Register Belastingadviseurs (RB) heeft een reactie gegeven op het pakket Belastingplan 2026. Vanwege het demissionaire karakter van het kabinet, is het pakket tot nu toe ook redelijk beleidsarm. Het RB roept Tweede Kamerleden op niet met ad hoc, ondoordachte wijzigingen in het pakket Belastingplan 2026 te komen. Dit om te voorkomen dat in 2026, net als in 2024 nodig was, diverse in het Belastingplan aangekondigde wijzigingen moeten worden teruggedraaid.
Ondanks de constatering dat het pakket Belastingplan 2026 beleidsarm is, zijn er toch een paar maatregelen waarvoor het RB aandacht vraagt waaronder de fiscale normering markt voor voertuigen gericht op personenvervoer.
Lastenverzwaring
Met name in de regeling tot invoering van een pseudo-eindheffing in 2027 bij de werkgever van 12% over de catalogusprijs van vanaf die datum nieuw ter beschikking gestelde niet-emissievrije personenauto’s leidt tot een lastenverzwaring voor werkgevers, terwijl zij niet in alle gevallen werknemers kunnen dwingen over te stappen naar een elektrische auto. Ook zullen mogelijk, ondanks de overgangsperiode, lopende leasecontracten met leasemaatschappijen moeten worden heronderhandeld.
De heffing is niet verhaalbaar op werknemers. Om aan de pseudo-eindheffing te ontkomen, moet een werkgever aantonen dat er geen privégebruik plaatsvindt met de niet-emissievrije auto. Aan deze bewijslast kan een werkgever nauwelijks voldoen.
De maatregel zadelt het bedrijfsleven op met een aanzienlijke lastenverzwaring, zonder dat hiervoor enige vorm van compensatie wordt geboden.
Uitstel
Het RB pleit ervoor om de invoering van deze wetgeving uit te stellen tot in ieder geval 1 januari 2028. Op deze manier hebben werkgevers meer tijd om in te spelen op de voorgestelde wetgeving.
Twee systemen
Op detailniveau valt op dat er met de invoering van deze regelgeving twee systemen binnen de loonheffingen zullen bestaan voor het belasten van het privégebruik van personenauto’s: de huidige bijtelling zoals weergegeven in artikel 13bis Wet op de loonbelasting 1964 en de nieuwe pseudo-eindheffing zoals deze is opgenomen in het Belastingplan 2026.
Onnodig complex
Daarnaast bevat de voorgestelde regeling definities van ‘woon-werkverkeer’ en ‘young timer’ die afwijken van de huidige bestaande definities van deze begrippen. Dit is onnodig complicerend en werkt fouten in de hand. Het RB roept dan ook op consistent te blijven bij de huidige uitleg van deze begrippen.
Reactie RB op pakket Belastingplan 2026

