De Inspectie SZW kon hierdoor niet nagaan of vijftien vrachtwagenchauffeurs die vooral in Nederland werkten wel voldoende loon kregen. Volgens het transportbedrijf is het Litouwse arbeidsrecht van toepassing is op de chauffeurs.
Schijnconstructies
Binnen de internationale transportwereld komen schijnconstructies vaak voor. Bedrijven willen dan bijvoorbeeld minder loonkosten betalen door loonheffing en SV-premies te ontduiken.
De constructie die de inspecteurs in deze zaak zien is dat de 15 werknemers een arbeidsovereenkomst hadden getekend met de Litouwse transportonderneming. De werknemers kwamen vervolgens naar Nederland om als vrachtwagenchauffeur te werken. Uit verklaringen en onderzoek van de Inspectie SZW blijkt dat de chauffeurs de opdrachten van een Nijmegens transportbedrijf kregen. Dagelijks werden de ritopdrachten aan de chauffeurs verstrekt en ook de aansturing gebeurde door het Nijmegens bedrijf. De chauffeurs vertrokken met de vrachtwagens vanuit Nijmegen en keerden meestal ’s avonds weer terug naar deze stad. Ze overnachtten dan ook op de parkeerplaats bij de transportonderneming aldaar. Uit onderzoek blijkt verder dat ze meer dan de helft van de ritten vooral in Nederland reden en de rest van de ritten voornamelijk in België.
Nederland = werkland
De Inspectie SZW vindt dat het Nederlands arbeidsrecht hier gevolgd moet worden en niet het Litouws arbeidsrecht. Omdat Nederland is te zien als het gebruikelijke werkland, is de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml) van toepassing.
Geen gegevens
Om na te gaan of het bedrijf de chauffeurs die werken vanuit Nijmegen niet heeft onderbetaald, heeft de Inspectie aan het Litouws bedrijf bescheiden gevraagd waar onder meer het uitbetaalde loon en vakantiebijslag, en de gewerkte uren uit zouden blijken. Het bedrijf heeft echter deze gegevens niet willen delen met de Inspectie.
Overtreding Wml
De Inspectie kan dan niet vaststellen of de chauffeurs het juiste loon hebben gekregen en of sprake is van onderbetaling. Dat is een overtreding van artikel 18b, tweede lid, van de Wml. De Litouwse transportonderneming heeft nu een boete gekregen van € 89.000. Het bedrijf kan nog in bezwaar en beroep tegen deze boete.