De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) doet daarnaast een oproep aan het kabinet om in de fiscale sfeer de mobiliteit van de werkende Nederlander te stimuleren om zo een recessie te voorkomen.
VZR voorziet hogere prijzen voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s.
Lage km-vergoeding
De brandstofprijzen zijn niet meer zo extreem als een paar maanden geleden, maar de meeste werkgevers hanteren nog een kilometervergoeding van € 0,19, die op het kostenniveau van 2006 is gebaseerd. De kleine verhoging naar waarschijnlijk € 0,21 wordt pas per 1 januari 2023 wettelijk ingevoerd.
Elektrisch rijden
De hogere aanschafwaarde van elektrische auto’s wordt met een lagere bijtelling deels gecompenseerd, maar de energiekosten zijn ook explosief gestegen. De elektrische rijders mét zonnepanelen rijden bijna gratis, maar de wachttijd voor zonnepanelen is inmiddels ook opgelopen tot circa zes maanden.
Het blijvend stimuleren van elektrisch rijden lijkt niet eerder dan in het voorjaar van 2023 op de agenda van het kabinet te staan. Per 1 januari 2023 gaat de leaserijder opnieuw meer bijtelling betalen voor nieuwe elektrische auto’s.
Mobiliteit betaalbaar?
Jan van Delft, voorzitter van VZR, stelt:
“Het ziet er niet naar uit dat mobiliteit beter betaalbaar wordt richting einde van het jaar. VZR ziet dat werknemers de hoogste prijs betalen voor hun mobiliteit. Bijtelling wordt hoger door prijsverhogingen van auto’s en de kilometervergoeding is verre van realistisch.” Daarom roept VZR werkgevers op nu de kilometervergoeding te verhogen en roept VZR het kabinet daarnaast op om op fiscaal gebied de mobiliteit van de werknemer te stimuleren.
Minimumloon en onbelaste reiskostenvergoeding al vanaf 2023 omhoog