Dit blijkt uit een onderzoek onder werkend Nederland, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau I&O Research in opdracht van de Coalitie Anders Reizen. Ruim 6.000 deelnemers deden mee aan het onderzoek naar voorkeuren rondom hybride werken in Nederland.
De gemiddelde thuiswerkende Nederlander wil ook in het post-coronatijdperk zeker voor de helft van de contracturen thuis blijven werken. Vier op de tien werkende Nederlanders (41 procent) wil in de toekomst minder vaak tot helemaal niet reizen en dan vooral de benzine- of dieselauto laten staan (51 procent). Meer dan de helft wil evenveel of meer met fiets of lopen. Kortom, als we kijken naar de wensen van werknemers is er een groot potentieel te zien voor de reductie van CO2-uitstoot.
Zes op de tien werkgevers hebben nog niets gecommuniceerd over de manier van werken ná corona. Een deel van de werkgevers wil weer terugkeren naar het oude normaal.
Directeur Hugo Houppermans van de Coalitie Anders Reizen:
“We hebben nú de kans om het werken en reizen te herdefiniëren. Wie toch teruggaat naar het oude normaal, ziet binnenkort talent vertrekken.”
Omslag in denken nodig
Met het versoepelen van de coronamaatregelen piept en kraakt de definitie van hoe een ‘normale werkweek’ eruit zou moeten zien. Daarnaast betekent hybride werken voor veel bedrijven een omslag in denken. Van hiërarchie en controle naar een cultuur die uitgaat van vertrouwen, vrijheid en eigen verantwoordelijkheid.
Werkgevers ervaren stevige dilemma’s: werknemers hebben behoefte aan globale richtlijnen over de wijze waarop het ‘hybride werken’ (deels op kantoor en deels thuis) moet worden ingevuld, maar werknemers hechten ook sterk aan de keuzevrijheid om thuis te mogen werken (71 procent) en ook naar de werkplek te mogen (74 procent). Dit maakt dat veel werkgevers bang zijn een nieuwe norm te stellen waarbij voortaan een substantieel deel van de werkweek thuis wordt gewerkt.
Keuzevrijheid van belang
Het onderzoek gaat niet alleen in op de voorkeuren van werknemers maar behandelt ook thema’s als leiderschap, bedrijfscultuur, werkgeluk en mobiliteit. Zo laat het onderzoek zien dat werkenden het liefst zélf willen bepalen hoe, waar en wanneer ze werken. Deze keuzevrijheid draagt bij aan een hoger werkgeluk.
Houppermans: “Dan moet je dus nu niet iedereen terug naar kantoor fluiten. We hebben een wereldwijde crisis van anderhalf jaar achter de rug. Laat oude waardepatronen los die het hybride werken nog in de weg staan. Anders doen we onszelf en onze leefomgeving tekort. Werkgevers kunnen het moment benutten.”
Meer kansen voor werkgevers
Ook identificeert het onderzoek volgens Houppermans meerdere kansen voor werkgevers.
“Om een voorbeeld te noemen: bijna de helft (45 procent) van de werkende Nederlanders zegt dat het niet meer uitmaakt waar ze wonen om hun beroep te kunnen uitoefenen. Dit betekent dat werkgevers bij het werven van talenten kunnen putten uit een grotere vijver. In de ‘war for talent’ kunnen ze zich bovendien onderscheiden door hybride werken te faciliteren.”
Sleutelrol ‘middle manager’
Een andere opvallende uitkomst is volgens onderzoeker Mireille Koomen van I&O Research dat de ‘middle manager’ een sleutelrol heeft in het al dan niet laten slagen van hybride werken.
“Strategische, tactische en praktische zaken liggen op één bureau bij de ‘middle manager’, die de schakel vormt tussen de top van de organisatie en de werknemer. Daarbij blijkt uit het onderzoek: hoe beter de manager in staat is om zijn of haar mensen op afstand te begeleiden, hoe liever mensen thuis willen werken.”
Een team leiden op afstand vraagt volgens Koomen om specifieke vaardigheden, iets waar veel leiders logischerwijs nog in moeten groeien.
“Een mogelijk risico is dat de ‘middle manager’ de eigen behoeften, waarden en overtuigingen projecteert op medewerkers, die zich genoodzaakt voelen om naar kantoor te komen.”
Volgens Houppermans gaan bedrijven dat gesprek over hiërarchische verhoudingen, persoonlijke posities en waardepatronen nog vaak uit de weg.
“En dat terwijl de coronacrisis onze prioriteiten heeft verlegd. Door lange-termijnvragen en visies met je hele bedrijf te bespreken, voorkomen we dat het nieuwe werken een corona-incident wordt.”
I&O-rapport Thuiswerken en minder reizen: een blijvende wens van werkend NL