De werkgever heeft de werknemer op staande voet ontslagen op verdenking van fraude en diefstal. De uitkomst van deze zaak is dat de werknemer het teveel betaalde loon aan de werkgever moet terugbetalen, omdat zij geen recht had op het volledige salaris over de betreffende periode. Daarnaast heeft de werknemer ten onrechte voordeelpunten op een klantenpas geplaatst en met diezelfde kaart een bedrag afgerekend. Dit bedrag moet zij terugbetalen. De werknemer moet ook een vergoeding betalen voor niet-gescande artikelen. Zij wordt veroordeeld in de proceskosten van de werkgever.
Hoewel de werknemer het niet eens was met het ontslag op staande voet, heeft zij hierin berust. Dit maakt dat de arbeidsovereenkomst is geëindigd op 24 maart 2022 en dat het ontslag niet meer wordt beoordeeld.
Te veel ontvangen loon
Volgens de werkgever moet van de bij dagvaarding overlegde loonstrook van € 585,32 het bedrag van € 217,13 worden afgehaald, evenals € 48,26 aan terecht salaris (zoals op de andere loonstrook staat). Zo blijft het bedrag van € 319,93 over.
De werknemer heeft de juistheid van dit bedrag na de uitleg niet meer betwist. De kantonrechter zal daarom ook van de juistheid van het bedrag uitgaan. Nu de werknemer wegens het ontslag op staande voet geen recht had op uitbetaling van loon over de volledige maand, heeft de werkgever terecht een herberekening gemaakt.
Het loon van € 319,93 dat de werknemer teveel heeft ontvangen, moet zij daarom terugbetalen aan de werkgever. Het gevorderde bedrag van € 319,93 is dan ook toewijsbaar.
Uploaden bonuspunten op pas en niet afrekenen producten
Volgens de werkgever heeft de werknemer op 17 maart 2022 bonuspunten van klanten geüpload op een – niet op haar naam staande – klantenpas. De klantenpas is volgens de werkgever door de werknemer gebruikt als betaalmiddel voor een bedrag van € 20,94 op 18 maart 2022. Bij diezelfde transactie op 18 maart 2022 heeft de werknemer volgens de werkgever meerdere producten met een totaalbedrag van € 196,19 niet aangeslagen.
Ter onderbouwing van de stellingen verwijst de werkgever onder meer naar camerabeelden, kassabonnen en overzichten. De werknemer betwist de stellingen van de werkgever.
Volgens de werknemer is zij door haar werkgever geïnstrueerd om bonuspunten op een pas bij de balie te uploaden wanneer klanten deze niet op hun eigen klantenpas lieten uploaden. De punten zijn volgens haar niet naar haar eigen persoonlijke klantenpas gegaan. Zij kent geen nummers van passen. De werknemer ontkent dat zij op 17 maart 2022 punten van klanten op de klantenpas heeft geüpload en daarmee op 18 maart 2022 producten heeft betaald. De werknemer ontkent ook dat zij op 18 maart 2022 goederen niet heeft aangeslagen/gescand.
Camerabeelden horen bij kassabonnen
De kantonrechter stelt vast dat de tijdstippen zoals genoemd op de camerabeelden niet overeenkomen met de tijdstippen op de kassabonnen. De tijdstippen wijken enkele minuten af. Op de camerabeelden lijken echter steeds wel de producten te zien die ook op de overgelegde kassabonnen staan. Daaruit leidt de kantonrechter af dat de beelden bij deze kassabonnen horen.
Op de camerabeelden van 17 en 18 maart 2022 is onder meer te zien dat de werknemer steeds de handscanner gebruikt, ook bij andere klanten. Als deze handscanner gebruikt wordt, geeft de handscanner een duidelijk zichtbaar rood licht af.
Ten aanzien van het gestelde uploaden van bonuspunten overweegt de kantonrechter als volgt. Op de camerabeelden van 17 maart 2022 om 10u41m22s is te zien dat de werknemer een kassabon aan de klant verstrekt. Vervolgens drukt zij op de kassa, waarop een tweede kassabon uit de kassa komt. Daarna pakt de werknemer deze kassabon (10u41m50s).
Hoewel de handen van de werknemer kort daarna leeg zijn, is op de beelden niet te zien waar deze tweede kassabon vervolgens blijft. De werkgever, die op de beelden ziet dat de werknemer de bon in haar broekzak steekt, stelt dat de betreffende bon op een later tijdstip op de klantenpas is geüpload en heeft dit onderbouwd aan de hand van stukken. De kantonrechter maakt daaruit op dat er op 17 maart 2022 punten worden geüpload (“points claimed afterwards”) op de klantenpas.
Verder volgt uit dit overzicht dat de klantenpas op 18 maart 2022 om 10.16 uur wordt gebruikt voor het inleveren en sparen van punten. Bij de ingeleverde punten is vermeld waarvoor deze zijn ingezet. De omschrijving sluit aan bij de op 18 maart 2022 aangeschafte producten ter waarde van € 20,94. Een klant heeft die artikelen met de klantenpas aangeschaft bij de werknemer.
Klantenpas wel degelijk gebruikt
Uit het voorgaande leidt de kantonrechter af dat de werknemer de klantenpas wel degelijk heeft gebruikt voor het uploaden van bonuspunten van klanten en dat zij iemand die klantenpas de volgende dag heeft laten gebruiken voor het afrekenen van het bedrag van € 20,94. Dit maakt dat het antwoord op de vraag of de werknemer al dan niet instructies heeft gekregen om niet geüploade punten te scannen op een aparte kaart niet relevant is. De vordering tot betaling van € 20,94 wordt toegewezen.
Vergoeding voor niet-gescande producten
Op de camerabeelden van 18 maart 2022 is te zien dat de werknemer , met de handscanner in de ene hand, zonder dat deze een rood licht afgeeft, diverse artikelen doorschuift naar het laatste gedeelte van de kassa. Dat zij daarbij gebruik zou hebben gemaakt van de vaste scanner naast de kassaband, zoals door de werknemer gesteld, is niet zichtbaar. De artikelen worden in ieder geval niet naast de kassaband gehouden om via een vaste scanner gescand te worden.
De kantonrechter acht dit standpunt ook weinig geloofwaardig, nu de werknemer bij andere klanten ook steeds de handscanner gebruikt. Als de werknemer vervolgens de kassaklep opent om de artikelen op de winkelwagen te scannen, scant zij één artikel, waarna een ander artikel op de grond valt. Dat artikel wordt niet gescand.
Uit de camerabeelden blijkt niet dat de overige artikelen op de winkelwagen wel zijn gescand. De kantonrechter is daarom van oordeel dat voldoende is vast komen te staan dat de werknemer meerdere artikelen niet heeft gescand.
Ongeloofwaardig
Het nadere verweer van de werknemer dat het meerdere oorzaken kan hebben dat artikelen niet op de kassabon staan, waaronder een defecte scanner of het per ongeluk niet alles scannen, acht de kantonrechter ongeloofwaardig. Als kassamedewerker had de werknemer de taak om ervoor te zorgen dat alle artikelen juist gescand worden. Dat hier weleens een fout bij wordt gemaakt is menselijk en voorstelbaar.
Als niet weersproken staat echter vast dat de goederen op de winkelwagen een totale waarde hadden van € 217,13, terwijl slechts een bedrag van € 20,94 is gescand en afgerekend.
Geen vergissing
Gelet op de hoeveelheid, verscheidenheid en de waarde van de artikelen had het de werknemer direct moeten opvallen dat niet alle artikelen waren gescand. Van een vergissing kan dan ook geen sprake zijn.
Dat laatste volgt ook wel uit de omstandigheid dat er is afgerekend met de klantenpas waarover de werknemer de beschikking had en waarop de dag daarvoor punten van een andere klant waren geüpload. De kantonrechter gaat daarom aan de verweren voorbij.
Hoewel op de camerabeelden niet precies te zien is welke producten niet zijn gescand, heeft de werknemer de juistheid van de lijst die de werkgever heeft overgelegd niet betwist. De kantonrechter zal daarom ook van de juistheid van die lijst uitgaan. Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen, acht de kantonrechter het gevorderde bedrag van € 196,19 als vergoeding voor de niet-gescande artikelen toewijsbaar.
Uitspraak Rechtbank Zeeland-West-Brabant, 29 november 2023, ECLI:NL:RBZWB:2023:8298