Het Kennisdocument inkomstenverhouding (IKV), versie 2.0 van maart 2022, gaat in op deze nieuwe regels die ten aanzien van inkomstenverhoudingen gaan gelden.
Loonaangifte per IKV
In de loonaangifte levert de werkgever de gegevens van de werknemer per inkomstenverhouding (IKV) aan. Met ingang van 1 januari 2024 wordt de definitie van het begrip inkomstenverhouding uit de loonaangifte vastgelegd in regelgeving en worden nadere regels gesteld over de opgave van gegevens in de loonaangifte per inkomstenverhouding (IKV).
In het Besluit inkomstenverhouding staan regels opgenomen over het verantwoorden van de gegevens over de werknemer of uitkeringsgerechtigde in een IKV en over het begin en einde van de IKV.
Per rechtsbetrekking één IKV
In de IKV’s worden de verschillende soorten rechtsbetrekkingen (arbeidsrelaties en uitkeringsrelaties) vastgelegd waaruit iemand loon of een uitkering geniet. Om eenduidigheid in de
IKV-regels te creëren wordt zoveel mogelijk aangesloten bij het arbeidsrecht. Veel van de in het besluit opgenomen regels staan al in het Handboek Loonheffingen en de gegevensspecificatie
loonaangifte.
Nog steeds moet per rechtsbetrekking een IKV worden aangemaakt. De belangrijkste verandering is dat de regels over de IKV zijn opgenomen in een besluit. De uitzondering dat opvolgende rechtsbetrekkingen in één IKV mogen worden aangeleverd komt te vervallen.
Verder mag de IKV van een uitkeringsrecht niet langer worden samengevoegd met de IKV van de dienstbetrekking. Het al bestaande advies om deze twee rechtsbetrekkingen als aparte IKV’s aan te leveren, wordt nu een verplichting.
Let op: er wordt nog gezocht naar een praktische invulling voor de verwerking van werkgeversbetalingen voor de ZW en Wazo die zien op de periode tijdens de dienstbetrekking.
Voor werkgevers kan er veel veranderen, afhankelijk van de inrichting van de loonadministratie en HR-administratie.
Polisadministratie
Een juiste en eenduidige vulling van deze gegevens via de loonaangifte in de polisadministratie is van groot belang voor de juiste vaststelling van uitkeringen, tegemoetkomingen en de
loonheffingen.
In de afgelopen jaren is veel nieuwe regelgeving op het gebied van de sociale verzekeringen ingevoerd die voor het vaststellen van uitkeringen, tegemoetkomingen en loonheffingen uitgaat
van de gegevens uit de polisadministratie. Door de toename van de mogelijke uitkeringen, tegemoetkomingen, door de invoering van de premiedifferentiatie WW in 2020, en door de per 1
januari 2022 ingevoerde premiedifferentiatie premie Aof is een juiste, eenduidige en specifieke vastlegging van de inkomstenverhouding hiervan in de polisadministratie nog belangrijker
geworden.
Een goede vastlegging voorkomt dat later extra gegevens moeten worden uitgevraagd ten behoeve van de dagloonvaststelling of een uitkeringsvaststelling moet worden gecorrigeerd.
Ook andere vaststellingen op basis van de polisgegevens, zoals de tegemoetkomingen op grond van de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) zijn dan correct.
Inkomsten uit alle IKV’s
De verplichting om gegevens over de werknemer per inkomstenverhouding aan te geven laat onverlet dat voor bepaalde situaties wordt onverkort gekeken naar de inkomsten uit alle IKV’s
samen, bijvoorbeeld voor de drempel voor het leggen van loonbeslag.
Kennisdocument Inkomstenverhouding (IKV), versie maart 2022