Uit onderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) blijkt dat 59% van de zakelijke rijders een alternatief gaat zoeken in plaats van een volledig elektrische auto als de ‘strafbelasting’ uit het huidige belastingplan doorgaat. Dit zal de CO₂-uitstoot laten stijgen in plaats van dalen, aldus VZR.
VZR heeft een onderzoek uitgevoerd onder 1.663 berijders. De vraag: wat ga je doen als er een 12% strafbelasting komt op het rijden van een auto op fossiele brandstof, zelfs als dit een zuinige plug-in hybride is?
De resultaten van het onderzoek wijzen het volgende uit:
- 22% zegt geen privégebruik meer te zullen hebben met de leaseauto, wat betekent dat zij privé dus met een eigen vaak wat oudere auto gaan rijden;
- 16% kiest voor de eigen privéauto en gaat de zakelijke kilometers declareren;
- 7% kiest dan voor een youngtimer;
- 3% een kleinere hybride of benzineauto;
- en 12% kiest nog iets anders, maar weet nog niet precies wat;
- 41% kiest voor een elektrische auto.
VZR voorspelde eerder al ontwijkgedrag en het onderzoek laat zien dat dit in 59%, ook de intentie is van de zakelijke rijder.
Kabinetsplannen
Als de kabinetsplannen doorgaan, geldt vanaf 2026 een nieuwe strafbelasting voor privégebruik van benzine-, diesel- en hybride leaseauto’s. Deze pseudo-eindheffing komt neer op 12% van de cataloguswaarde per jaar. Bij een gemiddelde zakenauto betekent dit circa € 6.000 extra belasting voor de werkgever.
De overheid geeft aan dat dit een maatregel is alleen voor werkgevers, maar dat klopt niet volgens de VZR. De regeling is bedoeld om elektrisch rijden verder te stimuleren, maar werkt juist averechts.
CO₂-uitstoot stijgt in plaats van daalt
De resultaten laten zien dat het plan voor de pseudo-eindheffing zijn doel compleet voorbijschiet. In plaats van stimulering van schonere mobiliteit, leidt de maatregel tot gedrag dat juist zorgt voor méér CO₂-uitstoot. De meeste berijders gaan op zoek naar een alternatief en dit is in alle gevallen een meer vervuilende optie dan een nieuwe auto.
De 41% die voor een volledig elektrische auto kiest was dit sowieso al van plan. Het is onbegrijpelijk dat ook zeer zuinige plug-in hybrides dezelfde strafbelasting moeten gaan betalen, aldus VZR.
Ingreep in belangrijke arbeidsvoorwaarde
Anton Pluim, directeur van VZR:
“De overheid grijpt hiermee in op een belangrijke arbeidsvoorwaarde waar werknemers nu al belasting over betalen. Dat is alleen te rechtvaardigen als het beleid ook echt werkt. Maar dit plan verstoort verhoudingen op de werkvloer, drukt kosten bij werkgevers omhoog, en bereikt uiteindelijk het tegenovergestelde van wat het beoogt. Terwijl het beleid dat wél werkt – de vrijwillige stimulering via lagere bijtelling – nu wordt beëindigd. Verleng dat beleid, want het is goedkoper én effectiever. Bovendien respecteer je de bestaande afspraken, en dat is in deze onzekere tijden cruciaal voor het consumentenvertrouwen.”
Oproep aan leaserijders én werkgevers
VZR roept leaserijders op om in de verkiezingen verstandig te stemmen: “Stem voor behoud van jouw auto en jouw eigen keuze.” De vereniging roept ook werkgevers op zich uit te spreken tegen deze regeling.
De maatregel wordt pas na de verkiezingen, dus door de nieuwe Tweede Kamer. Dat maakt dit onderwerp ook een verkiezingsthema.

