Meer thuiswerken levert jaarlijks 1,7 miljard euro op en 78 miljoen uur minder reistijd. De klimaatwinst wordt geschat op bijna 353.600 ton CO2. Dit blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu.
Rob van Tilburg, directeur programma’s van Natuur & Milieu:
‘De cijfers laten zien dat meer thuiswerken loont, voor zowel werknemers, werkgevers, als het klimaat. Als we op de overige dagen duurzamer gaan reizen, maken we echte grote groene sprongen voorwaarts.’
In onderzoek van het KIM (april 2020) gaf zo’n 12 procent van de beroepsbevolking aan te verwachten meer thuis te blijven werken dan voor de coronacrisis. Op basis van deze prognose bracht CE Delft in kaart wat de effecten zijn op het woon-werkverkeer, milieu, en welke economische baten ermee gemoeid zijn.
(Tijd)winst
Anderhalve dag meer thuiswerken, bijvoorbeeld 3 dagen in 2 weken of 6 dagen per maand, scheelt jaarlijks zo’n 3 miljard kilometers aan woon-werkverkeer. De economische baten worden geraamd op 1,7 miljard euro. Het gaat hier om tijdwinst, een verhoogde arbeidsproductiviteit, maar bijvoorbeeld ook om vermeden maatschappelijke kosten als milieuvervuiling. Dit is exclusief de kosten die bespaard worden door minder infrastructurele investeringen, als gevolg van een afname van het wegverkeer.
Vervuiler betaalt
Natuur & Milieu hoopt dat zowel de overheid als werkgevers mensen stimuleren om vaker thuis te werken. En als reizen nodig is, dit zo duurzaam en gezond mogelijk te doen, volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’. Daarbij hoort wat Natuur & Milieu betreft een zogeheten gedifferentieerde kilometerheffing. De hoogte van de heffing hangt af van hoe vervuilend en zwaar de auto is, hoe druk de weg is waarop je rijdt en wanneer je reist. Zo’n heffing stimuleert schoner vervoer, zoals fietsen en elektrisch rijden en het is tegelijkertijd ook een effectieve prikkel om minder te reizen.