De regering wil de doelgroepverklaring LKV-banenafspraak helemaal afschaffen en het LKV-banenafspraak structureel maken. Werkgevers en werknemers hoeven dan helemaal geen doelgroepverklaring voor het LKV-banenafspraak meer aan te vragen. De maximale looptijd van het LKV-banenafspraak wordt dan niet langer begrensd tot drie jaar. Dit wordt geregeld in een nieuw wetsvoorstel dat 1 januari 2025 in werking moet treden.
Vierde nota van wijziging
Minister Schouten van Participatie biedt de vierde nota van wijziging aan op het wetsvoorstel uitvoeren breed offensief met daarin onder meer de wijzigingen ten aanzien van de LKV-banenafspraak.
De vierde nota van wijziging van de Participatiewet en enkele andere wetten in verband met het verbeteren van de regeling voor loonkostensubsidie en enkele andere wijzigingen (uitvoeren breed offensief) bevat twee onderwerpen:
- De leeftijdsgrens waarop iemand als kostendelende medebewoner voor de kostendelersnorm wordt aangemerkt, gaat omhoog van 21 naar 27 jaar, conform het voornemen uit het Coalitieakkoord 2021-2025 van 15 december 2021.
- Een aantal wijzigingen dat te maken heeft met het loonkostenvoordeel banenafspraak (LKV) wordt geschrapt en er wordt een wettelijke grondslag opgenomen voor het verder opschorten van de quotumheffing.
Verhoging leeftijd kostendelende medebewoner
De kostendelersnorm houdt in dat huisgenoten vanaf een bepaalde leeftijd, nu 21 jaar, meetellen voor de hoogte van de uitkering van de hoofdbewoner(s). Deze norm komt voor in de volgende sociale wetten: de Participatiewet (algemene bijstand tot de AOW-leeftijd, de aanvullende inkomensvoorziening ouderen (AIO) en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz 2004), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen
zelfstandigen (IOAZ), de Algemene nabestaandenwet (Anw) en de Toeslagenwet (TW).
Door dit voorstel gaan uitkeringsgerechtigden vanaf 27 jaar met huisgenoten tot 27 jaar erop vooruit en gaan uitkeringsgerechtigden vanaf 27 jaar er niet meer op achteruit op het moment dat
er iemand onder de 27 jaar bij hen komt inwonen. Voor uitkeringsgerechtigden tot 27 jaar geldt dat zij er nooit op achteruitgaan ten opzichte van de huidige situatie.
Wijzigingen LKV-banenafspraak
De wijzigingen ten aanzien van het loonkostenvoordeel in de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) worden geschrapt uit dit wetsvoorstel. De wijzigingen beoogden de doelgroepverklaring voor het loonkostenvoordeel banenafspraak (LKV-banenafspraak) die nu door de werknemer bij het UWV wordt aangevraagd, voortaan door de werkgever te laten aanvragen (werkgeversaanvraag van de doelgroepverklaring).
Vanwege de voor de uitvoering benodigde voorbereidingstijd om deze vereenvoudigingen te implementeren zou de vroegst haalbare ingangsdatum 1 januari 2024 zijn geweest. Het betrof een tussenstap om de administratieve lasten voor werkgevers en werknemers te verminderen, als opmaat naar de structurele oplossing.
LKV-banenafspraak structureel
De regering is van plan om de doelgroepverklaring LKV-banenafspraak op termijn in zijn geheel af te schaffen en het LKV banenafspraak structureel te maken. Hierdoor hoeven werkgevers en werknemers helemaal geen doelgroepverklaring voor het LKV-banenafspraak meer aan te vragen en wordt de maximale looptijd van het LKV banenafspraak niet langer begrensd tot drie jaar. Dit is een verdergaande door werkgevers en werknemers zeer gewenste vereenvoudiging, die de administratieve lasten voor hen aanzienlijk zal verminderen. Dit wordt geregeld in een nader te bepalen wetsvoorstel. De beoogde ingangsdatum van deze maatregelen is 1 januari 2025.
Geen invoering werkgeversaanvraag
De regering acht als gevolg hiervan invoering van de werkgeversaanvraag van de doelgroepverklaring niet langer opportuun omdat die invoering voor slechts een korte periode zou
gelden en daardoor te veel uitvoeringscapaciteit van UWV en werkgevers vergt om de maatregel voor één jaar te implementeren en uit te voeren. De regering vindt het wenselijker meteen de stap
naar de structurele oplossing te zetten.
Nu de bepalingen over de werkgeversaanvraag van de doelgroepverklaring worden geschrapt uit het wetsvoorstel breed offensief, worden ook de bepalingen geschrapt die de doelgroep voor het
LKV banenafspraak in lijn brengen met de doelgroep banenafspraak. Deze bepalingen keren terug in het nader te bepalen wetsvoorstel waarin het structureel maken van het LKV-banenafspraak en het afschaffen van de doelgroepverklaring worden gerealiseerd. Ook voor deze maatregelen is het noodzakelijk dat de doelgroepen gelijk zijn.
Opschorten quotumheffing
De uitvoering van de quotumheffing wordt verder opgeschort tot 1 januari 2026.
De opschorting van de quotumheffing is verlengd tot het moment waarop een nieuw in te voeren quotumregeling in werking treedt. De verlenging geldt uiterlijk tot 1 januari 2026. Dit omdat in 2026 de opbouw in de reeks met afgesproken aantallen afloopt en de banenafspraak overgaat naar een structurele situatie waarin 125.000 extra banen gerealiseerd moeten blijven ten opzichte van de nulmeting.
Omdat op deze wijziging al wordt geanticipeerd door UWV en de Belastingdienst, treedt deze wijziging met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2022 in werking. Op 8 juli 2021 is de
Tweede Kamer geïnformeerd dat de Belastingdienst en UWV toestemming is gegeven om de quotumheffing niet uit te voeren en daarmee te anticiperen op een door het nieuwe kabinet te
creëren wettelijke grondslag waarin de uitvoering van de quotumheffing verder wordt opgeschort.
Aanbiedingsbrief bij vierde nota van wijziging bij het wetsvoorstel uitvoering breed offensief
Wijzigingsvoorstel NvW 4 wijziging kostendelersnorm en banenafspraak