
De Europese Richtlijn loontransparantie is op 7 juni 2023 in werking getreden. Lidstaten van de Europese Unie moeten de maatregelen uit deze richtlijn opnemen in hun eigen wetgeving. Het wetsvoorstel Wet implementatie Richtlijn loontransparantie mannen en vrouwen regelt dit. Het doel van het wetsvoorstel is het bevorderen van gelijke beloning voor mannen en vrouwen.
Minder verdienen
Vrouwen verdienen in Nederland nog steeds minder dan mannen. Het uurloon van vrouwen in het bedrijfsleven ligt gemiddeld ruim 16% lager dan dat van mannen. Bij de overheid bedraagt dit verschil in gemiddeld uurloon ongeveer 5%.
Ook als je lonen van mannen en vrouwen met vergelijkbare achtergrondkenmerken en vergelijkbare banen vergelijkt, blijven verschillen bestaan. In het bedrijfsleven bedraagt dit loonverschil gemiddeld bijna 7%. Bij de overheid verdienen vrouwen gemiddeld bijna 2% minder. Dit blijkt uit cijfers van het CBS uit 2022.
Richtlijn
Om gelijk loon tussen mannen en vrouwen te bevorderen heeft de Europese Commissie een richtlijn opgesteld. Deze verplicht lidstaten onder meer maatregelen te nemen die zorgen voor openheid over beloning en die de rechtsbescherming van werknemers versterken. Met dit wetsvoorstel komen deze verplichtingen in de Nederlandse wet te staan.
Loonverschillen tegengaan
Het wetsvoorstel zorgt voor meer transparantie, openheid, over loonverschillen tussen mannen en vrouwen. Daarnaast zijn maatregelen opgenomen ter versterking van de rechtspositie van werknemers. Het doel van de maatregelen is de loonverschillen tegen te gaan en de informatiepositie van werknemers te verbeteren.
Objectieve loonstructuren en transparantie
Werkgevers worden verplicht tot het hebben van loonstructuren met objectieve criteria op basis waarvan zij werknemers belonen. Daarnaast gaan verschillende transparantiemaatregelen gelden voor werkgevers, met als doel de informatiepositie van (potentiële) werknemers te verbeteren.
Niet vragen naar laatstverdiende salaris
Het wordt verboden voor werkgevers om sollicitanten vragen te stellen over hun salarisgeschiedenis.
Het niet vragen naar de salarisstrook van de huidige of vorige werkgever is al een belangrijk uitgangspunt in de Sollicitatiecode van het netwerk voor HR-professionals. Deze code is opgesteld in overleg met sociale partners in de Stichting van de Arbeid. De afspraak in de code krijgt nu ook een wettelijke basis.
Rapportageplicht
Werkgevers vanaf 100 werknemers moeten periodiek gaan rapporteren over loonverschillen. Deze informatie wordt grotendeels openbaar gemaakt.
De loonrapportage voor grotere werkgevers vanaf 100 werknemers (circa 8.500 werkgevers) vormt het sluitstuk van de transparantiemaatregelen.
Informatiepositie werknemers versterkt
Het wetsvoorstel versterkt de informatiepositie van werknemers. Zo zorgt het recht op informatie ervoor dat werknemers inzicht kunnen krijgen in het gemiddelde salaris van werknemers die hetzelfde of gelijkwaardig werk verrichten.
De verplichting tot transparantie over de beloning voor de indiensttreding geeft sollicitanten een betere informatiepositie. Verder worden maatregelen ingevoerd die de positie van werknemers in een juridische procedure over beloningsdiscriminatie verbeteren.
Voorlichting
Het ministerie van SZW werkt de komende periode, samen met sociale partners, aan voorlichting en hulpmiddelen voor werkgevers. Dit om werkgevers te ondersteunen om aan de nieuwe verplichtingen te kunnen voldoen.
Inwerkingtreding
EU-lidstaten moeten de Richtlijn uiterlijk 7 juni 2026 hebben geïmplementeerd in nationaal recht. De geplande inwerkingtreding van dit wetsvoorstel is 7 juni 2026. Voor de rapportageverplichting geldt een gefaseerde inwerkingtreding naar gelang de grootte van een werkgever.
Je kunt tot en met 7 mei 2025 reageren via internetconsultatie.nl.