• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Handreiking algemene criteria thuiswerken: werk thuis, tenzij…

Handreiking algemene criteria thuiswerken: werk thuis, tenzij…

Nieuws

Minister Koolmees informeert over de uitwerking van de criteria over thuiswerken om werkgevers en werknemers te ondersteunen bij thuiswerken.

24 februari 2021 door Salaris Vanmorgen

Ook gaat de minister in op thuiswerken na corona.

De meest recente cijfers van het coronadashboard van het RIVM laten zien dat 71 procent van de werknemers aangeeft volledig thuis te werken als dat kan. Dit cijfer is de laatste maanden vrij stabiel. De inzet van het kabinet is erop gericht om de mensen die nu nog veel naar kantoor gaan, te stimuleren om thuis te gaan werken. Daar valt nog winst te boeken en daar vraagt de minister blijvende aandacht voor.

Besmettingen op werk

Met de derde NEA COVID meting, waarvan de uitkomsten in april worden verwacht, komt ook meer zicht op de besmettingen op de werkvloer. Dan volgt onder meer ook informatie over de vraag in welke sectoren en beroepen besmette werknemers werkzaam zijn. Daardoor zijn, in afstemming met werkgevers en werknemers, nog gerichter eventuele maatregelen per sector en beroepsgroep nemen om het aantal besmettingen verder terug te dringen.

Algemene criteria

Het kabinet heeft samen met sociale partners gewerkt aan algemene criteria voor thuiswerken. Deze algemene criteria helpen individuele werkgevers en werknemers bij het maken van afwegingen of een werknemer thuis of op locatie kan werken en kunnen onduidelijkheden wegnemen. De criteria zijn
te vinden op Rijksoverheid.nl. Het uitgangspunt voor de criteria is ‘Werk thuis, tenzij het niet anders kan’.

Wanneer kan werknemer op locatie werken tijdens corona?

Aard van het werk

In veel sectoren kunnen mensen niet of slechts gedeeltelijk thuiswerken, bijvoorbeeld door de aard van het werk of vanwege persoonlijke situaties waarbij een afweging aan de orde kan zijn.

Daarnaast gaat het ook om werknemers die nodig zijn voor de voortgang van een noodzakelijk bedrijfsproces op locatie of werknemers die bedrijfsvertrouwelijke informatie moeten gebruiken die enkel op locatie in te zien is. Dit is ook zo opgenomen in de algemene criteria.

Persoonlijke omstandigheden

Naast de aard van het werk zijn er ook situaties waarin mensen (deels) thuis of op locatie kunnen werken, vanwege dringende persoonlijke omstandigheden. Hier  kan sprake van zijn wanneer werknemers door het thuiswerken dusdanige mentale klachten ervaren dat het voor hun mentale gezondheid noodzakelijk is dat ze hun werk (deels) op locatie doen of wanneer de fysieke thuiswerksituatie niet toereikend is en niet toereikend gemaakt kan worden. De werkplek op locatie moet wel voldoen aan de coronamaatregelen van het RIVM.

Afspraken over (thuis)werk

Deze algemene criteria dienen ertoe om onduidelijkheden weg te nemen bij werkgevers en werknemers. De uitwerking hiervan per individuele organisatie is aan de ondernemer in samenspraak met de medezeggenschap.

Het is belangrijk dat werkgevers en werknemers al bestaande afspraken over naar het werk komen met deze criteria in de hand opnieuw tegen het licht houden. Uitgangspunt is dat ze samen goede afwegingen maken over thuiswerken en tot oplossingen komen.

Veilige werkplek

De werkgever zorgt voor een gezonde en veilige arbeidsplaats. In verband met het coronavirus moeten er op grond van Arbowet- en regelgeving maatregelen genomen worden. Het laten thuiswerken kan een van de maatregelen zijn, waarmee de werkgever de werkplek veiliger kan maken.

Inspectie SZW

Niet thuiswerken is op zichzelf geen overtreding. Een ongezonde en onveilige arbeidsplaats is daarentegen wel een overtreding. De Inspectie SZW kan handhaven als op de arbeidsplaats onvoldoende maatregelen zijn genomen om de werknemer te beschermen, bijvoorbeeld wanneer er geen afstand kan worden gehouden, er onvoldoende hygiënemaatregelen zijn getroffen etc. De aanpak van de Inspectie SZW is gericht op gedragsaanpassing door de werkgever en/of werknemers.

Meldingen

Sinds eind januari zijn er 432 meldingen over thuiswerken binnengekomen bij Inspectie SZW. Hiervan zijn er 376 doorgezet voor verder onderzoek. Van deze 376 meldingen hadden er 33 ook betrekking op andere coronamaatregelen, de rest alleen op het niet mogen thuiswerken.

Van deze 343 meldingen over thuiswerken zijn er inmiddels 277 voorzien van een eerste interventie. Nu de criteria bekend zijn, zal de inspectie die bij haar interventies betrekken en hierover in haar reguliere verantwoording rapporteren.

Steunpakketten

Om werkgevers en werknemers te ondersteunen om het vitaal thuiswerken te bevorderen heeft het kabinet €5 miljoen vrijgemaakt. Nu de criteria zijn opgesteld, neemt het ministerie van Sociale Zaken op korte termijn het initiatief om samen met sociale partners tot een gericht pakket van activiteiten te komen.

In het steunpakket voor sociaal en mentaal welzijn en leefstijl wordt ook ingezet op activiteiten gericht op de mentale weerbaarheid van (thuis)werkenden. Ook hier gaat het kabinet snel aan de slag om de acties verder uit werken.

Tot slot wijst Koolmees in dit verband op de brief over de uitbreiding van het economisch
steun- en herstelpakket van 21 januari jl. waarin wordt ingegaan op de fiscale behandeling van thuiswerken en de betrokkenheid van maatschappelijke organisaties en sociale partners in deze.

Gedragsfactoren

Gedragsfactoren die een positief effect hebben bij werknemers zijn bijvoorbeeld de mate waarin thuiswerken in de omgeving de norm is, maar ook het stimuleren van thuiswerken door de werkgever. Voor werkgevers zijn positieve factoren de eerdere positieve ervaring met thuiswerken en de mate van verbondenheid tussen werkgever en werknemer.

Werknemers tussen 18 en 34 jaar hebben de laagste intentie om thuis te werken en vormen ook de groep die minder thuiswerkt. Dit komt onder meer doordat zij persoonlijk minder dreiging ervaren van het coronavirus.

Ook bedrijfsgrootte speelt een rol in de mate van thuiswerken. Zo werken werknemers uit kleine bedrijven (tot 20 werknemers) het minst thuis, maar zien ze wel voordelen in thuiswerken zoals minder reistijd en beter werk-privébalans.

Thuiswerken na corona

Thuiswerken in combinatie met werken op kantoor (hybride werken) blijft waarschijnlijk voor veel werkgevers en werknemers in de toekomst belangrijk. Zo blijkt uit onderzoek dat werkenden die thuis goed hun werk kunnen doen in de toekomst een tot drie dagen per week thuis willen werken. Het is daarom essentieel om nu al vooruit te kijken naar het bereiken van een goede balans tussen thuiswerken en op locatie werken en wat daar voor nodig is.

Het kabinet werkt daarom toe naar een agenda voor de toekomst van thuiswerken, waarmee we als samenleving, maar ook als overheid, werkgevers en werkenden de lessen van het thuiswerken nu benutten en kunnen anticiperen op de periode na corona.

Het kabinet wil in maart 2021 een adviesaanvraag indienen bij de SER over de toekomst van hybride werken.

Kamerbrief thuiswerken

Algemene criteria thuiswerken: ‘werk thuis, tenzij het niet anders kan’

Stimuleren van thuiswerkgedrag onder werkend Nederland – rapportage

Categorie: Nieuws Tags: coronavirus, thuiswerk, werknemer en corona

Tags: coronavirus, thuiswerk, werknemer en corona

Gerelateerde artikelen

26 januari 2023

Handige toolbox hybride werken – zowel thuis als op kantoor werken

17 januari 2023

Telewerken grensarbeiders – stand van zaken voor sociale zekerheid

20 december 2022

De belangrijkste wijzigingen voor werkgevers voor 2023 op een rij

19 december 2022

Thuiswerken en sociale verzekering – overgangsperiode tot 1 juli 2023

Hoofdsponsor

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Juiste informatie over transitievergoeding bij overgang van onderneming
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Partners

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Juiste informatie over transitievergoeding bij overgang van onderneming
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Iedere werknemer minimaal 85 euro netto meer per maand in 2023
  • Wat verandert er op jouw loonstrook in 2023?
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023
  • Werknemer met modaal inkomen krijgt in 2023 netto 91 euro meer

NIRPA

Opleidingen

02
feb
Grensoverschrijdend Werken (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
06
feb
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
08
feb
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
09
feb
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
10
feb
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
14
feb
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
16
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
17
feb
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
feb
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
23
feb
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
feb
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
mrt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
03
mrt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
06
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
07
mrt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
09
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Training DGA voor Salarisadministrateurs en Beloningsadviseurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
16
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
mrt
Training Inkomstenbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
20
mrt
Training Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
21
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
mrt
Training Omzetbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Salarisadministrateur
Flynth
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
Salarisadministrateur
Ruigrok
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Medior Salarisspecialist
Infacto
(senior) Loonadministrateur
Scab
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
(senior) Loonadviseur
Scab
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Senior Salarisspecialist
Infacto
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Salarisadministrateur
Flynth
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Payroll Professional
CROP
HR adviseur (extern)
Scab
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV