In het najaar van 2019 wordt richting werkgevers verder gecommuniceerd over de nieuwe wet Arbeidsmarkt in balans (WAB). Een belangrijke maatregel uit de wet is de lage WW-premie voor vaste contracten en de hoge premie voor flexibele en tijdelijke contracten.
Inzicht
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) wilde graag inzicht hebben in hoe een algemene tekst over deze nieuwe maatregel wordt ontvangen. Daarnaast wil het ministerie inzicht in de ontvangst van een algemene tekst over de achtergrond van de WAB en een tekst over wijzigingen in het ontslagrecht.
De centrale vraag van het onderzoek: hoe is de ontvangst van teksten van SZW inzake de nieuwe grondslag voor de berekening van WW-premie voor werkgevers, de WAB algemeen en het ontslagrecht?
Negatief
Opvallend is dat de werkgevers van grote bedrijven zich spontaan negatief uitlaten over de hoge bescherming van werknemers in Nederland. Een grote werkgever noemt in dit verband bijvoorbeeld komende wijzigingen uit de WAB met betrekking tot het niet meer mogen wisselen van uren van oproepkrachten vier dagen van tevoren, terwijl ze die flexibiliteit nodig heeft.
Werkgevers staan in het algemeen vrij negatief tegenover wet- en regelgeving op arbeidsmarktterrein. Hun beeld erbij is dat wetswijzigingen worden ingevoerd, weer aangepast, deels teruggedraaid; ze refereren hierbij aan de WWZ.
Verschil in kennis
Er is een duidelijk verschil zichtbaar tussen kleine en grote bedrijven in kennis over wat er speelt op het terrein van wet- en regelgeving op de arbeidsmarkt. De grote werkgevers hebben aparte HR-functionarissen die veel beter op de hoogte zijn van wat er op hen afkomt qua veranderingen in wetgeving, ze zijn ook pro-actiever in het achterhalen van informatie.
Via salarisadministrateur
Werkgevers in kleine bedrijven reageren meer op wat er op hen afkomt. Wetswijzigingen met bijbehorende maatregelen komen ze eerder te weten via een salarisadministrateur dan dat ze zich er actief op voorbereiden/hun personeelsbeleid op aanpassen.
1 Tekst over de WAB
Werkgevers is een tekst over de Wet Arbeidsmarkt in balans (WAB) voorgelegd. De eerste reacties zijn vrij negatief. Men noemt deze ‘vaag’, ‘algemeen’, ‘roept veel vragen op’, ‘voordelig voor werknemer, werkgever moet ‘boeten’, ‘meer regulering, meer bemoeienis’, ‘gekleurde tekst’, ‘meer stress voor werkgever’, ‘nieuwsgierig of en hoe deze verandering de huidige situatie gaat verbeteren’.
Sommige werkgevers vinden dat uit de tekst een ‘ouderwets’ beeld naar voren komt van een overheid die wil dat werkgevers iedereen vaste contracten aanbiedt, terwijl dat volgens hen niet aansluit op de huidige arbeidsmarkt en behoeften van werknemers zelf.
Werkgevers hebben de indruk dat ze ‘gestraft’ gaan worden als ze mensen toch een flexibel arbeidscontract aanbieden.
De grote werkgevers vinden dat met de WAB werknemers nog meer beschermd worden dan ze al zijn en dat roept irritatie op.
2 Tekst over wijzigingen in WW-premiedifferentiatie
De eerste reacties op de tekst zijn iets minder negatief dan bij de tekst over de WAB, omdat in ieder geval een concrete maatregel wordt toegelicht.
Reacties zijn onder meer dat het verschil in premie niet aantrekkelijk genoeg is om de risico’s van een vast contract aan te gaan, dat de tekst eenzijdig overkomt omdat er alleen situaties worden beschreven waarin de werkgever alsnog een hogere WW-premie moet betalen, dat het een informatieve tekst is, maar ook in ‘boekhoudertaal’ geschreven.
Als werkgever ben je de Sjaak
Maar ook bij deze tekst blijven de grote werkgevers van mening dat deze maatregel in het nadeel uitpakt voor werkgevers en in het voordeel van werknemers. “Ik zal het nog een keer bot zeggen: als werkgever ben je weer de Sjaak. Tenzij je twee man hebt die je al 30 jaar in vaste dienst hebt.”
De kleinere werkgevers stellen dat het verschil van 5% WW-premie hen er niet toe zal aanzetten meer vaste contracten aan te bieden; voor hen verandert er naar hun idee weinig.
3 Tekst over wijzigingen ontslagrecht
Elke werkgever benadrukt dat het opbouwen van een dossier niet minder wordt met de nieuwe regels.
Grote werkgevers brengen naar voren dat het kunnen combineren van ontslaggronden hen een pressiemiddel verschaft richting werknemers om sneller akkoord te gaan met ontslag, zodat een procedure ontlopen kan worden.
Voor wat betreft de transitievergoeding is de houding dat het gunstig is voor de werknemers maar nadelig voor de werkgevers. Een enkele kleine werkgever weet dat je deze vergoeding als kleine werkgever gecompenseerd kan krijgen, maar het merendeel weet dit niet.
Ten aanzien van de opbouw van de transitievergoeding voor lange dienstverbanden blijkt dat werkgevers nog wel vragen hebben over wat het precies inhoudt, hoe het wordt verlaagd, wat het betekent als iemand één maand in dienst is geweest.
Ontvangst teksten WW-premie WAB en ontslagrecht
Kom ook naar de cursus Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) – Actualiteiten en/of verdieping op woensdag 22 januari 2020.