Bij het parlementaire traject van de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG) en de implementatie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Nederland zijn door de Tweede Kamer vragen gesteld bij de praktische toepasbaarheid in de praktijk van arbodiensten en verzuimbeleid in ondernemingen.
Toegezegd is de uitvraag naar ervaringen te verwerken, te bespreken met stakeholders en de Tweede Kamer hierover te informeren.
Versterkt bewustzijn
De uitvraag onder stakeholders heeft naar voren gebracht dat er een algemene tendens is dat zowel de uitvoerders (bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbodiensten en verzekeraars) als sociale partners constateren dat met de start van de AVG het bewustzijn voor goede omgang met privacy en persoonsgegevens is versterkt.
De privacy staat over het algemeen steviger op het netvlies bij veel organisaties, er is sprake van een toenemend bewustzijn over ‘wat wel en niet mag’ en de nieuwe wetgeving heeft geleid tot accentverschuivingen en aanscherpingen binnen bestaand privacybeleid.
Complicaties
Wél wordt aangegeven dat de regelgeving in een aantal situaties complicaties oplevert in relatie tot andere wettelijke verplichtingen van de werkgever. Als suggestie wordt meegegeven om de door SZW gepubliceerde uitleg praktischer en toegankelijker te maken, zodat deze meer toegevoegde
waarde heeft in de praktijk.
De aanpassing van de uitleg zal de minister samen met de sociale partners ter hand zal nemen. Voor het overige ziet Koolmees op basis van de uitkomsten geen aanleiding voor nadere acties.
Verwerking gezondheidsgegevens
Met betrekking tot de verwerking van gezondheidsgegevens van werknemers lijkt een aantal
stappen te zijn ondernomen. Zo zijn werkgevers en werknemers alerter geworden als het gaat om
de informatie die zij communiceren, hoewel hierin meer de nadruk ligt op schriftelijke communicatie dan op mondelinge communicatie. De communicatie lijkt over het algemeen wel complexer te zijn geworden.
Een aantal werkgevers registreert minder verzuimoorzaken registreert en weert medische termen geweerd in administratie, omdat notities met medische termen vaak worden geweigerd. Anderzijds geeft een aantal stakeholders aan dat de privacyrichtlijnen binnen veel organisaties al conformeerden aan de bestaande privacywetgeving, waardoor de nieuwe wetgeving niet tot zeer grote verschuivingen leidde.
Ervaringen Beleidsregels ‘de zieke werknemer’
De ervaringen met de beleidsregels van de Autoriteit Persoonsgegevens wat betreft de gegevensverwerking omtrent zieke werknemers zijn wisselend.
Het wordt als positief ervaren dat de beleidsregels pogen meer duidelijkheid te bieden over specifieke situaties van zieke werknemers, re-integratie en privacywetgeving. Tegelijkertijd wordt aangegeven dat de beleidsregels in bepaalde gevallen juist onduidelijkheid scheppen en niet altijd eenvoudig zijn toe te passen in de praktijk.
Gevraagd wordt om meer praktische handvatten over wat wél mag, in plaats van alleen informatie over wat verboden is.
Beleidsregels de zieke werknemer
Ervaringen publicatie SZW
De gepubliceerde uitleg van het ministerie van Sociale Zaken over de periode tot zes weken na de verzuimmelding heeft niet voor alle stakeholders geleid tot extra helderheid.
De uitleg zou niet genoeg handvatten bieden voor de dagelijkse praktijk en ondanks de uitleg zou
het nog steeds noodzakelijk zijn om de verantwoordelijkheden met betrekking tot verzuimbegeleiding extra te bespreken. Ook zou de uitleg geen nieuwe inzichten bevatten.
Suggestie is om eventueel de door SZW gepubliceerde uitleg nog praktischer en toegankelijker te maken, zodat die een toegevoegde waarde heeft als informatie voor werkgever en werknemer.
Gezamenlijke uitleg beleidsregel ‘De zieke werknemer’
Verzuimadvies eerder dan zes weken?
Volgens de regelgeving is de werkgever verplicht om uiterlijk binnen zes weken verzuimadvies te
vragen van de bedrijfsarts of de arbodienst. In de praktijk noemt een aantal stakeholders dat een
aantal werkgevers geneigd is om zich niet te laten leiden door deze wettelijke termijnen en achten
zij het zinvol om eerder een afspraak te maken. Hiertoe wordt in specifieke gevallen vaak besloten
vanwege kortstondig en frequent verzuim, als het contract niet wordt verlengd, bij twijfel over het
recht op een Ziektewetuitkering en bij de eerste signalen van mogelijk verzuim.
Uitwerking (U)AVG op gegevensverwerking
Veel van de stakeholders ervaren de uitwerking van de (U)AVG op de gegevensverwerking na de
ziekmelding als negatief. De richtlijnen lijken wel te worden opgevolgd, maar werkgevers en
professionals zouden daardoor meer ‘krampachtig’ handelen, bang zijn om fouten te maken en
door een aantal van de stakeholders wordt de wetgeving als ‘belemmerend’ omschreven.
Werkgevers vragen minder snel aan hun werknemers wat er aan de hand is. Ook zouden activiteiten in het kader van preventie en inzetbaarheid door dienstverleners met werkgevers en werknemers worden bemoeilijkt.
Kamerbrief over AVG en uitvraag ervaringen verzuimbeleid
Samenvatting inzendingen uitvraag AVG en gegevensverwerking zieke werknemers