• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » 45-dienstjarenregeling wellicht opvolger RVU-regeling

45-dienstjarenregeling wellicht opvolger RVU-regeling

Nieuws

Een 45-dienstjarenregeling waarbij werknemers na 45 dienstjaren kunnen uittreden, is een mogelijke opvolger voor de tijdelijke RVU-regeling.

2 februari 2021 door Salaris Vanmorgen

In het kader van het pensioenakkoord van 5 juni 2019 hebben sociale partners en het kabinet afgesproken te gaan onderzoeken of het mogelijk is om het moment van uittreden onder voorwaarden te koppelen aan het aantal dienstjaren, bijvoorbeeld 45.

Aandachtspunten hierbij zijn de uitvoerbaarheid en het behoud van de AOW als volksverzekering en stabiele basis van ons pensioenstelsel.

Motie onderzoek

In de Eerste Kamer is in het kader van de behandeling van het wetsvoorstel Verandering koppeling AOW-leeftijd, de motie De Vries ingediend, waarin de regering verzocht wordt een onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor het invoeren van een vergelijkbare regeling als de Italiaanse Quota 100 regeling.

In de motie wordt overwogen dat het rechtvaardig is dat mensen, bijvoorbeeld met zware beroepen, die een lang arbeidsverleden hebben, eerder met pensioen kunnen dan mensen met een kort arbeidsverleden.

Eindrapport

In het eindrapport van de werkgroep zijn de bevindingen van dit onderzoek weergegeven. In de begeleidingsgroep is samengewerkt door vertegenwoordigers van CNV, FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland, VCP en SZW.

Het rapport wil een technische analyse bieden en een een weergave van de bevindingen in de werkgroep en bevat geen aanbevelingen.

Vakbond FNV ziet goede aanknopingspunten in het rapport ’45 dienstjaren’ om verder in gesprek te gaan met het kabinet en andere sociale partners over stoppen na 45 jaar werken.

Uit het rapport

Een regeling waarbij het moment van uittreden gekoppeld wordt aan het aantal dienstjaren, kan op verschillende wijze worden vormgegeven. Doel van dit onderzoek is om zo breed mogelijk verschillende voorwaarden en scenario’s te schetsen en daarbij in te gaan op alle implicaties.

Het rapport beschrijft drie scenario’s:

  1. Het eerste scenario gaat uit van een publieke regeling gefinancierd uit algemene middelen.
  2. In het tweede scenario treffen werkgevers en werknemers op cao-niveau regelingen. De overheid zou dergelijke regelingen fiscaal kunnen faciliteren.
  3. Het derde scenario gaat uit van maatwerk door individuele werkgevers en werknemers.

Omvang doelgroep

Voor een globale inschatting van de doelgroep is gekeken naar de potentiële doelgroep in 2026. Het betreft in totaal jaarlijks circa 60.000 personen die potentieel eerder zouden kunnen uittreden. Dat aantal loopt vervolgens verder op door het stijgen van de AOW-leeftijd en de hogere arbeidsparticipatie (van vooral vrouwen).

Verdere vormgeving

Bij de verdere vormgeving van een 45-dienstjarenregeling valt te denken aan een regeling die al dan niet los staat van de AOW en waarbij het moment van uittreden al dan niet meegroeit met de ontwikkeling van de AOW-leeftijd en levensverwachting.

Beschikbaarheid gegevens

Bij de uitvoering van een dienstjarenregeling, speelt de beschikbaarheid van gegevens over het arbeidsverleden een cruciale rol. Voor werknemers kan maximaal tot 1998 worden teruggegaan
op basis van UWV-data.

Een fictief arbeidsverleden voor de periode tot 1998 is uitvoerbaar, maar doet geen recht doet aan het
basisargument van een dienstjarenregeling, omdat dit niet specifiek gericht is op werkenden die op jonge leeftijd de arbeidsmarkt betreden.

Uitgaan van een arbeidsverleden op basis van opleidingsniveau is niet uitvoerbaar omdat het
diplomaregister ook niet ver genoeg teruggaat.

Omkering bewijslast

De beperkte beschikbaarheid van gegevens over het arbeidsverleden is een obstakel voor een eventuele regeling die uitgaat van gewerkte jaren. Als alternatief voor het baseren van arbeidsverleden een fictief arbeidsverleden en bestaande registraties kan gedacht worden aan een omkering van de bewijslast, waarbij de burger zelf het arbeidsverleden of het afronden van de opleiding moet aantonen.

Omdat er voor burgers geen noodzaak was om hun administratie langer te bewaren dan bijvoorbeeld in het kader van de belastingaangifte nodig is, is het zeer waarschijnlijk dat burgers deze informatie niet altijd beschikbaar hebben en dan niet van de regeling gebruik zullen kunnen maken.

Effecten arbeidsmarkt

Een 45-dienstjarenregeling kan zowel op korte als op lange termijn effecten hebben op de arbeidsmarkt. Op korte termijn kunnen werkenden die aan de criteria voldoen eerder uittreden en in dat geval neemt het arbeidsaanbod af.

Ook kan een dienstjarenregeling een negatief werkgelegenheidseffect opleveren, indien de belastingen worden verhoogd ter financiering van de regeling.

Op lange termijn kan een dienstjarenregeling zowel positieve als negatieve (indirecte) effecten op de werkgelegenheid hebben.

De effecten van een cao-regeling zullen zowel op de korte termijn als de lange termijn beperkter zijn
voor het arbeidsaanbod. Wel kan een cao-regeling tot barrières leiden voor de arbeidsmobiliteit.

Kosten publieke regeling

De kosten en het gebruik voor een publieke regeling liggen naar verwachting aanzienlijk hoger dan bij een cao-regeling tussen werkgevers en werknemers, omdat het onderdeel vrijwilligheid in een publieke regeling naar verwachting niet goed is vorm te geven en dus niet leidt tot minder gebruik. Hiervan zou alleen sprake zijn als bij de publieke regeling ook sprake zou zijn van een verplichting te stoppen met werken.

Bij een regeling op cao-niveau lijkt een vrijwillig karakter beter mogelijk, waardoor naar verwachting het gebruik en de kosten voor een dergelijke regeling lager zullen uitvallen.

Het gebruik bij een regeling tussen werkgever en werknemer zal ook afhangen van de wens van werkgevers en werknemers om in een bepaalde sector tot een regeling te komen, van het niveau van de uitkering, de fiscale behandeling (RVU-vrijstelling) en in hoeverre die kan aansluiten op het dienstjarencriterium.

Indien vanwege de (on)uitvoerbaarheid uitgegaan zou worden van een fictief arbeidsverleden voor de periode voor 1998, zouden de budgettaire effecten fors hoger uitvallen.

Reactie FNV

De FNV ziet in de 45 arbeidsjarenregeling een goede opvolger van de tijdelijke RVU-regeling die werknemers nu de mogelijkheid biedt om tot drie jaar voor de AOW te stoppen met werken.

In diverse cao’s zijn afspraken gemaakt op basis van de nieuwe, tijdelijke RVU-regeling. De vakbond verwacht deze regeling in nog heel wat andere cao’s de komende tijd te kunnen afspreken.

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV en pensioenonderhandelaar:

‘Daarom is het ook belangrijk om snel tot afspraken te komen voor een permanente regeling als de RVU-regeling eind 2025 stopt.’

Onderzoek 45 dienstjaren

 

Categorie: Nieuws Tags: AOW-leeftijd, pensioenakkoord, Regeling vervroegde uittreding (RVU)

Tags: AOW-leeftijd, pensioenakkoord, Regeling vervroegde uittreding (RVU)

Gerelateerde artikelen

30 januari 2023

Loondoorbetaling zieke AOW-werknemer naar 6 weken vanaf 1 juli 2023

25 januari 2023

Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom

19 januari 2023

Herziening bedrag ineens pas per 1 januari 2024 in werking

20 december 2022

Vijf belangrijke veranderingen voor (zieke) medewerkers in 2023

Hoofdsponsor

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Juiste informatie over transitievergoeding bij overgang van onderneming
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Partners

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Juiste informatie over transitievergoeding bij overgang van onderneming
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Iedere werknemer minimaal 85 euro netto meer per maand in 2023
  • Wat verandert er op jouw loonstrook in 2023?
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023
  • Werknemer met modaal inkomen krijgt in 2023 netto 91 euro meer

NIRPA

Opleidingen

02
feb
Grensoverschrijdend Werken (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
06
feb
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
08
feb
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
09
feb
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
10
feb
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
14
feb
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
16
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
17
feb
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
feb
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
23
feb
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
feb
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
mrt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
03
mrt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
06
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
07
mrt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
09
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Training DGA voor Salarisadministrateurs en Beloningsadviseurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
16
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
mrt
Training Inkomstenbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
20
mrt
Training Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
21
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
mrt
Training Omzetbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers

Vacatures

Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Salarisadministrateur
Ruigrok
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Salarisadministrateur
Flynth
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Payroll Professional
CROP
Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
Medior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
(senior) Loonadviseur
Scab
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Senior Salarisadministrateur
Flynth
HR adviseur (extern)
Scab
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Senior Salarisspecialist
Infacto
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Salarisadministrateur
Flynth
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
(senior) Loonadministrateur
Scab
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV