Dit moet de werknemer wel van te voren schriftelijk afstemmen met de werkgever. Hierbij mag het ook niet zo zijn dat de te betalen bijtelling onder € 0,00 komt.
Bijtelling
De bijtelling is afhankelijk van de fiscale waarde van de auto en de CO2-uitstoot. De fiscale waarde is de nieuwprijs van de auto inclusief btw, bpm en fabrieksopties, maar zonder de verplichte afleverkosten.
De bijtelling voor benzine, diesel en PHEV is in 2021 22 procent. De bijtelling voor een EV is 12 procent. De bijtellingsgrens ligt op 40.000 euro.
De CO2-uitstoot bepaalt het bijtellingspercentage. Bij 1 gram CO2 uitstoot of meer geldt het standaard 22 procent bijtellingtarief. Voor auto’s zonder uitstoot, wordt een bijtellingsvoordeel toegekend. Voor 2021 geldt: een auto zonder uitstoot heeft 12 procent bijtelling. Voor deze, volledig elektrische auto’s, met een DET (Datum Eerste Toelating) in 2021 geldt dan 12 procent bijtelling tot € 40.000. Voor elke euro boven de € 40.000 betaalt de werknemer 22 procent bijtelling.
Het bijtellingstarief wordt toegekend op het moment dat de auto voor het eerst op naam gezet wordt, ofwel de datum eerste toelating. Dit tarief geldt vanaf dat moment 60 maanden lang.
Brandstofkosten
Als de werknemer van plan is deze zomer met de auto van de zaak op vakantie te gaan, is het goed om te weten dat hij in sommige gevallen de brandstofkosten in het buitenland van de bijtelling mag aftrekken.
Brandstofkosten op vakantie uit eigen zak betalen, klinkt helemaal niet gek. Toch zijn er mogelijkheden om deze kosten te verminderen. Tankkosten die je buiten Nederland maakt, mogen namelijk van de bijtelling worden afgetrokken. Wel is er één voorwaarde: het moet van tevoren schriftelijk zijn overeengekomen met je werkgever. Het loopt via de salarisadministratie en daar kan de werknemer dan zijn bonnetjes inleveren. Let er hierbij wel op dat op jaarbasis je te betalen bijtelling niet onder € 0,00 uitkomt.
De bijtelling check je eenvoudig via de bijtellingscalculator.
Bron: VZR.nl