• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Salaris Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
Home » Fiscale stimulering emissievrije auto’s en aanscherping cap in bijtelling

Fiscale stimulering emissievrije auto’s en aanscherping cap in bijtelling

Nieuws

Staatssecretaris Vijlbrief gaat in op de fiscale stimulering van emissievrije auto’s en de aanpassing van de cap in de bijtelling, zoals voorgenomen in het Belastingplan 2022.

19 oktober 2021 door Salaris Vanmorgen

De in het voorjaar uitgevoerde ‘Hand aan de kraan’-analyse laat zien dat de ontwikkelingen in de markt van nieuwe emissievrije personenauto’s (EV) harder gaan dan verwacht. Tegelijkertijd blijkt uit deze analyse dat de groei in de particuliere markt sterk achterblijft bij de zakelijke markt. In het Belastingplan 2022 heeft het kabinet daarom aangekondigd om de stimulering deels te verschuiven van de zakelijke naar de particuliere markt. Hiertoe wordt de cap in de bijtelling (de maximale cataloguswaarde waarover de korting in de bijtelling voor emissievrije personenauto’s van toepassing is) verlaagd naar € 35.000 in 2022 en € 30.000 in de periode na 2022.

Cap in bijtelling omlaag voor emissievrije personenauto’s

Goedkopere EV-modellen

Door het verlagen van de cap wordt de vraag in de zakelijke markt meer gericht op goedkopere EV-modellen. De bedragen van € 35.000 en € 30.000 zijn een inschatting van de benodigde stimulering in de goedkopere segmenten in de zakelijke markt en zijn in lijn met de verwachte marktontwikkelingen (richting 2025 worden EV’s naar verwachting goedkoper). De verlaging zorgt daarnaast voor een betere balans tussen de stimulering van de zakelijke en van de particuliere markt, aldus Vijlbrief.

Fiscale stimulering EV’s

Als emissievrije auto’s niet fiscaal gestimuleerd zouden worden, zou het gezien het huidige Europese bronbeleid niet lukken om per 2030 de nieuwverkopen 100 procent nulemissie te krijgen.

Zonder de bijdrage van fiscale stimulering van emissievrije auto’s aan de terugdringing van de CO2-uitstoot lukt het niet om de emissiedoelen te halen. Personenauto’s zijn verantwoordelijk voor circa 50 procent van de CO2-uitstoot in de sector mobiliteit en voor circa 10 procent van de nationale CO2-uitstoot.

Het pakket waartoe bij de augustusbesluitvorming in het kader van Urgenda is besloten en waarvan de aanscherping van de cap in de bijtelling is neergelegd in dit wetsvoorstel leidt ten
opzichte van het klimaatakkoord tot een additionele cumulatieve reductie over de periode 2022-2030 van 1,3 Mton.

Het oogmerk van fiscale stimulering is niet het genereren van ‘rendement’ voor de schatkist maar het versnellen van de ingroei van het emissievrije rijden om zo bij te dragen aan het realiseren van de klimaatdoelstellingen in de sector mobiliteit.

Sinds 2017 is er alleen voor emissievrije voertuigen (BEV) een korting op de bijtelling mogelijk. De korting op de bijtelling geldt voor maximaal 60 maanden vanaf de datum eerste toelating (DET) van het voertuig.

Klimaatakkoord

In het Klimaatakkoord is het streven naar 100 procent nulemissie voor de nieuwverkochte personenauto’s in 2030 vastgelegd. Hieraan is tot en met 2025 invulling gegeven met concrete stimuleringsmaatregelen, waaronder fiscale stimulering via een vrijstelling of korting op de mrb, bijtelling en bpm, stimulering via aanschafsubsidies voor nieuwe en gebruikte personen- en bestelauto’s en daarnaast niet-fiscaal beleid gericht op onder andere het zorgen voor een goede laadinfrastructuur. De verwachting is op dit moment dat met deze stimuleringsmaatregelen 42 procent van de nieuwverkochte personenauto’s in 2030 emissievrij zal zijn.

Evaluaties

In het Klimaatakkoord is voorzien dat de stimuleringsmaatregelen in 2022 en in 2024 worden geëvalueerd. Op basis van deze evaluaties kan worden bepaald welk beleid na 2025 nodig is om de
doelstelling van 100 procent EV ingroei in 2030 te halen. Naast vergroening via het emissievrij maken van het wagenpark, is ook beleid nodig om de CO2, stikstof en fijnstofuitstoot van het conventionele wagenpark te beperken. De CO2-grondslag in de bpm en de fijnstoftoeslag in de mrb zijn hierbij belangrijke beleidsmaatregelen.

Aanbod EV’s op tweedehands markt

De gemiddelde leasetermijn in Nederland is ongeveer 3,5 jaar. De kortingen in de bijtelling voor EV’s staan maximaal 5 jaar vast. De EV’s hebben naar verwachting een gemiddelde leasetermijn tussen 3,5 en 5 jaar. De zakelijke EV’s die in 2022-2025 worden gestimuleerd stromen naar verwachting tussen 2026 en 2030 door naar de tweedehandsmarkt. Het aanbod van EV’s neemt steeds verder toe, ook in de lagere segmenten. Dit geldt ook voor het aanbod van EV’s via private lease (particulieren) in de lagere segmenten.

Lagere segment

Het aanbod van EV’s op de tweedehandsmarkt loopt enige jaren achter op de ontwikkeling in de nieuwverkopen. Het kabinet richt haar beleid dan ook op het behoud van EV’s voor de particuliere markt en het voorkomen van export na afloop van de leaseperiode. Het beleid zorgt ook voor een toenemende import van EV’s in de lagere segmenten. Naar verwachting zijn er voldoende emissievrije auto’s beschikbaar in het lagere segment in de komende jaren.

Subsidie elektrische auto particulieren

Met de bestaande Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) stimuleert het kabinet zowel nieuwe als gebruikte emissievrij personenauto’s onder particulieren. Het doel van deze regeling is juist om de keuze voor een elektrische personenauto in de kleinere en compacte middenklasse onder particulieren te stimuleren door het prijsverschil tussen een elektrische personenauto en een personenauto op fossiele brandstof te verkleinen.

Extra middelen

Recent heeft het kabinet middelen naar voren gehaald en extra middelen vrijgemaakt voor deze subsidieregeling. Er is voor particulieren € 80 miljoen extra subsidie voor nieuwe elektrische auto’s en € 10 miljoen extra voor gebruikte elektrische auto’s voor de periode 2022-2024 beschikbaar. In tegenstelling tot nieuwe auto’s is voor gebruikte auto’s het subsidiebedrag per auto niet verlaagd. Dit bedrag is ongewijzigd € 2.000 gebleven en is volgens het kabinet, in combinatie met de vrijstelling op de motorrijtuigenbelasting tot 2025, voldoende stimulans om de meerkosten van een gebruikte emissievrij auto te overbruggen.

Extra geld voor elektrisch rijden – minder voordeel duurdere zakelijke leaseauto

Stimulering emissievrije auto’s

Het kabinet heeft in de Miljoenennota 2022 en het Belastingplan 2022 een aantal maatregelen aangekondigd met betrekking tot de stimulering van emissievrije auto’s (EV’s). Ten eerste heeft het
kabinet besloten € 600 miljoen beschikbaar te stellen voor de stimulering van EV.

In de ‘Hand aan de kraan’-analyse is geconstateerd dat de verwachte kosten voor EV-stimulering in de periode 2022-2025 € 572 miljoen hoger zijn dan ten tijde van het Klimaatakkoord was verwacht. Met deze € 600 miljoen is budget beschikbaar om deze stimulering voort te kunnen zetten.

Ten tweede heeft het kabinet besloten om tegelijkertijd de stimulering meer te richten op de particuliere markt, door de cap in de bijtelling (de maximale cataloguswaarde waarover de korting in de bijtelling voor EV’s van toepassing is) versneld af te bouwen en door deze budgettaire opbrengst (€ 330 miljoen) te gebruiken om het budget van de aanschafsubsidies voor particulieren (SEPP) te verhogen.

43.000 minder zakelijke EV’s

De voorgenomen aanscherping van de cap in de bijtelling levert naar verwachting in de periode 2022 tot en met 2025 in totaal € 330 miljoen op waarmee nog € 242 miljoen aan hogere kosten resteert. Het effect van de verlaging van de cap in de bijtelling betekent naar verwachting 43.000 minder zakelijke EV’s in 2022-2025 en 0,8 Mton extra CO2-uitstoot cumulatief tot en met 2030.

43.000 extra privé EV’s

De extra stimulering door de maatregel in de SEPP-regeling zorgt naar verwachting voor 43.000 extra EV’s in 2022-2025 en 0,7 Mton minder CO2-uitstoot. Per saldo is de schuif van zakelijke stimulering naar privé stimulering nagenoeg neutraal qua aantallen EV’s en qua CO2-uitstoot. In totaal leidt het aanvullend pakket van 600 miljoen tot een cumulatieve extra ingroei 77.000 extra EV’s ten opzichte van het Klimaatakkoord in de periode 2022-2025. De cumulatieve CO2 winst van deze 77.000 extra auto’s bedraagt 1,3 Mton tot en met 2030.

Betalen naar gebruik

In het onderzoek ‘Betalen naar Gebruik varianten Klimaatakkoord’ heeft het kabinet de drie in het Klimaatakkoord afgesproken varianten van betalen naar gebruik onderzocht. Uit deze rapportage bleek dat afhankelijk van de gekozen variant de CO2- en stikstofuitstoot tot 24 procent kan afnemen vanaf het moment van invoering. Besluitvorming over dit onderwerp is aan een volgend kabinet.

Extra geld vrijmaken noodzakelijk

Is het niet veel gepaster om deze € 600 miljoen extra subsidie naar elektrische auto’s niet uit te geven. De rijksten kregen immers heel veel subsidie op Tesla via 0 procent bijtelling. De middenklasse krijgt nu wat minder subsidie op wat meer betaalbare elektrische auto’s en de mensen met een laag inkomen krijgen straks helemaal geen subsidie wanneer elektrische auto’s betaalbaar geworden zijn.

De ambitie van 100 procent emissievrije auto’s in de nieuwverkopen in 2030 wordt met het huidige beleid niet gehaald. Met dit extra pakket komt de ingroei uit op 42 procent in 2030. Het kabinet blijft daarmee ook achter op de Klimaatdoelen en het behalen van de doelen naar aanleiding van het Urgendavonnis. Daarom acht het kabinet noodzakelijk dit extra geld vrij te maken voor de stimulering van emissievrije auto’s, zo laat de staatssecretaris weten.

Vergoeding bij reiskosten woon-werkverkeer

Hoe zit het met de kosten die iemand maakt en de impliciete vergoeding die iemand krijgt voor reiskosten woon-werkverkeer bij deze vier specifieke voorbeelden:

  1. Een leaserijder met een elektrische auto van 50.000 euro (registratie 2019). Rijdt 20.000 zakelijke kilometers en 10.000 privékilometers.
  2. Een leaserijder met een dieselauto van 50.000 euro (registratie 2019). Rijdt 20.000 zakelijke kilometers en 10.000 privékilometers.
  3. Een werknemer die kilometervergoeding krijgt voor 20.000 zakelijke kilometers. (een wijkverpleegkundige op het platteland bijvoorbeeld).
  4. Een werknemer die dagelijks 20 kilometer naar het werk rijdt voor een baan op minimumloonniveau die geen enkele kilometervergoeding krijgt. Deze werknemer werkt op onregelmatige tijden en kan geen gebruik maken van het openbaar vervoer.

Werkgever betaalt en bepaalt

De wetgever biedt kaders voor de fiscale behandeling van reiskostenvergoedingen en het ter beschikking stellen van een auto van de zaak. Deze fiscale regelgeving biedt de werkgever ruimte voor
onbelaste vergoedingen, maar geeft geen verplichting om deze ruimte in zijn volledigheid te benutten. Het blijft aan de werkgever of en in hoeverre een onbelaste vergoeding voor reiskosten wordt betaald aan werknemers en onder welke voorwaarden de werkgever de werknemer de ruimte biedt om een auto van de zaak ook privé te gebruiken. Om die reden kan de vergoeding per werkgever en werknemer sterk verschillen en kent de praktijk een grote mate van variëteit. Een voor alle gevallen geldend antwoord op de voorbeelden is daarmee niet te geven.

Bijtelling privégebruik

Een belastingplichtige die een (lease)auto van de zaak tot zijn beschikking heeft, is inkomstenbelasting over dit inkomen in natura – bijtelling privégebruik auto van de zaak – verschuldigd. De bijtelling is 22 procent over de cataloguswaarde van de auto. Daarbij geldt voor EV’s een korting in de bijtelling waardoor het bijtellingspercentage lager is tot een bepaalde cataloguswaarde (de cap in de bijtelling). De hoogte van de korting en de cap is afhankelijk van datum eerste toelating (DET) van de auto.

In 2019 was het bijtellingspercentage voor EV’s 4 procent tot een cap van € 50.000, daarboven 22 procent. (Ter verduidelijking: in 2022 wordt dit bijtellingspercentage 16 procent tot een cap van
€ 35.000 en daarboven 22 procent). Dus bij voorbeeld 1 gold een bijtelling van 4 procent tot een cap van € 50.000, daarboven 22 procent en bij voorbeeld 2 gold een bijtelling van 22 procent van de cataloguswaarde. De wetgever vond deze korting gerechtvaardigd om emissievrij rijden te stimuleren waarbij ervoor gekozen is om met de ingroei van emissievrije auto’s de korting stapsgewijs te verlagen.

Naast de bijtelling heeft een rijder van de auto van de zaak te maken met afspraken die de werkgever maakt met zijn werknemers voor het ter beschikking stellen van een auto. Dit kan gaan
om een eigen bijdrage bij duurdere automodellen of een bijdrage aan de kosten van privékilometers. De hoogte van deze eigen bijdrage verschilt per werkgever.

Kosten zakelijk verkeer

Voor de voorbeelden 3 en 4 geldt het volgende. De kosten voor zakelijk verkeer hangen af van het soort vervoermiddel, zoals de auto, openbaar vervoer, de (elektrische) fiets. Wat iemand zelf kwijt is aan brandstof voor de auto hangt af van het aantal gereden kilometers, de brandstofsoort (benzine, diesel, elektrisch en dergelijke), hoe zuinig de auto is en hoe zuinig iemand rijdt.

Een werknemer kan van zijn werkgever maximaal 19 cent per kilometer onbelast (gericht vrijgesteld) vergoed krijgen voor zakelijk verkeer waaronder woon-werkverkeer. Daarbij maakt
het niet uit hoe de werknemer reist (auto, fiets, te voet, et cetera). Voor reizen per openbaar vervoer mag de werkgever de werkelijke kosten onbelast vergoeden. De onbelaste reiskostenvergoeding is niet van toepassing op een door de werkgever ter beschikking gesteld vervoermiddel (auto van de zaak of fiets van de zaak).

Vergoeding van reiskosten woon-werkverkeer en zakelijk verkeer is een belangrijk element van het arbeidsvoorwaardenpakket zoals ook in verschillende cao’s is neergelegd.

Nota naar aanleiding van verslag Belastingplan 2022

Categorie: Nieuws Tags: auto van de zaak, bijtelling, elektrische auto, klimaatakkoord

Tags: auto van de zaak, bijtelling, elektrische auto, klimaatakkoord

Gerelateerde artikelen

16 augustus 2022

Jaarlijks gegevens verstrekken over werkgebonden personenmobiliteit

15 augustus 2022

‘Werkgevers: geef nu een hogere kilometervergoeding’

9 augustus 2022

Auto van de zaak vóór start baan: bijtelling

15 juli 2022

‘Vakantiegangers het vaakst op pad met auto van de zaak’

Hoofdsponsor

Wat moet er op de eindafrekening van een medewerker staan?
Strictly People hielp Garby aan fantastisch nieuwe baan bij Radboudumc
Inzetten op werkgeluk: zo behoudt de werkgever medewerkers
Help! Hoe omgaan met een stuwmeer aan verlofuren?
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Komkommertijd in pensioenland, of toch niet?
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?
Ruim 2 op 3 werknemers wil vierdaagse werkweek

Partners

Wat moet er op de eindafrekening van een medewerker staan?
Strictly People hielp Garby aan fantastisch nieuwe baan bij Radboudumc
Inzetten op werkgeluk: zo behoudt de werkgever medewerkers
Help! Hoe omgaan met een stuwmeer aan verlofuren?
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Komkommertijd in pensioenland, of toch niet?
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?
Ruim 2 op 3 werknemers wil vierdaagse werkweek

Meest gelezen berichten

  • Prinsjesdag en wijzigingen per 2023 – wat staat er op het programma? 
  • Loonbelastingtabellen 2022 – witte en groene tabellen
  • Verbod op nevenwerkzaamheden mag vanaf 1 augustus 2022 niet meer
  • Jubileumuitkering onbelast: hoe zit het precies?
  • Mobiele telefoon: gerichte vrijstelling als mobiel noodzakelijk is voor werk

NIRPA

Opleidingen

01
sep
HR voor Salarisadministrateurs
Markus Verbeek Praehep
12
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
Salaris Vanmorgen
15
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
Salaris Vanmorgen
19
sep
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
19
sep
Werkkostenregeling PE
Markus Verbeek Praehep
19
sep
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
19
sep
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
22
sep
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
Salaris Vanmorgen
22
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
Salaris Vanmorgen
28
sep
Online cursus Werkkostenregeling
Salaris Vanmorgen
04
okt
Cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 januari 2023
Salaris Vanmorgen
04
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
Salaris Vanmorgen
06
okt
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
Salaris Vanmorgen
11
okt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
Salaris Vanmorgen
13
okt
Online cursus loonheffingen en hybride werken
Salaris Vanmorgen
01
nov
Cursus Werkkostenregeling
Salaris Vanmorgen
07
nov
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
Salaris Vanmorgen
08
nov
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
Salaris Vanmorgen
10
nov
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
Salaris Vanmorgen
10
nov
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
Salaris Vanmorgen
06
dec
Online cursus Update Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
Salaris Vanmorgen
07
dec
Compensation & Benefits Consultant (CBC®)
Markus Verbeek Praehep

Vacatures

HR administrateur bij Caesar Groep
Caesar Groep
Salarisadministrateur – Limagrain Ingredients in Weert
Strictly People | Limagrain Ingredients
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Senior Salarisadministrateur – SBB Zoetermeer
Strictly People
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Loonadviseur
Scab
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Payroll Professional
CROP
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Payroll Specialist – Philips Domestic Appliances Amsterdam
Strictly People | Philips Domestic Appliances Amsterdam
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Payroll Specialist – Q8 Den Haag
Strictly People - Q8
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen

Vriend van Salaris Vanmorgen

Moore mth
abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV