Het rapport onderzoekt de effecten op hoofdlijnen van het kabinetsvoornemen om uiterlijk in 2030 voor alle personen- en bestelauto’s de motorrijtuigenbelasting om te vormen tot een belasting op basis van het aantal gereden kilometers in binnen- en buitenland.
In dit onderzoek zijn drie hoofdvarianten voor een tariefstructuur uitgewerkt, elk met een aantal subvarianten. Daarnaast heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzoek gedaan naar de te verwachten effecten van een systeem van betalen naar gebruik.
Van bezit naar gebruik
Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Dit ‘betalen naar gebruik’ is afgesproken in het coalitieakkoord. Het kabinet is van plan om per 1 januari 2030 de huidige motorrijtuigenbelasting om te zetten van ‘bezit’ naar ‘gebruik’. Om te komen tot een goede vormgeving van deze omzetting is gekeken welke opties er zijn voor de tariefstructuur.
Opties tariefstructuur
Er zijn opties onderzocht waarbij elke auto hetzelfde tarief per kilometer betaalt en opties onderzocht waarbij rekening wordt gehouden met het gewicht, de brandstofsoort of de CO2-uitstoot van de auto. Steeds is daarbij gekeken wat de effecten zijn voor onder andere de overheidsinkomsten en de CO2-uitstoot. Het onderzoek is het eerste van een aantal onderzoeken. Deze onderzoeken helpen het kabinet inzicht te krijgen in de effecten van bepaalde keuzes.
Vervolgstappen
Het kabinet gaat over de onderzoeksresultaten in gesprek met de stakeholders en neemt de onderzoeksresultaten mee bij de besluitvorming over de tariefstructuur. In het voorjaar van 2023 volgt meer informatie.
Medio 2023 start naar verwachting een internetconsultatie over de wetgeving voor betalen naar gebruik. Dan kunnen ook burgers en bedrijven hun ideeën inbrengen. Later zal een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer worden ingediend.
Betalen voor autogebruik
Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Het kabinet wil de huidige motorrijtuigenbelasting hervormen naar een kilometerafhankelijke belasting voor personen- en bestelauto’s. Automobilisten betalen in het nieuwe systeem voor het daadwerkelijk gebruik van de weg en niet langer een vast bedrag voor het bezit van een auto. Waar en wanneer deze kilometers zijn gereden, maakt niet uit.
De lasten van automobiliteit worden zo evenwichtiger en rechtvaardiger verdeeld. Dit systeem van betalen naar gebruik levert daarnaast een belangrijke bijdrage aan de twee doelstellingen:
- het op peil houden van de belastingkomsten in het autodomein; en
- CO2-reductie in de mobiliteit.
Aanbiedingsbrief onderzoek effecten hoofdvarianten betalen motorrijtuigenbelasting naar gebruik
Plannen hervorming autobelasting – betalen voor autogebruik per 2030