Nu geldt bij een catalogusprijs vanaf € 50.000 22% bijtelling. In de jaren na 2020 gaat het bijtellingspercentage verder omhoog.
Dit staat in het wetsvoorstel Fiscale maatregelen klimaatakkoord, onderdeel van het pakket Belastingplan 2020.
In het Klimaatakkoord is benadrukt dat het streven is dat uiterlijk 2030 alle nieuwe auto’s emissievrij zijn. De huidige korting op de bijtelling wordt daarom ook na 2020 voor nieuwe elektrische auto’s van de zaak gecontinueerd.
Omdat de meerkosten van de elektrische auto ten opzichte van de door fossiele brandstoffen aangedreven auto’s naar verwachting gaan dalen, kan ook de mate van fiscale stimulering hiervoor worden verlaagd, aldus het wetsvoorstel.
Bijtelling 22% in 2026
Het voorstel houdt in dat de korting op de bijtelling in stappen wordt afgebouwd tot uiteindelijk nul vanaf 1 januari 2026. In dat jaar gaat voor nieuwe elektrische auto’s van de zaak dan ook het algemene bijtellingspercentage van 22% gelden.
Lagere cap
De zogenoemde cap, zijnde het deel van de catalogusprijs waarop de korting van nu 18%-punt van toepassing is (op dit moment geldt een cap van € 50.000 waardoor de korting op de bijtelling nu maximaal € 9000 bedraagt), wordt op grond van de voorgestelde wijzigingen in 2021 verlaagd tot € 40.000 en daarna niet meer aangepast. Met ingang van 1 januari 2026 verliest de cap zijn belang omdat volgens de voorgestelde wijzigingen op dat moment ook de korting op de bijtelling is afgeschaft.
In 2018 zijn ongeveer twee keer zoveel elektrische auto’s verkocht als verwacht. De verkopen tot nu toe in 2019 laten zien dat ook in 2019 meer elektrische auto’s worden verkocht dan geraamd. Een indicatie dat de mate van stimulering waarschijnlijk hoger is dan noodzakelijk om het gewenste doel te bereiken. Daarom gaat het kabinet al met ingang van 1 januari 2020 over te gaan tot een verlaging van de korting op de bijtelling voor elektrische auto’s en een verlaging van de cap.
De korting op de bijtelling bedraagt op dit moment 18%-punt. Het kabinet stelt voor met ingang van 1 januari 2020 deze korting te verlagen tot 14%-punt en tegelijkertijd de cap te verlagen tot € 45.000 waardoor in 2020 de korting maximaal € 6300 bedraagt.
Maatregel 2020 tot 2026 e.v.
Korting op bijtelling (in %-punt):
2020: 14, 2021: 10, 2022: 6, 2023: 6, 2024: 6, 2025: 5, 2026 –
Hoogte cap:
2020: € 45.000, 2021: € 40.000, 2022: € 40.000, 2023: € 40.000, 2024: € 40.000, 2025: € 40.000, 2026 e.v.: n.v.t.
Maximale korting:
2020: € 6300, 2021: € 4000, 2022: € 2400, 2023: € 2400, 2024: € 2400, 2025: € 2000, 2026 e.v.: n.v.t.
De effectieve bijtelling voor bijvoorbeeld een auto met een catalogusprijs van € 70.000 en een datum eerste toelating in 2021 wordt 16,29%, te weten: 12% over de eerste € 40.000 en 22% over het restant van € 30.000.
Datum eerste toelating
De kortingen op de bijtelling en de cap’s blijven voor auto’s met een in dat jaar gelegen datum van eerste toelating van toepassing gedurende 60 maanden na de eerste dag van de maand volgend op die datum van eerste toelating. De datum van eerste toelating is de datum waarop de auto voor de eerste maal op de weg is toegelaten.
Voor een elektrische auto met een datum van eerste toelating van bijvoorbeeld 1 juni 2021 geldt op grond van het wetsvoorstel een korting op de bijtelling van 12%-punt en een cap van € 40.000. Deze auto behoudt deze bijtelling en cap dan tot 1 juli 2026. Voor een elektrische auto met een datum van eerste toelating in april 2025 blijft de korting van 5%-punt dan tot 1 mei 2030 van toepassing.
Waterstofauto of zonnecelauto
De cap is niet van toepassing op auto’s met een motor die kan worden gevoed met waterstof. Voor die auto’s is de korting op de bijtelling niet gemaximeerd. In het Klimaatakkoord is afgesproken om deze uitzondering uit te breiden tot zonnecelauto’s. Op dit moment wordt onderzocht op welke wijze de zonnecelauto moet worden gedefinieerd om zeker te stellen dat deze uitzondering op de toepassing van de cap op de juiste wijze wordt vormgegeven. Het kabinet zal met Prinsjesdag 2020 met een voorstel komen om deze uitzondering met ingang van 1 januari 2021 te realiseren.
Zie ook Belastingvoordelen voor elektrische auto