
De Wet toekomst pensioenen wijzigt het wettelijk kader voor arbeidsvoorwaardelijke pensioenen. Het Nederlandse pensioenstelsel wordt hierdoor op een andere wijze ingericht. Veel onderwerpen die in de pensioenwetgeving en in de fiscale behandeling van pensioenen zijn geregeld, zijn met de Wet toekomst pensioenen aangepast.
Daarnaast zijn met deze wet een paar nieuwe onderwerpen in de pensioenwetgeving gevoegd. Dit besluit stelt nadere regels voor veel van deze onderwerpen. Deze regels hebben – onder meer – betrekking op het wettelijk kader voor pensioenovereenkomsten, de waarborgen voor een evenwichtige transitie en het fiscale kader voor pensioenovereenkomsten.
Een aantal onderwerpen in de Wet toekomst pensioenen zijn via een apart besluit nader ingevuld omdat voor die onderwerpen op grond van de Pensioenwet of de Wet verplichte beroepspensioenregeling (Wvb) een voorhangprocedure van toepassing is. Dit betreft de ruimte voor experimenten met pensioenopbouw door zelfstandigen in de tweede pijler, de regels voor uitvoering van regelingen voor nettopensioen door pensioenfondsen en de regels over de parameters en scenariosets.
In de nota van toelichting bij het besluit komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Algemeen
- Invulling wettelijk kader pensioenovereenkomsten in het nieuwe pensioenstelsel
2.1 Risicohouding
Stappen bij vaststelling risicohouding
Risicopreferentie-onderzoek
Vertaling naar de risicohouding
2.2 Verhouding tussen beleggingsbeleid en toedelingsregels in solidaire premieovereenkomst
Regels voor het inzichtelijk maken van de methode van bescherming tegen renterisico en de effecten daarvan
Beschermingsrendement tegen renterisico op basis van DNB rentetermijnstructuur
Directe beschermingsportefeuille tegen renterisico
2.3 Opheffing leenrestrictie
2.4 Nadere regels solidariteitsreserve en risicodelingsreserve
Nadere invulling van de wettelijke vereisten ten aanzien van de solidariteitsreserve en
risicodelingsreserve
2.5 Informatievoorziening
Informatievoorziening bij voorlopig keuzemoment in de flexibele premieovereenkomst
Informatievoorziening bij een uitkering die deels bestaat uit een vaste en deels een variabele pensioenuitkering
Informatievoorziening bij een premie-uitkeringsovereenkomst of een premie-uitkeringsregeling
2.6 Handelswijze bij te laag minimaal vereist eigen vermogen - Invulling opdrachtbevestiging
Proces en verantwoordelijkheden
Positie van DNB/AFM - Invulling waarborgen voor een evenwichtige transitie
4.1. Inzicht in de doelen bij de transitie
4.2. Complete besluitvorming
Veranderende economische en financiële omstandigheden
Complete besluitvorming: in principe geen besluitvorming meer nodig
Uitzonderlijke situaties
Relatie met de invaardekkingsgraad
4.3. Hoorrecht voor verenigingen van pensioengerechtigden en verenigingen van gewezen deelnemers
4.4. Gebruik value-based ALM rekenmethodiek voor invaren en berekenen transitie-effecten
4.5. Taken en andere onderwerpen commissie transitie-effecten
4.6. Informatie aan pensioenfondsorganen
Intern toezicht
4.7 Implementatieplan
Inhoud van het implementatieplan
Datakwaliteit
4.8. Communicatieplan en individuele transitie-informatie
4.9. Overbruggingsplan
4.9 Ruimte voor aanpassing beleggingsbeleid in transitie
4.10 Beoordeling van de interne collectieve waardeoverdrachten - Taken, samenstelling en inrichting transitiecommissie
Aanleiding en doel
Samenstelling commissie, gevraagd expertise en onafhankelijkheid
Werkwijze
Ondersteuning transitiecommissie - Fiscaal
- Invulling informatievoorschriften
Informatie over solidariteits- of risicodelingsreserve
Informatie over beleggingen en beleggingsbeleid
Afschaffing van het model voor het Uniform Pensioen Overzicht (UPO)
Afschaffing van het model voor de Pensioen 1-2-3 - Invulling geschillenbeslechting
8.1. Interne klachtenprocedure
8.2. Externe geschilleninstantie - Vrijstellings- en boetebesluit bij de Wet verplichte deelname aan bedrijfstakpensioenfondsen 2000
- Regeldruk
10.1 Gevolgen voor pensioenuitvoerders
Opdrachtbevestiging
Informatie aan pensioenfondsorganen
Datakwaliteit - Advies en consultatie
11.1 Verantwoording internetconsultatie
11.1.1 Invulling wettelijk kader pensioenovereenkomsten in het nieuwe pensioenstelsel
Risicohouding
Risicopreferentie onderzoek
Solidariteits- en risicodelingsreserve
Vaste en variabele uitkering
Overige onderwerpen
11.1.2 Invulling opdrachtbevestiging
11.1.3 Invulling waarborgen voor een evenwichtige transitie
Hoorrecht
Implementatieplan
Communicatieplan
Waardeoverdracht tijdens de transitie
11.1.4 Invulling transitiecommissie
11.1.5 Invulling fiscaal kader
11.1.6 Invulling informatievoorschriften
11.1.7 Invulling geschillenbeslechting
Definities en doelgroep
Administratie
Interne beroepsmogelijkheid
Aanwijzen leden geschillencommissie
Aanwijzing en uitwerking van de geschilleninstantie
11.1.8 Invulling vrijstellings- en boetebesluit
11.1.9 Artikelsgewijze toelichting
11.2 Advies Adviescollege toetsing regeldruk
Werkbaarheid
Berekening regeldrukgevolgen
11.3 Uitkomsten toetsing door De Nederlandsche Bank
Effectievere en uitvoerbare voorwaarden om transitiebesluitvorming robuust te maken
voor financiële en economische ontwikkelingen gewenst.
Versterking countervailing power bij transitiebesluitvorming bij pensioenfondsen met een
gemengd bestuursmodel
Aanvullende inkadering netto profijtberekeningen gewenst.
Nadere randvoorwaarden bij invaren met standaardmethode.
Verplichte risicoanalyse voor beheerst transitieproces tijdens de gehele transitieperiode.
Nadere uitwerking van de operationele reserve met oog voor jaarrekeningenrecht.
Vraag voor nadere duiding impact overgangsrecht partnerpensioen op opbouwbasis.
Aanpassing eisen aan berekeningen ter onderbouwing solidariteits- en risicodelingsreserve.
Nadere inkadering regels rond solidariteits- en risicodelingsreserve met tijdelijk grotere
omvang.
Afgescheiden financieel geheel voor vaste uitkering in flexibele premieregeling.
Artikel 46b, tweede lid, onderdeel g, Besluit uitvoering Pw en Wvb
Het gebruikte begrip ‘compensatiedepot’ is niet gedefinieerd in het Besluit of in het
wetsvoorstel Wtp
Het begrip ‘leenrestrictie’ is niet gedefinieerd in wet- of regelgeving
Artikel 1g, vierde lid
Financieel overbruggingsplan tijdens de transitie
Verduidelijking maatstaven risicohouding
Aanvullende inkadering netto profijtberekening gewenst
Verduidelijk onderscheid tussen scenariosets
Toevoegingen aanvullende verwijzingen in artikel 7e besluit uitvoering Pw en Wvb
Toezichthouderregeling opdrachtaanvaarding/-bevestiging
Concretiseer waar onderbouwingen dienen te landen
Onderbouwing transitie beleggingsbeleid in implementatieplan
11.4 Uitkomsten toetsing door de Autoriteit Financiële Markten
Waarborgen voor een uitlegbare transitie: communicatie aan deelnemers
Aansluiting pensioenregeling bij deelnemers: het risicopreferentieonderzoek
Wetstechnische opmerkingen
11.5 Uitvoeringstoets Belastingdienst
11.6 Advies Raad voor de rechtspraak
Fiscaal
In dit besluit is een aantal wijzigingen opgenomen in het Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001 (UBIB 2001) en het Uitvoeringsbesluit loonbelasting 1965 (UBLB 1965). Met deze wijzigingen worden deze besluiten in lijn gebracht met de wijzigingen in de wetgeving ingevolge de Wet toekomst pensioenen. Het betreft de volgende wijzigingen:
1 Aanpassingen in het UBIB 2001 in verband met:
- het in lijn brengen van regels inzake pensioenopbouw door zelfstandigen die deelnemen aan een pensioenregeling op grond van de Wet verplichte deelneming in een bedrijfstakpensioenfonds 2000, de Wet op het notarisambt of de Wet verplichte beroepspensioenregeling aan het in de Wet toekomst
pensioenen opgenomen fiscale kader voor pensioenopbouw; - het in lijn brengen van regels inzake lijfrente met het in de Wet toekomst pensioenen opgenomen fiscale kader en het in die wet opgenomen overgangsrecht;
- het opnemen van bepalingen die zien op het fiscaal faciliteren van het experiment voor pensioenopbouw voor zelfstandigen in de tweede pijler.
2 Aanpassingen in het UBLB 1965 in verband met:
- het opnemen van een bepaling welke kosten zijn begrepen in de premie, bedoeld in de Wet toekomst pensioenen;
- het in lijn brengen van verschillende bepalingen inzake dienstjaren, te hanteren franchises en pensioengevend loon met de aanpassingen ingevolge de Wet toekomst pensioenen.
Pensioenopbouw zelfstandigen
Het in de Wet toekomst pensioenen opgenomen artikel 150a van de Pensioenwet betreft een
experimenteerbepaling voor pensioenopbouw voor zelfstandigen. Op grond van deze bepaling kunnen zelfstandigen pensioen opbouwen in een pensioenregeling in de tweede pijler.
Afschaffing model voor Uniform Pensioen Overzicht (UPO)
De Pensioenwet schrijft niet langer de vormgeving voor van de jaarlijks te verstrekken pensioeninformatie, te weten het model voor het UPO. Door afschaffing van dit verplichte format krijgen pensioenuitvoerders weer de vrijheid om de vormgeving af te stemmen op wat past bij de doelgroep. Daarom schrapt dit besluit de betreffende bepalingen voor de inhoud en het proces van vaststelling van dit model. Een en ander onder behoud van alle dwingendrechtelijke bepalingen.
Afschaffing model voor Pensioen 1-2-3
Ook is de eis vervallen dat pensioenuitvoerders voor de vormgeving van de basisinformatie over de kenmerken en uitvoering van de pensioenregeling in te richten volgens het model voor de Pensioen 1-2-3 met inbegrip van de pensioenvergelijker.
Als gevolg van het vervallen van deze vormvereisten schrapt dit besluit beide betreffende bepalingen. Ook door afschaffing van dit verplichte format krijgen pensioenuitvoerders weer de vrijheid om de vormgeving van de basisinformatie over pensioenregeling af te stemmen op wat past bij de doelgroep.
Kamerbrief reactie op wetgevingsoverleg wetsvoorstel toekomst pensioenen