Als de werkgever van het Centraal Administratiekantoor (CAK) het verzoek om de zorgpremie in te houden op het loon van de werknemer heeft ontvangen, is deze bronheffing een belangrijk signaal dat de werknemer geldzorgen heeft. Wat moet je doen als je zo’n verzoek van het CAK ontvangt en wat kun je doen om de werknemer te helpen?
Wat gebeurt er als de werknemer geen zorgpremie betaalt?
Iedere inwoner van Nederland is verplicht verzekerd voor gezondheidszorg. Iedereen moet dan ook een premie betalen voor de zorgverzekering.
Heeft de werknemer tenminste 6 maanden geen zorgpremie betaald? Dan meldt de zorgverzekeraar de werknemer bij het CAK aan als wanbetaler. Het CAK neemt vanaf dat moment de premie-inning over. Het CAK neemt contact op met de werkgever en vraagt de werkgever om de premie te betalen. De werkgever houdt dit bedrag in op het loon van de werknemer. Deze premie heet ook wel de bestuursrechtelijke premie.
Wat betekent deze bronheffing voor de werkgever?
De werkgever is verplicht om mee te werken aan het verzoek van het CAK. Je moet de premie overmaken aan het CAK. Je houdt de bestuursrechtelijke premie in op het nettoloon van de werknemer.
Het is belangrijk dat je de juiste premie in de juiste maand inhoudt op het loon van de medewerker. Houd je geen premie in, of loop je achter met de inhouding? Dan kun je dit niet achteraf alsnog verhalen op de werknemer.
Wat zijn de gevolgen voor de werknemer?
De werknemer blijft verzekerd voor de basisverzekering. De bestuursrechtelijke premie is hoger dan de premie van de zorgverzekeraar. Had de werknemer een aanvullende verzekering? Dan vervalt deze meestal na een achterstand van twee termijnen.
Naast de hogere premie van het CAK moet de werknemer ook zorgen voor de aflossing van zijn schuld aan de zorgverzekeraar en (incasso-)kosten betalen. Dit kan de geldproblemen verder vergroten.
Wat kun je doen voor de werknemer?
- Ga zo snel mogelijk nadat u bericht heeft ontvangen van het CAK in gesprek met de werknemer en geef de flyer achterstanden bij zorgverzekering. Bepreek de situatie en stimuleer de werknemer om een betalingsregeling te treffen met de verzekeraar.
- Heeft de werknemer vragen? Op de website van de zorgverzekeringslijn staat veel informatie. Op werkdagen zijn zij bereikbaar op telefoonnummer 0800 – 64 64 644.
- Geef aan waar hulp bij geldzorgen te vinden is, zoals bij de gemeente of vrijwilligers (o.a. te vinden via Geldfit). Of je kunt een budgetcoach inhuren voor de werknemer.
Werknemer heeft al loonbeslag, ook bestuursrechtelijke premie betalen?
De bestuursrechtelijke premie aan het CAK is geen loonbeslag maar een verplichte inhouding van een vaste last. Omdat de zorgpremie een vaste last is, wordt deze betaald uit de beslagvrije voet. Heeft de werkgever een verzoek van het CAK voor broninhouding ontvangen en ligt er ook al een beslag? Dan draagt de werkgever de bestuursrechtelijke premie af aan het CAK en het loonbeslag aan de deurwaarder.
De hoogte van de zorgpremie heeft geen invloed op de hoogte van de beslagvrije voet. Wil je meer weten over de berekening van de beslagvrije voet? Kijk dan op uwbeslagvrijevoet.
Je kunt ook een budgetcoach aanbieden (op kosten van de werkgever), zodat het loonbeslag en de inhouding van de zorgpremie sneller kunnen worden opgelost.
Wanneer kun je stoppen met de afdracht aan het CAK?
Het CAK geeft aan de werkgever door wanneer je kunt stoppen met de afdracht. De premie-inning wordt tijdelijk opgeschort als de werknemer een betalingsregeling heeft getroffen. De definitieve afmelding volgt als de werknemer de volledige schuld aan de zorgverzekeraar heeft betaald, of als de werknemer is toegelaten tot een minnelijke of wettelijke schuldregeling.
Gaat werknemer uit dienst?
Geef dit dan schriftelijk door aan het CAK. Vermeld in de brief de naam en het BSN-nummer van de werknemer en de datum van uitdiensttreding. Druk de brief af op papier met het bedrijfslogo en zet jouw handtekening. De brief kun je sturen aan het postadres van het CAK.
Hulp of meer informatie
Heeft de werkgever of de medewerker hulp nodig, of wil je meer informatie? Bel dan op werkdagen met de Zorgverzekeringslijn. Het telefoonnummer is 0800 – 64 64 644.
Geef ook aan waar hulp bij geldzorgen te vinden is, zoals bij de gemeente of vrijwilligers of je kunt een budgetcoach inhuren voor de werknemer.