Het digitaal ontvangen van een VOG in de Berichtenbox van mijnoverheid.nl wordt vanaf 20 maart gefaseerd uitgerold. Voorheen was de VOG alleen op papier te ontvangen.
Bij het aanvragen van de VOG kan je voortaan kiezen tussen een digitale of papieren versie. De optie om de VOG toch op papier te ontvangen, blijft daarmee bestaan. Ook de prijs van het aanvragen van de VOG blijft hetzelfde.
Een digitale VOG brengt voordelen met zich mee voor werknemers, werkgevers en burgers. Een afgegeven VOG is digitaal sneller te bezorgen, duurzamer en makkelijker digitaal door te sturen naar de werkgever.
Zelfde informatie, nieuwe vorm
De digitale VOG bevat grotendeels dezelfde informatie als de papieren VOG. Alleen het postadres is weggelaten. De verschillen zitten in de vorm: de digitale VOG heeft een andere kleur (roze), en zichtbare echtheidskenmerken zoals het watermerk zijn vervangen door onzichtbare, digitale echtheidskenmerken. De digitale VOG kost net als de papieren VOG via Justis €33,85.
Eenvoudig op echtheid te checken
De digitale versie van de VOG kent onzichtbare, digitale echtheidskenmerken die de zichtbare echtheidskenmerken op de papieren versie, zoals het watermerk, vervangen. Via de validatietool van de Rijksoverheid met bijbehorende website is de VOG door werkgevers eenvoudig op echtheid te controleren.
Actuele planning
De optie van digitale ontvangst wordt in fases uitgerold zodat rekening kan worden gehouden met de capaciteit van de systemen van Justis. Dat gebeurt in vier fases gedurende twee maanden. Daardoor kan nog niet elke organisatie direct gebruik maken van de digitale VOG. Voor meer informatie over de digitale VOG en een actuele planning van de uitrol, zie Introductie digitale VOG | Justis.