
Automobilisten betalen vanaf 2030 motorrijtuigenbelasting op basis van het aantal kilometers dat ze rijden. Doel hiervan is de opbrengst van autobelastingen op peil te houden en de CO2-uitstoot te verminderen. Automobilisten betalen in het nieuwe systeem geen vast bedrag meer voor het bezit van een auto.
Stand van zaken
In het coalitieakkoord staat dat het kabinet deze kabinetsperiode de wet wil vaststellen en de invoering ervan zal voorbereiden. Vanaf 2030 gaat betalen voor autogebruik in.
Hierover staat in het coalitieakkoord het volgende geschreven:
“Het streven is dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. We introduceren in 2030 een systeem van Betalen naar Gebruik voor alle automobiliteit en stellen in deze kabinetsperiode wetgeving vast. Basis voor het systeem is de motorrijtuigenbelasting, waarvan het tarief afhankelijk wordt gemaakt van het jaarlijks verreden aantal kilometers. De heffing is niet tijd- en plaatsgebonden en vervangt de dan nog bestaande tol-tracés, zoals de Westerscheldetunnel, de Kiltunnel en de voorgenomen doorgetrokken A15. Dit betekent dat gebruikers van elektrische en fossiele auto’s beiden gaan meebetalen aan het weggebruik.”
Doelen
Autobezitters gaan betalen voor het aantal gereden kilometers in plaats van autobezit. Automobilisten die weinig rijden, gaan hierdoor minder betalen dan automobilisten die meer kilometers maken. Dit helpt om twee belangrijke doelen te behalen:
1. Behoud inkomsten autobelastingen
Het kabinet wil dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s op elektriciteit of waterstof rijden. Maar deze auto’s betalen minder aanschafbelasting en geen brandstofaccijns. Hierdoor krijgt de overheid minder inkomsten uit deze belastingen. Door automobilisten te laten betalen per gereden kilometer, blijven de inkomsten uit autobelastingen op peil. Daarbij worden de lasten verdeeld over alle automobilisten.
2. 2,5 Mton minder CO2-uitstoot in 2030
Door via de belasting meer nadruk te leggen op gebruik dan op bezit, verwacht het kabinet dat huishoudens en bedrijven hun voertuigen bewuster gaan gebruiken. En zo minder kilometers maken, waardoor 2,5 Mton minder CO2 wordt uitgestoten in 2030.
Betalen voor gereden kilometers
- Eigenaren van personen- en bestelauto’s betalen voor het aantal kilometers dat zij in een jaar rijden. Nu betalen ze nog een vast bedrag per jaar via de motorrijtuigenbelasting.
- Er komt een vast tarief per kilometer. Het maakt dus niet uit waar of wanneer iemand rijdt. Ook kilometers in het buitenland tellen mee. De overheid heeft dus ook geen informatie nodig over waar of wanneer iemand rijdt.
- Het gaat voor het tarief per kilometer mogelijk wel uitmaken in wat voor soort voertuig iemand rijdt, bijvoorbeeld gewicht van de auto of brandstofsoort. Het kabinet onderzoekt dit nog.
Betalen voor gereden kilometers in plaats van autobezit vanaf 2030
Eerdere plannen voor rekeningrijden
Eerdere plannen om automobilisten te laten betalen voor autogebruik waren:
- Een vast bedrag tijdens de ochtendspits in de Randstad (voorstel voor de Wet op het rekeningrijden, die tussen 1999 en 2001 in het parlement is besproken).
- Een kilometerheffing in plaats van de motorrijtuigenbelasting (voorstel voor de Wet kilometerprijs, 2005-2010). De kilometerprijs hing af van waar een automobilist reed en op welk tijdstip.