• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Eenvoudiger stelsel van sociale zekerheid: hoe pakt de overheid dat aan?

Eenvoudiger stelsel van sociale zekerheid: hoe pakt de overheid dat aan?

Nieuws

De knelpunten in het huidige socialezekerheidsstelsel en het vereenvoudigen van dit stelsel door de overheid komen in dit artikel aan de orde.

6 oktober 2022 door Sazas

De overheid wil dat iedereen die kan en wil werken aan de slag gaat. Maar mensen die dit (tijdelijk) niet kunnen – bijvoorbeeld door ziekte of werkloosheid – moeten wel voldoende steun krijgen. De regels hiervoor zijn niet altijd begrijpelijk en uitvoerbaar. Daarom gaat het sociale zekerheidsstelsel op de schop. Het moet vooral eenvoudiger, zodat burgers beter ondersteund en werkgevers meer ontlast worden. Er gaan dus een aantal zaken veranderen. Wat precies, dat is nog niet bekend. In dit artikel lees je meer over wat de knelpunten in het huidige stelsel zijn en hoe de overheid werkt aan het eenvoudiger maken van de sociale zekerheid.

Wat is het socialezekerheidsstelsel?

Ons stelsel van sociale zekerheid bestaat uit een groot aantal voorzieningen die mensen (extra) inkomenssteun bieden. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de werkloosheidsuitkering (WW), de bijstandsuitkering, de AOW, uitkeringen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid, maar ook de kinderbijslag en het kindgebonden budget.

Wat zijn de knelpunten in het huidige stelsel?

De wetten en regels rondom deze voorzieningen zijn de afgelopen jaren erg ingewikkeld geworden. Mensen weten soms niet waar ze recht op hebben. Of wat ze moeten doen om ergens gebruik van te maken. Het is soms ook lastig voor mensen dat het recht op steun verandert wanneer de eigen omstandigheden veranderen. Bijvoorbeeld als iemand een baan krijgt, of meer uren gaat werken. Of wanneer de gezinssituatie verandert.

Ook kan het aanvragen van een uitkering soms zoveel van mensen vragen dat ze toch maar besluiten om dit niet te doen. Daardoor kunnen ze inkomen of hulp mislopen.

Hoe werkt de overheid aan een eenvoudiger stelsel?

De overheid heeft een planning gemaakt om het socialezekerheidsstelsel eenvoudiger te maken. Dit wordt ook wel de vereenvoudigingsagenda genoemd. Deze agenda geeft een overzicht van de onderwerpen waar de overheid al actief mee bezig is op dit vlak.

Deze acties moeten er uiteindelijk toe te leiden dat mensen:

  • weten op welke voorzieningen ze recht hebben en wat hun plichten zijn;
  • in staat zijn om deze rechten te gebruiken en aan de plichten te voldoen;
  • hierbij ondersteuning krijgen;
  • weten wat de gevolgen zijn (onder andere voor hun inkomen) als zij gebruikmaken van het recht op bepaalde voorzieningen;
  • weten bij wie zij terecht kunnen om gebruik te kunnen maken van regels en voorzieningen.

Tot slot moeten de wetten en regels ook uitvoerbaar en uit te leggen zijn.

Daarnaast gaat de overheid de komende jaren zoveel mogelijk informatie verzamelen over de problemen waar burgers, werkgevers, uitvoeringsorganisaties en gemeenten tegenaan lopen door de ingewikkelde wetten en regels. Deze onderwerpen worden aan de vereenvoudigingsagenda toegevoegd. Vervolgens wordt de agenda gebruikt om in de gaten te houden of de problemen volgens planning worden opgelost. De ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen sturen de vereenvoudigingsagenda ieder jaar voor de zomer naar de Tweede Kamer.

Wat is het IBO-onderzoek?

Tegelijk met de vereenvoudigingsagenda is een Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) gestart naar hoe de sociale zekerheid eenvoudiger kan worden gemaakt. Een speciale werkgroep gaat onderzoeken hoe verschillende overheidsinstanties beter met elkaar kunnen samenwerken en op welke punten het beleid makkelijker gemaakt kan worden. De burger staat daarbij centraal. Maar de regels worden ook bekeken vanuit het standpunt van werkgevers en uitvoeringsorganisaties.

Er wordt aan de ene kant gekeken naar mogelijkheden om de regels op korte termijn eenvoudiger te maken, maar ook hoe oplossingen op lange termijn kunnen leiden tot een eenvoudiger systeem. Het IBO neemt de onderwerpen uit de vereenvoudigingsagenda ook mee. Waarschijnlijk wordt het IBO eind dit jaar afgerond. Het is dan aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om met de uitkomsten aan de slag te gaan.

Vereenvoudigingsagenda

De vereenvoudigingsagenda geeft een overzicht van de onderwerpen waar de overheid al actief mee bezig is, om ons stelsel van sociale zekerheid eenvoudiger te maken. Niet alle onderwerpen kosten evenveel tijd om uit te werken. En ook wordt niet met alle onderwerpen tegelijk gestart. De vereenvoudigingsagenda is dan ook geen vaste agenda, maar een proces dat blijft doorgaan.

Startpunt voor oplossingen

De informatie die via de uitvoeringsagenda wordt verzameld, vormt steeds het startpunt voor het bedenken van oplossingen. Het veranderen van wetten en regels kan een oplossing zijn. Maar de oplossing kan ook het verbeteren van communicatie zijn. Of in een andere manier van werken.

Ook moeilijke keuzes

Soms lopen beleidsmakers tegen moeilijke keuzes aan. Je kunt sommige regels voor inkomenssteun wel eenvoudiger maken, maar door minder voorwaarden te stellen, hebben vaak ook meer of minder mensen recht op de regeling. Regels voor inkomenssteun zijn vaak zo gemaakt dat ze de doelgroep zo precies mogelijk bereiken.

Zo zijn er meer lastige keuzes. Veel regels waren ooit het gevolg van politieke keuzes. De politiek zal deze keuzes opnieuw tegen het licht moeten houden, voordat sommige regels eenvoudiger gemaakt kunnen worden. Hierdoor kosten veranderingen meer tijd. Ook zijn sommige regels inmiddels ouderwets geworden. Zo sluit de manier waarop mensen vandaag de dag samenleven niet altijd aan bij leefvormen die bijvoorbeeld in de AOW zijn vastgelegd.

Daarnaast staan sommige overheidsregels een goede werking van andere regels in de weg. Niet iedereen maakt gebruik van de regeling(en) waar hij of zij recht op heeft. Hierdoor kan het zijn dat mensen onnodig van te weinig geld moeten rondkomen. Omdat overheidsinstanties niet zomaar persoonsgegevens mogen uitwisselen, is het nu niet mogelijk om mensen persoonlijk te laten weten voor welke regelingen zij in aanmerking komen.

Tot slot ging de overheid in het verleden te vaak uit van kwade opzet, wanneer burgers gegevens niet op tijd aanleverden. Dat leidde vaak tot hoge boetes. Die denkwijze is inmiddels veranderd. Er is meer begrip voor onbedoelde fouten en het feit dat mensen veranderingen soms niet op tijd kunnen doorgeven.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Bron: Sazas

Categorie: Nieuws Tags: Sociale Zaken, sociale zekerheid

Tags: Sociale Zaken, sociale zekerheid

Gerelateerde artikelen

3 juni 2025

Stand van uitvoering sociale zekerheid juni 2025 – herstel fouten WIA, Ziektewet en Wazo

20 mei 2025

Regeling woonlandbeginsel in sociale zekerheid wijzigt – woonlandfactoren per 1 januari 2026

30 april 2025

Ontwikkelingen in sociale zekerheid: WW, Ziektewet, Wazo en instroom WIA

28 april 2025

Boetebesluit socialezekerheidswetten wijzigt – werkgeversboetes in Ziektewet omhoog

Hoofdsponsor

Loket.nl en Personio werken samen aan geïntegreerde HR- en payrolloplossing

Kennispartner

Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?

Partners

Salarisadministratie in Nederland: knelpunten, verschillen en trends
Automatisering lost veel op — maar niet alles
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat is de impact van AI op HR en toekomst van werk?
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Onrechtmatig: valse handtekening werknemer plaatsen om zo arbeidscontract te eindigen 13.1k weergaven

  • Werknemer mocht arbeidscontract opzeggen voordat hij bij werkgever was gestart 12.2k weergaven

  • Vaststellingsovereenkomst terecht door bewindvoerder vernietigd, geen recht op salaris 8.9k weergaven

  • Gemiddelde salarisadministrateur in 2025: vrouw, 48 jaar, met PDL en in loondienst 3.6k weergaven

  • Grootste uitdagingen binnen salarisadministratie: kennis wet- en regelgeving en mutaties 1.3k weergaven

NIRPA

Opleidingen

20
jun
Module Loonheffingen PDL
Markus Verbeek Praehep
23
jun
Module Loonheffingen VPS
Markus Verbeek Praehep
26
jun
Opfriscursus PDL (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
jun
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
30
jun
Opfriscursus VPS (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
jul
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
jul
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
08
jul
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
jul
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
14
jul
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
jul
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
21
jul
Updatesessie Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
23
jul
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
29
jul
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
25
aug
Summercourse Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
27
aug
Summercourse Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
28
aug
Summercourse Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
09
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
09
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
09
sep
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
11
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
sep
Online cursus Disfunctionerende werknemer: wat nu?
MOCuitgevers
18
sep
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
23
sep
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
23
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
24
sep
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Hoe voorkom je loonbeslag bij je werknemer?
MOCuitgevers
30
sep
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
30
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
02
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
02
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
03
okt
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers
06
okt
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
07
okt
Samen Sterk: Efficiënte Samenwerking tussen HR en Salarisadministratie
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
09
okt
Cursus Wwft en AI
MOCuitgevers
09
okt
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
okt
Online cursus Ontslag van A tot Z, voorkom fouten en kosten
MOCuitgevers
28
okt
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
30
okt
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
03
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
04
nov
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
06
nov
Online cursus Werknemers duurzaam binden vanuit juridisch en fiscaal perspectief
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
25
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers

Vacatures

Consultant HR & Payroll – FITZ
Strictly People
Salarisadviseur – Naaldwijk
Transport People
Compensation & Benefits Officer
Vencomatic Group
Manager International Payroll
Forvis Mazars
Traineeship loonadministratie en advies  
Scab
(Senior) Salarisprofessional met expertise van AFAS
Scab
Traineeship Salarisadministratie – Utrecht
VvAA
Zelfstandig Salarisadministrateur
Baat accountants & adviseurs
Salarisadministrateur
Practical accounting
Manager Payroll Accounting
Forvis Mazars
Salarisadministrateur – Utrecht
VvAA
Salarisadministrateur – 28 uur per week – Deventer
JP van den Bent
Salarisadministrateur
Visser & Visser
Salarisadministrateur bij a·s WORKS
a•s WORKS
Salarisprofessional – Groningen
aaff
Manager Loonadministratie en Personeelsadvies
Scab
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Salarisadviseur
PIA Group
Salarisadministrateur
DAS
Salarisadviseur
PIA Group
Salarisadministrateur – Wensink Zwolle
Strictly People

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV