Steeds meer salarisadministrateurs weten LinkedIn te vinden als online visitekaartje of om in contact te komen met recruiters. Maar als je het doet, doe het dan wel goed.
Vijf tips van Strictly People om de kans op een passende nieuwe baan via LinkedIn te vergroten.
1 Zorg dat je LinkedIn-profiel compleet is
Vul alle basisgegevens van je profiel op de juiste manier in. Maak het jouw persoonlijke profiel en niet die van je werkgever.
Een paar tips voor je LinkedIn-profiel:
- Een profiel met een goede profielfoto wordt tot maar liefst 21x meer bezocht dan een profiel zonder foto of met een wazige foto. Let op dat de foto een zakelijke, of in ieder geval nette, uitstraling heeft.
Via je instellingen is het mogelijk te bepalen wie welk onderdeel van je profiel kan zien. Daarnaast kan je hier kiezen hoe je zichtbaar bent via zoekmachines. Veel recruiters maken gebruik van zoeken via Google en zijn geen connectie met je. Zorg er dus voor dat je de vindbaarheid via Google aanzet en je je profiel plus contactgegevens zichtbaar maakt voor mensen buiten je eigen netwerk, zodat je ook via deze weg goed vindbaar bent. - Met de omschrijving van je werkervaring op LinkedIn kun je jezelf beter vindbaar maken. De woorden die je hier gebruikt komen weer naar voren zodra een recruiter gaat zoeken. Heb je bijvoorbeeld ervaring met bepaalde softwarepakketten? Beheers je een techniek die niet 1 op 1 genoemd wordt bij jouw functie? Benoem dit dan bij je werkervaring, zodat je makkelijk gevonden wordt.
- Voeg ook je opleiding toe aan je profiel. Voor bepaalde functies worden juist mensen gevraagd met alleen een mbo opleiding maar uiteraard zijn er ook functies waarvoor er wo geschoolde kandidaten gezocht worden. Vul bij je opleiding een korte omschrijving in en voeg ook de tops van de opleiding toe. Vergeet ook niet de nevenactiviteiten die je voor de opleiding hebt gedaan. Profielen met een onderwijsinstelling worden tot 11x meer bezocht.
- Mag iedereen weten dat je beschikbaar bent? Om goed onder de aandacht te komen kun je op je profiel aangeven dat je beschikbaar bent. Zorg dat ergens in het profiel benoemd is dat je beschikbaar bent, dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging of dat je open staat voor iets nieuws. Daarnaast biedt LinkedIn hier een mooie functie voor met een knop onder je profielfoto. Klik de knop ‘beschikbaar’ aan en kies een optie die bij je past. Zo kun je recruiters laten weten dat je openstaat om te passende functies toegestuurd te krijgen.
2 Maak gebruik van je LinkedIn-profiel (participeer)
Door actief met LinkedIn bezig te zijn vergroot je de kans dat je gezien wordt door iemand die mogelijk een mooie nieuwe baan voor jou heeft. Neem bijvoorbeeld deel aan een discussie in een LinkedIn-groep voor salarisadministrateurs of rondom onderwerpen die verband houden met jouw functie. En reageer ook op andere salarisadministrateurs in je netwerk. Door op de juiste manier deel te nemen vergroot je je zichtbaarheid. Let wel op dat kwaliteit boven kwantiteit gaat en je alleen waardevolle reacties geeft.
3 Referenties
Verzamel referenties van (oud-)collega’s en andere mensen waar je ooit mee samengewerkt hebt. Hierdoor wek je het vertrouwen dat je de vaardigheden die je zegt te bezitten ook echt bezit. Zorg er wel voor dat de referenties die je krijgt ook kloppen en serieus zijn anders zal dat in de toekomst alleen maar averechts werken.
4 Connecten
Ben je op een (online) conferentie of een netwerkborrel en heb je een interessant gesprek met iemand? Schroom niet om diegene toe te voegen op LinkedIn, wie weet heeft diegene, of iemand uit zijn/haar netwerk, een baan voor je.
Zorg ook dat je met een aantal recruiters binnen de salarisadministratie een connectie hebt. Zij zijn dagelijks op zoek naar kandidaten die open staan voor nieuwe uitdagingen. Ook al ben je zelf niet op zoek naar iets nieuws maar word je wel benaderd, neem de moeite dan om te reageren. Misschien heb jij iemand in je netwerk die op zoek is of is het voor je eigen toekomst toch interessant om ooit contact te hebben gehad.
5 Don’ts op social media
Het lijkt zo vanzelfsprekend maar zorg dat er een positief beeld van je ontstaat op LinkedIn. Uit onderzoek blijkt dat 55 procent van de recruiters zijn of haar keuze voor een kandidaat herziet (zowel positief als negatief) na het zien van een social media profiel. 63 procent herziet de keuze negatief als er gevloekt wordt, 83 procent bij een referentie naar drugs, 70 procent bij een seksueel getinte post en 44 procent bij een referentie naar alcohol.
Benieuwd naar vacatures op het gebied van salarisadministratie?
Bekijk de huidige vacatures van Strictly People nu direct op onze vacaturepagina!
Door Michelle Kooijman, sourcer bij Strictly People