• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Wet invoering minimumuurloon – memorie van antwoord

Wet invoering minimumuurloon – memorie van antwoord

Nieuws

Het initiatiefwetsvoorstel Wet invoering minimumuurloon zorgt ervoor dat het verhogen van het minimumloon overzichtelijker en eenvoudiger wordt.

8 november 2022 door Salaris Vanmorgen

Door één minimumuurloon vast te stellen verdient iedere werknemer, ongeacht hoeveel uur die persoon werkt, hetzelfde minimumuurloon. Dat heeft voordelen met betrekking tot duidelijkheid, overzichtelijkheid en handhaafbaarheid en heeft daarnaast als groot voordeel dat het minimumloon voor een grote groep werknemers die het minimumloon verdienen en meer dan 36 uur werken omhoog gaat.

Dit initiatiefwetsvoorstel van de Tweede Kamerleden Kathmann (PvdA) en Maatoug (GroenLinks) wijzigt de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml) en enkele andere wetten.

Eerlijker en transparanter minimumloon

Het wetsvoorstel strekt tot invoering van een, voor een ieder die onder de reikwijdte van het wettelijk minimumloon (Wml) valt, geldend uniform minumumuurloon. De invoering van een wettelijk minimumuurloon leidt tot een eerlijker en transparanter minimumloon.

Het wetsvoorstel is op 7 juni 2022 in de Tweede Kamer aangenomen en wordt nu in de Eerste Kamer behandeld.

Het memorie van antwoord is op 11 oktober 2022 gepubliceerd.

Uitvoeringstoets UWV

Het UWV geeft in de uitvoeringstoets aan dat met het verhogen van het minimumloon (als effect van het invoeren van het minimumuurloon) het effect optreedt dat ‘het verlies aan uitkering
aanzienlijk hoger kan zijn dat de verhoging van het loon’.

Over het door het UWV aangegeven negatieve effect op een uitkering door het verhogen van het minimumloon kan de initiatiefnemer aangeven dat dit bekend is en dat dit inherent is aan wet- en regelgeving. Deze negatieve effecten zullen ook plaatsvinden bij andere verhogingen van het minimumloon en kunnen alleen opgelost worden door wet- en regelgeving aan te passen.

Omdat een halfjaarlijkse invoering van het wetsvoorstel niet mogelijk is, doordat het voor het UWV niet mogelijk is gedurende het jaar de grenzen van de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) te wijzigen, is de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding 1 januari 2024. Met een inwerkingtreding van 1 januari 2024 is deze wet voor het UWV uitvoerbaar.

Minder toeslagen

De Belastingdienst stelt dat dit wetsvoorstel er toe leidt dat mensen een hoger inkomen krijgen waardoor zij minder toeslagen zullen ontvangen. Dit is inherent aan het toeslagenstelsel waarbij de hoogte van de toeslag afhankelijk is van het inkomen. In dit stelsel zijn mensen ook zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen in het inkomen. Werknemers die nu het minimumloon verdienen hebben hier nu al twee keer per jaar te maken met een wijziging van het inkomen.

Het is nog onduidelijk hoe groot de precieze groep is die door de verhoging van het minimumloon een terugvordering zou kunnen krijgen als zij deze verhoging van hun inkomen niet doorgeven aan toeslagen. Dit is namelijk afhankelijk van in hoeverre de parameters (zoals kindbedragen, afbouwgrens, en afbouwpercentage en het inkomensindexeringspercentage) meebewegen met deze loonstijging. Een landelijke communicatiecampagne zou een optie kunnen zijn, maar daarvoor is meer informatie over de grootte van de groep nodig. Deze informatie kan pas aan het einde van 2022 worden gegeven als er meer duidelijkheid is.

Arbeidsinspectie

Een van de voordelen van dit wetsvoorstel is dat het handhaven van het minimumloon voor de Arbeidsinspectie eenvoudiger wordt. De Arbeidsinspectie kan nu immers uitgaan van een minimumuurloon. In de huidige situatie moet de Arbeidsinspectie eerst uitzoeken onder welke cao een werknemer valt en welke arbeidsduur daarbij wordt gehanteerd om vervolgens te kunnen bepalen welk minimumloon daarbij geldt.

Niet alle cao’s geven daarover de gewenste duidelijkheid. Indien er geen cao van toepassing is, moet door de Arbeidsinspectie onderzocht en vastgesteld worden wat de gebruikelijke NAD is in de branche of onderneming, hetgeen complex en arbeidsintensief is. Deze onduidelijkheid leidt bij werkgevers tot discussies met de Arbeidsinspectie en uitvraagprocedures bij werkgevers. Dit
wetvoorstel zorgt ervoor dat er helderheid komt en zodoende wordt het minder arbeidsintensief om het minimumloon te handhaven. Dit geldt bij malafide werkgevers in bijvoorbeeld de
uitzendbranche alsmede bij grensoverschrijdende arbeid. De Arbeidsinspectie hoeft dan niet meer na te gaan welke NAD volgens de cao geldt.

Sluiproutes bestrijden

De initiatiefnemer zijn het eens met de leden van de SP-fractie dat, los van een verhoging van het minimumloon, sluiproutes om zodoende een lager loon te kunnen uitbetalen
moeten worden bestreden. Om die reden zijn de initiatiefnemers het lid Van Kent erkentelijk met zijn motie om te onderzoeken hoe het begrip loon kan worden verhelderd, zodat zaken zoals de
onregelmatigheidstoeslag, dertiende maand of een bonus niet meetellen bij het vaststellen van het minimumloon. Er is hier namelijk op dit moment onduidelijkheid over. De initiatiefnemers zijn van mening dat het van belang is dat deze onduidelijkheid, ten gunste van werknemers, moet worden opgelost.

Normale arbeidsduur (NAD)

De reden dat de initiatiefnemers hebben gekozen om het minimumuurloon vast te zetten op normale arbeidsduur (NAD) van 36 uur is voornamelijk omdat de initiatiefnemers van mening zijn dat werknemers met dit voorstel er niet op achteruit zouden mogen gaan. Als een hogere NAD zou worden gekozen, zouden werknemers die het minimumloon verdienen en een NAD van 36 uur hebben, zoals werknemers vallend onder de CAO Sociale werkbedrijven, er in loon op achteruit gaan. Hiervoor heeft vakbond CNV eerder al voor gewaarschuwd.

De initiatiefnemers vinden het onwenselijk en hebben om die reden gekozen voor een NAD van 36 uur. Een voordeel voor de keuze voor een NAD van 36 uur is dat mensen die het minimumloon verdienen en meer dan 36 uur werken er op vooruit gaan. In sommige gevallen, in het geval van een 40-urige contract, zelfs meer dan 10%. En dat is hard nodig in een tijd waarbij er steeds meer werkende armen zijn en het aantal mensen in de schulden fors toeneemt.

Als wordt gekeken naar het aantal werknemers per NAD geldt dat voor 41% van de werknemers van de 96 cao’s (40 cao’s), geldt een NAD die ligt tussen de 36 en 37 uur per week. Voor 38% van
de werknemers van de 96 cao’s (35 cao’s), ligt de NAD tussen de 38 tot 39 uur per week. Het aantal cao’s met een NAD van 40 uur per week weegt naar werknemersaantallen gemeten, minder
zwaar door in het totaalcijfer. Voor 12% van de werknemers die vallen onder 96 cao’s (12 cao’s), is de NAD 40 uur per week.

€14-15 als minimumuurloon

Hoe zit het met de onderbouwing van de inzet van €10,49 als minimumuurloon. Moeten we niet in de richting van €14-15 als minimumuurloon?

De initiatiefnemers zijn van mening dat het minimumloon fors omhoog moet, richting €14-15. De verhoging in dit wetsvoorstel is, volgens de initiatiefnemers, een eerste stap naar een verdere verhoging van het minimumloon. Een minimumuurloon maakt immers eenvoudiger en overzichtelijker om het minimumloon te verhogen.

Loonkostensubsidie en LIV

Met betrekking tot de loonkostensubsidie en de LIV heeft dit wetsvoorstel geen effect op werkgevers die nu de LIV of loonkostensubsidie ontvangen. Ook zullen werknemers, waarvoor subsidie wordt ontvangen, geen veranderingen merken. Het enige effect van dit wetsvoorstel is dat gemeenten hogere kosten, vanwege het hogere minimumloon voor werknemers die meer dan 36 uur werken, zullen hebben bij het verstrekken van de loonkostensubsidie. De kosten hiervoor bedragen 80 miljoen euro per jaar. De LIV wordt, volgens het regeerakkoord, afgeschaft en zal dus bij de invoering van het wetsvoorstel geen rol meer spelen.

Loonkosten stijgen

Door de invoering van dit wetsvoorstel zullen de kosten voor werkgevers stijgen. Dit geldt echter alleen voor werkgevers die werknemers in dienst hebben die het minimumloon verdienen en arbeidsduur hebben van meer dan 36 uur. De overheid als werkgever zal nauwelijks extra loonkosten hebben omdat vrijwel alle overheidscao’s gebaseerd zijn op een 36-urige werkweek. Dus werknemers die bij de overheid werken en het minimumloon verdienen gaan er niet op vooruit. Uitzondering hierop zijn medewerkers bij defensie die in de laagste loonschalen zitten. De defensie cao heeft een NAD van 38 uur, dus daar stijgen de lonen voor de laagste loonschalen. De kosten hiervoor zijn 3 mln. euro en deze zijn inmiddels al gedekt via de recent afgesloten defensie cao. Voor de marktsector bedraagt de loonkostenverhoging volgens berekeningen van het ministerie van SZW 685 mln. euro.

De kosten worden voornamelijk gedragen door bedrijven met werknemers in dienst die meer dan 36 uur werken tegen het minimumloon. Voor de initiatiefnemers is het acceptabel dat werkgevers deze hogere loonkosten zullen dragen. Veel werknemers die het minimumloon verdienen, kunnen nauwelijks rondkomen. Deze verhoging van het minimumloon zal voor een groep van die werknemers enige verlichting brengen om de stijgende kosten te kunnen betalen. Daarbovenop willen de initiatiefnemers nog wel aangeven dat juist in sectoren, zoals de horeca en uitzendsector, waar veel mensen het minimumloon verdienen en meer dan 36 uur werken de afgelopen jaren er nauwelijks op vooruit zijn gegaan.

Advies Stichting van de Arbeid

In het advies van de Stichting van de Arbeid over het wetsvoorstel minimumuurloon geven werkgevers en werknemers aan dat zij op veel punten de voordelen zien van een uniform minimumuurloon. In dit advies erkennen werkgevers en werknemers de problemen bij het handhaven van het huidige minimumuurloon en de Stichting ziet in dat de invoering van een minimumuurloon de controle door Arbeidsinspectie eenvoudiger zal maken.

Ook wijst de Stichting er op dat het bepalen van de NAD valt onder de onderhandelingsvrijheid van cao-partijen. De initiatiefnemer heeft naar aanleiding van vragen vanuit de Stichting hierover aangegeven dat wat de initiatiefnemer betreft niet getornd moet worden aan de onderhandelingsvrijheid van cao-partijen en dat dit wetsvoorstel daarop geen consequenties heeft.

Cao-partijen blijven verantwoordelijk voor de geldende NAD in de cao en dat blijft met dit wetsvoorstel ook het geval. Wat betreft het voorstel om het minimumuurloon te baseren op een NAD van 36 uur per week leidt bij de Stichting tot verschillende appreciaties.

Ook constateren werknemers én werkgevers beiden dat het minimumuurloon baseren op een NAD van 36 uur per week een positief effect heeft op de koopkrachtpositie van werknemers die nu
rond het minimumloon verdienen en in sector werken waar de NAD hoger is dan 36 uur per week. Wel leven er zorgen bij werkgevers over de loonkosten voor sectoren waar een hogere NAD geldt
van meer dan 38 uur per week. Bij het uniformeren van het minimumuurloon moet er echter keuze worden gemaakt voor een NAD.

Initiatiefvoorstel-Kathmann en Maatoug Wet invoering minimumuurloon

Wet invoering minimumuurloon per 1 januari 2024

Invoering minimumuurloon per 2024 haalbaar voor Belastingdienst en UWV

Categorie: Nieuws Tags: minimumloon, minimumuurloon

Tags: minimumloon, minimumuurloon

Gerelateerde artikelen

15 maart 2023

Arbeidsomstandigheden flitsbezorgers – antwoorden op Kamervragen

14 februari 2023

Wet invoering minimumuurloon aangenomen door Eerste Kamer

13 februari 2023

Kennisdocument Wet tegemoetkomingen loondomein – februari 2023

1 februari 2023

Hogere uitkeringslasten door forse stijging minimumloon

Hoofdsponsor

Optimaal gebruikmaken van de vrije ruimte doe je zo

Partners

Leve de thuiswerker!
Wijzigingen in Arbowetgeving: de belangrijke veranderingen op een rij
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Werkgever moet flink betalen voor ernstige privacyschending werknemer
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Studenten- en scholierenregeling toepassen: hoe werkt het precies?
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023
  • Ook recht op arbeidskorting bij WGA-uitkering ontvangen via UWV
  • Jubileumuitkering onbelast: hoe zit het precies?

NIRPA

Opleidingen

27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
28
mrt
Update Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
31
mrt
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
03
apr
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
03
apr
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
03
apr
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
06
apr
Basiskennis Loonadministratie (BKL®)
Markus Verbeek Praehep
10
apr
Basistraining Boekhouden voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
12
apr
Casemanagement (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
apr
Optimalisatietraining gebruikers GearSoft (rapportage en data-analyse)
MOCuitgevers
14
apr
Compensation & Benefits Consultant (CBC®)
Markus Verbeek Praehep
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
18
apr
Excel-training voor Financiële Professionals
Markus Verbeek Praehep
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
21
apr
Grensoverschrijdend Werken (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
24
apr
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
26
apr
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
01
mei
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
15
mei
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Ontslag van A tot Z
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
23
mei
Introductie in Power BI voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
01
jun
Cursus Dossieropbouw bij disfunctioneren en alles over de zieke werknemer
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
08
jun
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
jun
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
jun
Cursus Wijzigingen arbeidsvoorwaarden en bijzondere bedingen
MOCuitgevers
29
jun
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
29
jun
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers
14
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
27
sep
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
03
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
okt
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
11
okt
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers

Vacatures

Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People
Senior Salarisspecialist
Infacto
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Senior Payroll Officer
Mazars
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Medior Salarisspecialist
Infacto
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Salarisadministrateur – Wortell Lijnden (Amsterdam)
Strictly People
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Salarisadministrateur
Flynth
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Salarisspecialist
Gemeente Coevorden
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
(senior) Loonadministrateur
Scab
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
(senior) Loonadviseur
Scab
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
HR adviseur (extern)
Scab
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
Salarisadministrateur
Flynth
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
Salarisadministrateur
Ruigrok
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Salarisadministrateur – DNHK Den Haag
Strictly People
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Payroll Professional
CROP
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadviseur met HR vaardigheden of junior salarisadviseur
Financeplus
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV