• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij – gevolgen voor leaserijder

Zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij – gevolgen voor leaserijder

Nieuws

Alle nieuwe zakelijke auto’s moeten mogelijk al per 2024 emissievrij zijn. De Vereniging Zakelijke Rijders vindt dat de leaserijder de dupe wordt van deze maatregel.

27 september 2022 door Salaris Vanmorgen

Minister Jetten van Klimaat geeft in de Kamerbrief bij de concept-Klimaatnota het volgende aan:

De intrekking van de productiebeperking bij kolencentrales waartoe het kabinet heeft moeten besluiten om de leveringszekerheid van gas op de korte termijn te borgen, leidt tot extra CO2-uitstoot. Het kabinet wil de extra uitstoot compenseren met een pakket alternatieve maatregelen, zodat de gascrisis niet uitmondt in extra uitstoot van broeikasgassen en zo ten koste gaat van het behalen van onze klimaatdoelen. Een van deze maatregelen is: versnelde verduurzaming van het zakelijk wagenpark. Hierbij worden de mogelijkheden verkend om per 2024/2025 een normering in te stellen waarbij alle nieuwe zakelijke auto’s emissievrij moeten zijn.

De maatregelen zullen de komende maanden nader worden uitgewerkt en worden meegenomen als onderdeel van de integrale besluitvorming over aanvullend klimaatbeleid in de reguliere begrotingscyclus in het voorjaar van 2023.

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) constateert grote praktische problemen bij de maatregel om alle nieuwe zakelijke auto’s al per 2024 emissievrij te maken. Volgens VZR trekt de zakelijke rijder aan het kortste eind.

Hoge bijtelling, cap omlaag

De voordelen in de bijtelling voor het kiezen van een elektrische auto zijn inmiddels vrijwel verdampt. Het drempelbedrag waaronder je een lage bijtelling krijgt, gaat per 1 januari 2023 verder omlaag (naar € 30.000). Het kiezen van een elektrische auto wordt dus steeds minder aantrekkelijk. Vanaf 2026 zijn er helemaal geen voordelen meer.

De consumentenprijs van elektrische auto’s ligt echter een stuk hoger dan die van brandstofauto’s. Bij een verplichte keuze voor een elektrische auto gaat de berijder dus aanzienlijk meer bijtelling betalen (netto minder salaris ontvangen) en wordt daardoor dus “gestraft” voor het rijden in een elektrische auto.

Cap in bijtelling omlaag voor emissievrije personenauto’s

Verslechtering secundaire arbeidsvoorwaarden

Het ter beschikking stellen van een verplichte elektrische auto zal bij veel werkgevers leiden tot het opnieuw beoordelen of een leaseauto tot het secundaire arbeidspakket behoort. Als een werknemer geen leaseauto meer ter beschikking krijgt, maar bijvoorbeeld een mobiliteitsbudget of kilometervergoeding, zal hij de kilometers gaan rijden met een privéauto. Deze auto is in 95% van de gevallen een benzine- of dieseluitvoering en vaker van een ouder bouwjaar. De beoogde CO2-winst van deze mogelijke maatregel wordt daarmee volledig teniet gedaan.

Niet uitvoerbaar

Er zijn veel operationele uitdagingen rondom elektrische auto’s. Er zijn lange levertijden oplopend tot 12 maanden door grondstoffentekorten. Het plaatsen van de laadpalen is niet altijd mogelijk en kent lange doorlooptijden. Energieprijzen stijgen enorm en niet alle energie is “groen” opgewekt. 2024 is daarom volgens VZR veel te ambitieus. Nederland wil daar vooruit lopen op het besluit van de Europese Commissie dat alle nieuwe auto’s per 2035 emissievrij moeten zijn.

Beter alternatief: variabele bijtelling

Er is een gunstig alternatief direct ter beschikking die nog niet wordt genoemd in de Klimaatnota. Uit onderzoek blijkt dat de werknemer minder kan rijden met de auto van de zaak als dit een voordeel oplevert in de bijtelling. Bij dit type bijtelling wordt geen vast bedrag voor bijtelling betaald, maar per gereden privékilometer: variabele bijtelling. Een stimulerende maatregel die een netto besparing oplevert van 67 miljoen kilogram CO2.

VZR adviseert dan ook het verplicht zakelijk elektrisch rijden niet door te zetten en in plaats daarvan variabele bijtelling in te zetten.

Zakelijke leaserijder positief over variabele bijtelling

 

Categorie: Nieuws Tags: auto van de zaak, bijtelling, elektrische auto

Tags: auto van de zaak, bijtelling, elektrische auto

Gerelateerde artikelen

17 oktober 2023

Hof: bijtelling voor privégebruik auto terecht

27 september 2023

Rentevoordeel personeelslening voor thuisaccu en laadbox aanwijzen als eindheffingsloon

13 september 2023

Wat als werkgever verkeerde bijtelling doorberekent?

29 augustus 2023

Geen vergoeding voor inleveren leaseauto tijdens ziekte

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Verzuim voorkomen en verminderen: Sazas zet verzuimtrends 2024 op een rij
Verkiezingen: stem jij als salarisadministrateur of vanuit persoonlijke voorkeur?
Minimumuurloon 2024 in de praktijk: hoe bereken je een minimum maandsalaris?
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Voorspelbare arbeidsvoorwaarden: wat betekent dit voor de werkgever?
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Do’s and don’ts voor goede S&O-administratie bij WBSO
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • UWV moet nieuwe berekening dagloon maken voor hoogte IVA-uitkering 44k weergaven
  • UWV gaat Werkwijzer Poortwachter vernieuwen 28k weergaven
  • Wijzingen voor salarisadministrateurs per januari 2024 2.7k weergaven
  • Anoniementarief toepassen voor werknemer zonder woonadres? 1.4k weergaven
  • Stapsgewijze afschaffing loonkostenvoordeel oudere werknemer 1.3k weergaven

NIRPA

Opleidingen

04
dec
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers
07
dec
HR-performancemanagement en HR-analytics (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
dec
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
dec
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
15
dec
De HR-adviseur/Salarisadviseur en 50+ Collega’s (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
19
dec
Assertief en Zelfverzekerd Communiceren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
19
dec
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
22
dec
Digitale Toekomst voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
dec
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
28
dec
Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
29
dec
HBO Programma HR voor Salarisadministrateurs
Markus Verbeek Praehep
03
jan
Module Loonheffingen PDL Flexibel Online
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
feb
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
08
feb
Online cursus De rol van de HR-adviseur/OR-lid als het gaat om de nieuwe Pensioenwet. Verdiep je kennis.
MOCuitgevers
08
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
feb
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
29
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
07
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
07
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
25
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
11
apr
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
23
apr
Cursus De rol van de HR-adviseur/OR-lid als het gaat om de nieuwe Pensioenwet. Verdiep je kennis.
MOCuitgevers
25
jun
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers

Vacatures

Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
VvAA
Salarisadministrateur – Hilton Foods Zaandam
Strictly People
Payroll Specialist (AFAS)
van Oers
Salarisadministrateur
Schuitema
Salarisadministrateur
Moore MKW
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Business consultant
a•s WORKS
Vacature traineeship personeels- en salarisadministratie
a.s WORKS
Adviseur Werkgeversadvies
VvAA
Salarisadministrateur – Breda
Flynth
Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Junior Payroll Specialist
van Oers
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
VvAA
Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Salarisadministrateur – Amsterdam
MSA
Senior coördinerend medewerker PSA– 32/36 uur per week
Gemeente Wassenaar
Senior Salarisadministrateur Amsterdam
Vallei Accountants & Adviseurs
Payroll consultant
a.s. WORKS
Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth
Senior Salarisadministrateur – Gemeente Zeist
Strictly People
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV