
Nederland is in 2022 flink meer in beweging gekomen. Het aantal ritten in het woon-werkverkeer met de auto, fiets en OV is ten opzichte van 2021 met ruim 7,5 miljoen per week gestegen. Maar ook het thuiswerken blijft populair. Dat blijkt uit het Landelijk reizigersonderzoek, dat het ministerie van infrastructuur en Waterstaat heef gepubliceerd.
Opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn ook dat de filedruk op de snelwegen nog flink lager is dan voor corona. Daarnaast is de fiets naar het werk steeds populairder, het gebruik ervan is sterker gestegen dan het gebruik van de auto.
7,5 miljoen meer ritten dan in 2021
Gemiddeld werden in 2022 wekelijks ruim 7,5 miljoen meer ritten per week gemaakt dan in 2021, een jaar dat deels getekend werd door corona. Relatief steeg het gebruik van het de fiets (stijging van ruim 17%) meer dan autogebruik (stijging van ruim 14%).
Bij het OV zie je het effect van het opheffen van de coronamaatregelen terug, het gebruik daarvan steeg met bijna 30%.
Thuiswerken
Thuiswerken blijkt vast onderdeel te zijn gebleven van de werkweek. Gemiddeld werkten mensen in 2022 1,1 dag per week thuis. Dat is lager dan in 2021, maar nog altijd meer dan voor corona.
Fiets flink in de lift
Het aantal fietsritten naar het werk is in 2022 met ruim 2 miljoen per werkweek gestegen. Uit onderzoek blijkt dat mensen kiezen voor de fiets vanwege het gemak en het effect op de gezondheid. Voor korte ritten kiezen mensen steeds vaker de fiets. Vier op de tien ritten tot 7,5 kilometer wordt inmiddels met de fiets afgelegd, en dat is meer dan in vorige jaren.
Rol werkgevers
Werkgevers spelen een belangrijke rol. Liefst 1 op de 3 fietsers naar het werk geeft aan dat een goede fietsenstalling op het werk en een fietsvergoeding voor woon-werkverkeer voor hen belangrijk zijn bij de keuze de fiets te pakken naar het werk.
Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat:
“Eens te meer blijkt dat werkgevers de sleutel in handen hebben om fietsen aantrekkelijk te maken. Veilige stallingen, opfrismogelijkheden op het werk en een goede kilometervergoeding voor de fiets. Die maatregelen werken en betalen zich dubbel en dwars terug. Zowel voor de werkgever, de werknemer, als voor ons als maatschappij.”
Stroomschema fiets
1. Je stelt een fiets ter beschikking voor privégebruik of woon-werkverkeer.
Ja →
- Vergoeding van zakelijke kilometers is belast als hiervoor de fiets is gebruikt.
- 7% van de waarde van de (elektrische) fiets is loon. Of aanwijzen als eindheffingsloon in de vrije ruimte.
Nee ↓
2. Je stelt een fiets ter beschikking die niet voor privé of woon-werkverkeer mag worden gebruikt.
Ja →
- Het zakelijk gebruik van de fiets is onbelast.
- Vergoeding van de zakelijke kilometers is belast.
Nee ↓
3. Je vergoedt of verstrekt een fiets.
Ja →
- Vergoeding of verstrekking van de fiets is loon van de werknemer of eindheffingsloon in de vrije ruimte.
- Vergoeding van zakelijke kilometers van maximaal € 0,21 per kilometer is onbelast.
Nee ↓
4. Je vergoedt de zakelijke kilometers die de werknemer met de fiets rijdt.
Ja →
- Vergoeding van zakelijke kilometers van maximaal € 0,21 per kilometer is onbelast.
Auto onmisbaar
In 2022 is het aantal autoritten van en naar het werk met zo’n vier miljoen per week gestegen. Als gevolg daarvan lag de verkeersdrukte op de snelweg daarmee nog maar met 1% onder die van voor corona. Opvallend is dat de filedruk wel fors lager is dan voor corona, er stond vorig jaar 20% minder file dan in 2019.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de auto voor veel mensen favoriet is. Een belangrijke reden die mensen noemen is dat ze geen gebruik willen of kunnen maken van alternatieven, zoals de fiets of het openbaar vervoer.
Landelijk reizigersonderzoek
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voert sinds 2019 jaarlijks het Landelijk reizigersonderzoek uit om inzicht te krijgen in het woon-werkverkeer. De basis voor het onderzoek is een representatieve steekproef onder ongeveer 13.000 respondenten. Elk jaar wordt gemeten in de derde week van oktober, zodat de resultaten per jaar goed vergelijkbaar zijn.
Bekijk het volledige onderzoek