
Een maand geleden deelde ik in mijn blog een enquête om te onderzoeken in hoeverre het een benodigde capaciteit voor salarisadministrateurs is om te kunnen communiceren met directe klanten of medewerkers. Om vragen te beantwoorden, adviezen te geven of te ondersteunen in bepaalde veranderingen.
Het aantal mensen dat de vragenlijst heeft ingevuld was erg gelijk verdeeld, wat ervoor zorgt dat we beide takken met elkaar kunnen vergelijken (extern 40%, intern 37% en 23% deed beide). Het eerste dat opvalt is dat er ook een klaarblijkelijk verschil is tussen beide types van verlonen. Dit had ik van tevoren wel verwacht, maar de verschillen zijn beduidend groot.
Medewerkers persoonlijk kennen
Ruim 62% van salarisadministrateurs die bij een bedrijf de verloning verzorgen geeft aan eigenlijk alle medewerkers die zij verlonen persoonlijk te kennen. 31% geeft aan de mensen te kennen als die herhaaldelijk met vragen te komen. Deze gehele groep geeft aan dat contact met de persoon achter de loonstrook erg belangrijk is om het werk goed uit te kunnen voeren.
Op de vraag waarom dit zo belangrijk is kwamen vele antwoorden, zoals: ‘Het communiceert makkelijker dan via app, mail of telefoon. Achter een naam zit ook een persoon. Zeker als je iets wilt uitleggen is face to face makkelijk. Het salaris is het belangrijkste voor de medewerker’, ‘Het is juist het menselijke aspect van de salarisadministratie dat mij altijd heeft gemotiveerd om mijn werk zo goed mogelijk te doen. Dat hoeft niet altijd te betekenen dat er ook persoonlijk contact is, maar ik wil graag de mensen achter de loonstrook kennen’, en ‘Werknemers voelen zich gezien en gehoord. Let wel: de werknemer komt in vele gevallen pas wanneer er een financieel probleem is in de privésituatie. Of de salarisstrook niet begrijpt. Dan maak je als salarisadministrateur het verschil en eerlijk gezegd heb ik dan ook ’t idee dat ik iets bijdraag.’.
De 7% die nee hebben ingevuld geven voornamelijk aan dat ze bij zo’n groot bedrijf werken, dat het onmogelijk is alle collega’s te kennen, en hier dus ook geen prioriteit aan geven.
Contact met medewerker niet belangrijk
Is het grote volume aan loonstroken een van de redenen dat 71% van mensen die externe klanten verlonen aangeeft het niet belangrijk te vinden om contact te hebben met de medewerker? Ik denk dat dit er zeker mee te maken heeft.
Hoewel 100% van alle deelnemers in deze categorie aangaf het aanspreekpunt te zijn, zegt 62% eigenlijk geen medewerkers persoonlijk te kennen, maar zich echt te focussen op de loonstrook.
Het is eigenlijk logisch. Zoals een deelnemer terecht aangeeft: ‘Stel je eens voor dat alle medewerkers van klanten mij persoonlijk zouden benaderen. Dan kom ik niet meer aan werken toe.’
Ook geeft iemand aan: ‘Het is niet altijd prettig als een werknemer over elk wissewasje contact opneemt.’
Prioriteiten anders verdeeld
De grote hoeveelheden aan operationele werkzaamheden zorgen ervoor dat de prioriteiten anders verdeeld zijn. Beide kanten hebben hun charmes, het ligt er maar net aan waar je het meest energie van krijgt. Gelukkig is er in beide vakgebieden genoeg werk te vinden, want dat hier een duidelijk verschil zit is duidelijk.
Het vak van salarisadministratie is breed, en ook hierbinnen zie je duidelijke trends. De competenties die je moet beheersen zijn continu in ontwikkeling doordat systemen steeds meer over kunnen nemen.
Aanspreekpunt
Van een salarisadministrateur wordt tegenwoordig gewoon verwacht dat ze een aanspreekpunt zijn, of dit nu voor klanten is of voor medewerkers. In hoeverre jouw rol meer om adviseren en assisteren gaat dan het operationele werk hangt echter volledig af van het type bedrijf waar je werkt. De hoeveelheden aan loonstroken zijn hierin cruciaal, omdat dit ook je prioriteiten bepaalt.
Eva Boschman is Recruiter Salarisadministratie bij Strictly People: werving & selectie van salarisadministrateurs.
In haar blog geeft Eva elke twee weken haar kijk op de arbeidsmarkt van salarisadministratie.
Benieuwd naar de vacatures van Strictly People? Bekijk ze op de website van Strictly People. Of neem contact op met Eva via eva@strictlypeople.nl of 0639045215.