Sommige gegevens kun je bij de aanvraag tegemoetkoming NOW over de vijfde aanvraagperiode nog wijzigen, andere niet.
Omzetverlies eenmalig verhogen
Als je het verwachte percentage omzetverlies wilt verhogen, kan dat eenmalig tot zes weken nadat je de beslissingsbrief over het voorschot hebt ontvangen. Neem hiervoor contact op met UWV Telefoon NOW via 088 – 898 20 04 (lokaal tarief – belkosten zijn afhankelijk van telefoonaanbieder).
Het achteraf verlagen van het verwachte percentage omzetverlies is niet mogelijk. Dit corrigeert UWV pas bij de definitieve berekening.
Als je denkt dat het omzetverlies lager uitvalt, is het goed om daar rekening mee te houden. Reserveer dan alvast een bedrag voor een eventuele terugbetaling.
Loonsom niet wijzigen
De loonsom die wordt gebruikt bij de aanvraag kan niet worden gewijzigd. UWV gaat uit van de loonsom die de werkgever in de loonaangifte aan de Belastingdienst heeft doorgegeven. Een eventuele verhoging van de loonsom bij een correctie van de loonaangifte, heeft geen invloed op de hoogte van de tegemoetkoming.
Juiste loonheffingennummer
Na de aanvraag kun je het loonheffingennummer niet meer wijzigen. Heb je op een verkeerd loonheffingennummer een aanvraag gedaan, dan kun je deze aanvraag wel intrekken. Daarna kun je een nieuwe aanvraag doen op het juiste loonheffingennummer. Deze aanvraag moet je dan wel doen voordat de aanvraagperiode is gesloten.
Intrekken of voorschotbetaling stoppen
Wil je de aanvraag intrekken of de voorschotbetaling stopzetten? Dit kan alleen in de periode waarvoor de tegemoetkoming geldt (april, mei en juni 2021). Je kunt de aanvraag dus intrekken tot en met 30 juni 2021.
Stuur UWV een brief waarin je uitlegt waarom je geen NOW meer wilt ontvangen. Stuur een kopie van de beslissing op de aanvraag mee. Wil je de aanvraag intrekken en heb je nog geen beslissing ontvangen? Neem dan telefonisch contact met UWV op.
Het adres is:
UWV
Postbus 90055
5600 PH EINDHOVEN
Let op: als je de aanvraag intrekt en al een bedrag hebt ontvangen, moet je dit binnen vier weken aan UWV terugbetalen. Zet je de voorschotbetalingen stop? Dan hoef je UWV niet meteen terug te betalen.
Bij de definitieve berekening bepaalt UWV hoeveel je nog krijgt of moet terugbetalen. Binnen tien werkdagen nadat UWV de brief heeft ontvangen, krijg je van UWV een brief waarin staat wat je verder moet doen.
Aanvraag afgewezen
Waarom is de aanvraag afgewezen, terwijl de werkgever wel loonkosten had?
Als UWV de aanvraag afwijst, ontvang je hierover een brief. Daarin staat waarom de aanvraag is afgewezen.
De aanvraag kan om verschillende redenen worden afgewezen, bijvoorbeeld omdat de werkgever volgens UWV geen loonkosten had. Hier zijn verschillende oorzaken voor:
- De werkgever heeft geen loonkosten gehad in de maand juni 2020. In de vierde aanvraagperiode kijkt UWV voor de berekening van de tegemoetkoming eerst naar de loonsom in juni 2020. Als die gegevens ontbreken, kijkt UWV naar de loonsom in april 2020. In beide gevallen gaat UWV uit van de gegevens die op 26 augustus 2020 bij UWV bekend waren.
- Er was in juni 2020 (of april 2020) geen loon waarover u sociale premies heeft betaald. Bijvoorbeeld: een directeur-grootaandeelhouder is niet verplicht verzekerd voor werknemersverzekeringen en betaalt geen sociale premies over zijn loon. Zijn loon telt daarom niet mee.
- Je hebt de loonaangifte te laat gedaan. UWV gaat uit van de gegevens die op 26 augustus 2020 bij UWV bekend waren.
- Als de werkgever op of na 2 februari 2020 is gestart, komt hij niet in aanmerking voor een tegemoetkoming.
Bezwaar maken
Als je het niet eens bent met de beslissing van UWV, kun je bezwaar maken. Doe dit altijd binnen zes weken na de datum die op de beslissing staat. Let op: de uiterlijke datum om bezwaar te maken blijft hetzelfde, ook als je contact met UWV opneemt.
Op uwv.nl/bezwaar vind je alle informatie over bezwaar maken.
Je kunt online bezwaar maken of bezwaar maken op papier:
- Maak je online bezwaar via het werkgeversportaal, kies dan voor kantoor ‘B&B NOW’.
- Maak je op papier bezwaar, stuur het bezwaarschrift dan naar:
UWV Bezwaar en Beroep NOW
Postbus 59602
1040 LC AMSTERDAM.
Stuur een kopie mee van de brief met de beslissing waartegen je bezwaar maakt. Zet in het bezwaarschrift ook altijd het telefoonnummer. Dan kan UWV bij vragen contact met je opnemen.
Als UWV het bezwaarschrift heeft ontvangen, stuurt UWV een ontvangstbevestiging per post. UWV bekijkt de eerder genomen beslissing dan opnieuw. Dit doet een andere medewerker van UWV dan de medewerker die de beslissing heeft genomen.
Als UWV het bezwaar in behandeling neemt, belt UWV daarover. In de meeste gevallen ontvang je binnen 12 weken een beslissing. Heeft UWV meer tijd nodig om het bezwaar te behandelen, dan neemt UWV contact op.