De korting op de bijtelling blijft wel hetzelfde. De vanaf 1 januari 2022 geldende korting van 6 procent op de bijtelling van 22 procent wordt vanaf 2022 toegepast op een cap van € 35.000 en vanaf 2023 op een cap van € 30.000. Dit is een maatregel die is opgenomen in het Belastingplan 2022.
In het kort
Om de verkoop van emissievrije personenauto’s (EV) te blijven stimuleren stelt het kabinet het volgende voor:
- Het bijtellingspercentage voor privégebruik van een zakelijke EV wordt afgebouwd zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. In 2022 is de korting 6 procent en daarmee komt de bijtelling op 16 procent (normaal tarief is 22 procent).
- De catalogusprijs waarover de korting op het bijtellingspercentage voor EV’s geldt, wordt verlaagd. In 2022 wordt dit € 35.000 en vanaf 2023 € 30.000.
- Het budget voor de subsidieregeling voor emissievrije bestelauto’s en particuliere personenauto’s wordt verhoogd.
Bijtellingspercentage
Het algemene bijtellingspercentage is 22 procent over de cataloguswaarde van het voertuig. Voor EV’s geldt een korting. De in het Klimaatakkoord afgesproken jaarlijkse afbouw van de korting blijft in stand en wordt niet versneld afgebouwd.
De bijtelling voor EV’s is in 2021 12 procent, wordt in 2022 t/m 2024 16 procent, vanaf 2025 17 procent en in 2026 22 procent.
De bijtelling voor EV’s wordt berekend door over de catalogusprijs tot de cap het kortingspercentage toe te passen. Over het bedrag daarboven wordt het normale tarief van 22 procent berekend.
De grens catalogusprijs voor lagere bijtelling (cap) is nu € 40.000, wordt in 2022 € 35.000 en in 2023 t/m 2025 € 30.000.
Klimaatakkoord
In het Klimaatakkoord is voor de periode 2020-2025 een fiscaal stimuleringspakket voor emissievrije personenauto’s (EV) vastgelegd. Met dit stimuleringspakket wordt de transitie naar
elektrisch rijden versneld, terwijl tegelijkertijd de stimulering wordt verschoven naar de lagere marktsegmenten en oog wordt gehouden voor de marktontwikkelingen.
Hand aan de kraan systematiek
Om overstimulering te voorkomen en de budgettaire risico’s te beheersen, is als onderdeel van het Klimaatakkoord een “Hand aan de kraan”-systematiek (HADK) afgesproken.
Uit de HADK-analyse van dit jaar (2021) blijkt dat de EV nieuwverkopen de komende jaren structureel hoger liggen dan de afgesproken bandbreedte. In de periode 2022 tot en met 2025 worden naar verwachting circa 77.000 EV’s meer verkocht dan verwacht in het Klimaatakkoord.
Hierdoor komen de budgettaire kosten naar verwachting over deze periode in totaal € 572 miljoen hoger uit dan ten tijde van het Klimaatakkoord was voorzien.
Tegelijkertijd is de klimaatopgave urgent. Het kabinet wil de CO2-reductie die samenhangt met de
groei van elektrisch rijden niet kwijtraken. Als onderdeel van een breder klimaatpakket reserveert
het kabinet daarom per saldo € 600 miljoen extra voor het stimuleren van emissievrije personenauto’s en bestelauto’s. Daarnaast wordt stimulering meer gericht op de EV-verkoop in de particuliere markt.
Cap in twee stappen omlaag
In het Belastingplan 2022 wordt voorgesteld om de cap in de bijtelling (de catalogusprijs waarover de maximale korting op de bijtelling voor emissievrije personenauto’s van toepassing is) vanaf 2022 in twee stappen te verlagen.
Korting op bijtelling niet aangepast
De korting op de bijtelling die is vastgelegd in de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord wordt niet aangepast. Dit betekent dat de vanaf 1 januari 2022 geldende korting van 6 procent op de bijtelling wordt toegepast op een cap van € 35.000 en vanaf 2023 op een cap van € 30.000.
Door het verlagen van de cap wordt de vraag in de zakelijke markt meer gestuurd naar goedkopere emissievrije automodellen uit de lagere marktsegmenten. Dit verbetert de aansluiting op de (particuliere) tweedehands markt.
Met de budgettaire opbrengst van de aanpassing van de cap in de bijtelling (€ 330 miljoen) wordt een deel van de (in de HADK-analyse) geconstateerde hogere budgettaire kosten (€ 572 miljoen) gedekt.