duren.
Minder wachttijd
Op dit moment zijn de wachttijden voor de beoordelingen van een WIA-uitkering lang. UWV neemt maatregelen om deze wachttijden te verminderen. Dit is één van de maatregelen. Door contact te houden, blijft UWV je op de hoogte van de medische situatie van de werknemer. En krijgt de werknemer pas een herbeoordeling op het moment dat dat nodig is. Zo weten de werkgever en de werknemer beiden waar ze aan toe zijn.
Lees meer over de herbeoordeling bij werknemers met tijdelijk medisch WGA 80-100%