• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Verbeteringen banenafspraak voor mensen met arbeidsbeperking

Verbeteringen banenafspraak voor mensen met arbeidsbeperking

Nieuws

Staatssecretaris Nobel van Participatie gaat in op het verbeteren van de banenafspraak. Het streven is een nieuwe banenafspraak voor mensen met een arbeidsbeperking.

30 juni 2025 door Salaris Vanmorgen

Afgelopen jaar zijn de eerste stappen gezet om tot een langetermijnvisie op de banenafspraak te komen. Een aantal uitgangspunten voor de langetermijnvisie:

  • In de banenafspraak moet de ondersteuningsbehoefte van mensen met een arbeidsbeperking centraal te staan. Hierbij moeten ook de verplichtingen worden betrokken op grond van het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (VN-verdrag Handicap) om de arbeidsmarktpositie van mensen met een handicap te verbeteren.
  • Ondersteuning moet gericht zijn op het benutten van de kwaliteiten, vaardigheden en ontwikkelpotentieel van mensen met een beperking.
  • Voor werkgevers moet het vanzelfsprekend zijn om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen.
  • Duurzaamheid van werk is een belangrijk uitgangspunt, zodat mensen met een beperking niet onnodig vaak hoeven te switchen van baan of tussen een uitkering en een baan.
  • Instrumenten en voorzieningen zijn op een transparante, eenvoudige en eenduidige manier beschikbaar. Dat vraagt tevens om verdere harmonisatie van reeds beschikbare instrumenten.
  • Het streven is vereenvoudiging. Zowel voor de doelgroep en werkgevers, als voor de uitvoering.
  • De banenafspraak moet financieel bestendig zijn.
  • Voor mensen die (tijdelijk) niet bij reguliere werkgevers aan de slag kunnen is er de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven. Deze infrastructuur biedt waar regulier werk (nog) niet mogelijk is- een vangnet, waardoor werken voor deze mensen toch mogelijk wordt gemaakt. Ook biedt de infrastructuur een springplank als opstap naar werk bij een reguliere werkgever.

Op drie fundamentele onderwerpen zijn in ieder geval nog keuzes te maken:

    1. de afbakening van de doelgroep;
    2. de precieze doelstelling; en
    3. de wijze waarop werkgevers worden gemotiveerd.

    Keuze 1: afbakening doelgroep

    Op dit moment zijn de banenafspraak en bijbehorende instrumenten bedoeld voor mensen die niet zelfstandig het wettelijk minimumloon (WML) kunnen verdienen, of alleen dankzij een voorziening het WML kunnen verdienen. Er staan nu ongeveer 270.000 mensen in het doelgroepregister, waarvan er ongeveer 140.000 aan het werk zijn.

    Met de beperkte uitbreiding van de doelgroep waar de staatssecretaris nu aan werkt, komen er naar schatting 15.000 mensen bij. Er zijn echter ook mensen die nu niet onder de doelgroep banenafspraak vallen, maar wel een beperking hebben en met de juiste ondersteuning bij een reguliere werkgever aan de slag kunnen.

    Doelgroep banenafspraak verruimen

    Er zijn redenen om de doelgroep banenafspraak te verruimen:

    • Mensen met een beperking die nu niet onder de banenafspraak vallen concurreren met zowel mensen zonder beperking als mensen die tot de banenafspraak behoren. Dat verslechtert hun arbeidsmarktkansen omdat zij geen gebruik kunnen maken van de instrumenten van de banenafspraak.
    • De doelgroep is in de huidige banenafspraak erg gedetailleerd afgebakend, en sterk gekoppeld aan bestaande wetten (Wajong, Wsw, Participatiewet en op termijn ook WIA en WW). Dit maakt de banenafspraak complex en leidt ertoe dat mensen tussen wal en schip terecht kunnen komen.
    • Wanneer mensen vallen onder de banenafspraak en meetellen voor de realisatie van de banenafspraak, kan dit voor werkgevers een extra stimulans zijn om hen in dienst te nemen en te houden.

    Er zitten ook risico’s aan het verruimen van de doelgroep:

    • Er bestaat het risico van onderlinge verdringing. De groep die nu onder de banenafspraak valt is kwetsbaar en komt mogelijk moeilijker aan de slag bij reguliere werkgevers als er veel mensen worden toegevoegd aan de doelgroep. Ten tijde van arbeidsmarktkrapte speelt dat risico mogelijk minder, maar in het beleid, zeker voor de langere termijn, moet ook rekening worden gehouden met veranderingen op de arbeidsmarkt.
    • Mogelijk vermindert het de doelmatigheid van de beschikbare instrumenten, die nu vooral gericht zijn op mensen die niet zelfstandig het WML kunnen verdienen.
    • Daarnaast geldt als aandachtspunt dat het verruimen van de doelgroep kan leiden tot hogere kosten omdat een groter aantal mensen in beeld moet worden gebracht en naar behoefte ondersteund moet worden naar en bij werk.

    Een aandachtspunt bij het verbreden van de doelgroep is ook de vraag hoe langdurig iemand tot de doelgroep behoort en in welke mate mensen uit de doelgroep daar zelf zeggenschap over hebben.

    In de huidige situatie is het uitgangspunt dat iemand structureel is opgenomen in het doelgroepregister, en alleen kan worden uitgeschreven als diegene niet meer aan de doelgroepcriteria voldoet. Waar uniformiteit en langdurigheid met name voordelig zijn voor werkgevers en uitvoerders, sluit meer maatwerk en eigen regie beter aan op de belangen van de doelgroep. Hier zal een goede balans in moeten worden gevonden.

    De staatssecretaris komt uit op drie – elkaar uitsluitende – beleidsopties, die hij de komende tijd verder uitwerkt. Deze opties werkt hij uit naast de al eerder aangekondigde beperkte verbreding:

    1. De huidige banenafspraak (de doelgroep en doelstelling (125.000 banen)) blijft in stand. Het doel is het realiseren van meer banen voor mensen die niet zelfstandig het WML kunnen verdienen. Wel wordt gekeken of de instrumenten zoals de no-riskpolis breder inzetbaar zijn, zodat het verschil tussen mensen die wel of niet in het doelgroepregister staan kleiner wordt.
    2. De banenafspraak geldt voor iedereen binnen de beroepsbevolking met een beperking, die aantoonbaar ondersteuning nodig heeft bij het vinden en behouden van werk bij een reguliere werkgever.
    3. De banenafspraak geldt voor iedereen binnen de beroepsbevolking met een beperking.

    Keuze 2: doelstelling banenafspraak

    Voor de banenafspraak is destijds een concrete ambitie afgesproken (namelijk het realiseren van 125.000 extra banen bij reguliere werkgevers per 1 januari 2026). De resultaten daarvan worden jaarlijks in kaart gebracht.

    Ten aanzien van de doelstelling werkt Nobel onderstaande beleidsopties verder uit:

    1. Een doelstelling van een concreet aantal banen voor mensen uit de doelgroep die werkgevers moeten realiseren. Deze doelstelling dient gekoppeld te zijn aan de totale omvang van de doelgroep (dus als we de doelgroep van de banenafspraak aan de voorkant verruimen, dient ook de doelstelling hoger te worden).
    2. Nadere afspraken voor gemeenten en UWV voor hun bijdrage aan het realiseren van de banenafspraak. Het gaat hierbij nadrukkelijk niet om afspraken over de doelstelling van de banenafspraak, maar om afspraken om bijvoorbeeld meer mensen in beeld te brengen.

    Deze beleidsopties zijn te combineren.

    Keuze 3: hoe werkgevers motiveren?

    Er zijn verschillende manieren waarop werkgevers gemotiveerd kunnen worden om banen te realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Allereerst kan dat met positieve ingrepen. De huidige instrumenten van de banenafspraak zijn daar een voorbeeld van.

    De Eerste Kamer heeft recent ingestemd met het wetsvoorstel banenafspraak waar naast een verplichte quotumheffing ook een bonus is opgenomen voor werkgevers die veel banen realiseren. Een werkende quotumregeling is onderdeel van het sociaal akkoord waar de banenafspraak onderdeel van is.

    Quotumregeling

    Voordelen van een quotumregeling:

    • Minder afhankelijkheid van de welwillendheid van werkgevers.
    • Financiële opbrengsten kunnen geïnvesteerd worden in extra werkgelegenheid voor mensen met een arbeidsbeperking, bijvoorbeeld door extra (financiële) ondersteuning van werkgevers zoals het loonkostenvoordeel banenafspraak.
    • Het afschaffen van het huidige quotum leidt tot een fors financieel dekkingsvraagstuk.
    • Het sluit aan bij de aanbevelingen van het VN-comité.

    Tegelijkertijd heeft een quotumregeling ook nadelen:

    • Een quotum kan de intrinsieke motivatie ondergraven, en ‘afkoopgedrag’ in de hand werken. In feite is er bij een quotum geen sprake meer van een gezamenlijke afspraak zoals nu het geval is, maar een eenzijdig opgelegde verplichting richting werkgevers.
    • Een quotum versterkt mogelijk het verdringingseffect op mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie die niet onder de quotumdoelgroep vallen.

    Ten aanzien van een eventueel quotum werkt de staatssecretaris onderstaande varianten verder uit:

    1. Een aangepaste bonus-malusregeling voor werkgevers, waarbij een heffing geldt voor werkgevers die het quotum niet halen en een bonus voor werkgevers die veel banen realiseren. Deze regeling moet aansluiten bij de nieuwe doelstelling van de banenafspraak.
    2. Een quotum voor UWV en gemeenten voor bijvoorbeeld het beter in beeld brengen van mensen of voor het plaatsen van mensen bij werkgevers, met nader te bepalen consequenties bij het niet behalen van de doelstelling. Deze beleidsoptie kan alleen in combinatie met de beleidsoptie om ook voor de uitvoering een concrete doelstelling af te spreken.

    Verbreding doelgroep

    Met de wet vereenvoudigde banenafspraak die op 9 mei 2025in het Staatsblad is gepubliceerd, worden al twee groepen toegevoegd aan de doelgroep van de banenafspraak, te weten:

    • mensen met een Wajong-uitkering die duurzaam geen arbeidsvermogen hebben en die werken bij een reguliere werkgever;
    • mensen met een IVA-uitkering die werken met loondispensatie.

    Deze groepen worden per 1 januari 2026 toegevoegd aan het doelgroepregister. Daarnaast werkt Nobel aan een wetsvoorstel waarmee mensen in de WIA en de WW die niet zelfstandig het WML kunnen verdienen, opgenomen kunnen worden in het doelgroepregister banenafspraak.

    Met datzelfde wetsvoorstel wil de staatssecretaris ook loonkostensubsidie beschikbaar maken in de WIA en de WW zodat UWV dit instrument ook in kan zetten.

    Tot slot is de bewindsman met UWV in gesprek over het schrappen van de leeftijdsgrens die nu nog wordt gehanteerd voor de groep mensen die alleen dankzij een voorziening het WML kan verdienen. Dit vergt een wetswijziging.

    Inzet werkgevers

    Werkgevers zijn essentieel bij het realiseren van de doelstelling van de banenafspraak.

    Veel sectoren zijn al goed op weg in het faciliteren van laagdrempelige instroom, zoals de schoonmaakbranche. Dit is relevant voor onder andere de doelgroep banenafspraak. Samen met sectoren werkt SZW aan het maken en in gebruik nemen van sectorale Ontwikkelpaden. In een Ontwikkelpad staat beschreven hoe een (beoogd) werknemer zich stapsgewijs via verschillende functies binnen een sector kan ontwikkelen met behulp van praktijkgerichte scholing.

    Subsidieregeling inclusieve technologie

    De staatssecretaris heeft een subsidieregeling ontwikkeld om mkb-ondernemers te ondersteunen bij het investeren in inclusieve technologie.

    Het doel is om werkgevers te stimuleren om personen met een arbeidsbeperking met behulp van inclusieve technologie in dienst te nemen of personen met een arbeidsbeperking die al in dienst zijn beter te ondersteunen bij het uitvoeren van hun werkzaamheden.

    De regeling biedt werkgevers in het mkb de mogelijkheid om een subsidieaanvraag te doen voor een eenmalige financiële tegemoetkoming voor de aanschaf van technologieën en advies voor de implementatie ervan. Een subsidie wordt altijd verleend op basis van cofinanciering.

    De regeling heeft twee tijdvakken. Mkb-ondernemers kunnen van 1 oktober 2025 tot en met 28 november 2025 een aanvraag indienen of van 5 januari 2026 tot en met 29 mei 2026.

    Uitvoering

    Naast de inzet van werkgevers is het ook essentieel voor het realiseren van de doelstelling van de banenafspraak dat er voldoende aandacht is voor de uitvoering bij gemeenten en UWV.

    Kamerbrief verbeteringen banenafspraak

    Categorie: Nieuws Tags: arbeidsbeperkten, banenafspraak

    Tags: arbeidsbeperkten, banenafspraak

    Gerelateerde artikelen

    4 november 2025

    Inclusiviteitsopslag in Wet banenafspraak: hoe zit het?

    1 oktober 2025

    Kennisdocument Wet banenafspraak met wijzigingen vereenvoudiging banenafspraak

    29 september 2025

    Subsidie voor mkb-bedrijf bij inzet technologie voor werknemer met arbeidsbeperking

    4 juli 2025

    Banenafspraak: bijna 90.000 extra banen voor mensen met arbeidsbeperking

    Hoofdsponsor

    Volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu jouw eigen documenten

    Kennispartner

    Certificering als strategisch instrument voor salarisprofessionals

    Partners

    Schijnzelfstandige met recht op pensioen hoe zit het precies?
    Iedereen wil een salarisadministrateur. Maar wie zorgt voor hun werkgeluk?
    De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
    Hoe behoud je financiële talenten in een krappe arbeidsmarkt?
    Zorgplicht blijft, ook na einde dienstverband
    De impact van AI op de salarisadministratie: hoe bereid jij je voor?
    Nog steeds loonkloof in Nederland, maar wees voorbereid op wet loontransparantie
    Zaken voor elkaar
    Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

    Meest gelezen berichten

    • Ontbinding arbeidscontract wegens ernstige wanprestatie – nog twee andere banen 6k weergaven

    • Loonvordering toegewezen, betermelding betekent 100 procent loon 5.1k weergaven

    • Werknemer verzwijgt twee extra fulltime banen – forse schadevergoeding betalen 2.6k weergaven

    • Rechtsgeldig proeftijdontslag, niet strijdig met verbod op onderscheid 1.8k weergaven

    • Vereenvoudiging Besluit IKV: drie maatregelen 1.4k weergaven

    NIRPA

    Opleidingen

    11
    nov
    Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
    Markus Verbeek Praehep
    11
    nov
    VTB Payroll najaar 2025
    Extendum
    11
    nov
    Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
    MOCuitgevers
    11
    nov
    Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
    MOCuitgevers
    14
    nov
    Practical Diploma in Payroll Administration (PDL®)
    Markus Verbeek Praehep
    17
    nov
    Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
    Markus Verbeek Praehep
    17
    nov
    Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
    MOCuitgevers
    18
    nov
    Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
    MOCuitgevers
    20
    nov
    Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
    Markus Verbeek Praehep
    21
    nov
    Online Excel en AI training voor de salarisadministrateur
    MOCuitgevers
    24
    nov
    HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
    Markus Verbeek Praehep
    25
    nov
    Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
    MOCuitgevers
    25
    nov
    Cursus Wwft en AI
    MOCuitgevers
    26
    nov
    Training Salarisadministratie
    Markus Verbeek Praehep
    27
    nov
    Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
    MOCuitgevers
    02
    dec
    Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
    MOCuitgevers
    02
    dec
    Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
    MOCuitgevers
    03
    dec
    Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
    MOCuitgevers
    03
    dec
    Cursus DGA verlonen
    MOCuitgevers
    17
    dec
    Praktijkdiploma loonadministratie (PDL)
    SD Worx
    16
    jan
    Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
    MOCuitgevers
    05
    feb
    Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
    MOCuitgevers
    11
    feb
    Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
    MOCuitgevers
    03
    mrt
    Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
    MOCuitgevers
    04
    mrt
    Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
    MOCuitgevers
    12
    mrt
    Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
    MOCuitgevers
    12
    mrt
    Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
    MOCuitgevers
    17
    mrt
    Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken
    MOCuitgevers
    23
    mrt
    Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
    MOCuitgevers
    24
    mrt
    Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
    MOCuitgevers
    01
    apr
    Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
    MOCuitgevers
    07
    apr
    Cursus Werkkostenregeling
    MOCuitgevers
    08
    apr
    Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
    MOCuitgevers
    11
    mei
    Online cursus Personeel en AVG/privacy
    MOCuitgevers
    12
    mei
    Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
    MOCuitgevers
    20
    mei
    Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
    MOCuitgevers
    21
    mei
    Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
    MOCuitgevers
    11
    jun
    Online cursus Werkkostenregeling
    MOCuitgevers
    16
    jun
    Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
    MOCuitgevers

    Vacatures

    Salarisadministrateur – Humens Bussum
    Strictly People
    Salarisprofessional – Naaldwijk
    aaff
    Salarisadministrateur
    SD Worx
    Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
    aaff
    Senior Salarisadministrateur – Asito Almelo
    Strictly People
    Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
    Aaff
    (Junior) Jurist arbeidsrecht
    Scab
    Salarisadministrateur
    SD Worx
    Relatiebeheerder pensioenen – Tilburg
    aaff
    Senior Salarisadministrateur – Libréon Breda
    Strictly People
    Teamleider Salaris- en Personeelsadvies
    aaff
    Payroll Specialist– Technip Energies Zoetermeer
    Strictly People
    Medewerker Salarisadministratie bij OFS Groep
    a.s Works
    Medewerker loonadministratie – Zwolle (24–32 uur)
    PIA Group
    Salarisadministrateur
    Cornelis Vrolijk

    Vriend van Salaris Vanmorgen

    abonneer nieuwsbrief FV

    Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

    Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

     

    Categorie

    • Nieuws
    • Blogs
    • Opleidingen
    • Incompany
    • Summercourses
    • Excel cursussen
    • Partners
    • Vacatures
      • Kantoren
    • Salarisdag
    • Dossiers
    • Specialisten

    Info

    • Over ons
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
    • Annuleringsvoorwaarden
    • Privacybeleid
    • Twitter
    • LinkedIn
    • Mail
    logo FV