De volgende casus is aan de orde:
Een werknemer heeft een fiets geleased via zijn werkgever en betaalt daarvoor een eigen bijdrage van € 50 per maand. De bijtelling komt op € 5,54. Mag de werkgever nu het verschil (50 – 5,54 = 44,46) tussen de eigen bijdrage en de bijtelling uitruilen volgens de werkkostenregeling tegen brutoloon, of moet hij – net als bij een auto – de eigen bijdrage netto inhouden?
Bijtelling niet negatief
Of sprake is van een ter beschikking gestelde fiets van de werkgever, hangt af van hetgeen de werknemer en werkgever schriftelijk hebben afgesproken. De fiets kun je namelijk vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen.
Bij ter beschikking stellen, moet je een bijtelling voor het privégebruik in aanmerking nemen. Een eventuele eigen bijdrage voor het privégebruik kun je vervolgens (uit het nettoloon van de werknemer) in mindering op de bijtelling brengen, maar de bijtelling kan niet negatief worden.
De verschillen
Welke regels gelden als je een (elektrische) fiets aan de werknemer vergoedt, verstrekt of ter beschikking stelt? Nog even de verschillen tussen een fiets vergoeden, verstrekken en ter beschikking stellen op een rij:
1 Fiets vergoeden
Vergoedt de werkgever aan de werknemer (een deel van) de aanschafprijs van een fiets die hij heeft gekocht? Dan is die vergoeding loon van de werknemer. Maar je kunt dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon.
Als je de werknemer een onbelaste (vaste) vergoeding van maximaal € 0,19 per kilometer (gerichte vrijstelling) betaalt voor zakelijke reizen waarvoor hij de fiets gebruikt, gaat de Belastingdienst ervan uit dat je de vergoeding hebt aangewezen als eindheffingsloon.
2 Fiets verstrekken
Heeft de werkgever aan de werknemer een fiets verstrekt, dan wordt de werknemer eigenaar van de fiets. De factuurwaarde of de waarde in het economische verkeer van de fiets is loon van de werknemer. Maar je kunt dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon.
Je mag de werknemer een onbelaste (vaste) vergoeding van maximaal € 0,19 per kilometer (gerichte vrijstelling) betalen voor zakelijke reizen waarvoor hij de fiets gebruikt. In dat geval gaat de Belastingdienst ervan uit dat je de vergoeding hebt aangewezen als eindheffingsloon.
3 Ter beschikking stellen van een fiets
Als de werkgever een fiets aan de werknemer ter beschikking stelt, dan blijft de fiets eigendom van de werkgever. Stelt de werkgever een (elektrische) fiets ter beschikking aan de werknemer voor woon-werkverkeer, dan wordt de fiets in ieder geval geacht ook ter beschikking te zijn gesteld voor privégebruik. Je moet voor dit privégebruik jaarlijks een bedrag bij het loon tellen. Anders dan bij de auto van de zaak is er geen mogelijkheid om tegenbewijs te leveren bij gering privégebruik.
7 procent bijtelling
De waarde van dit privégebruik is is op jaarbasis 7 procent van de waarde (inclusief omzetbelasting) van de (elektrische) fiets, voor zover dit meer is dan een bijdrage van de werknemer voor privégebruik. De waarde van de fiets is de in Nederland door de fabrikant of importeur publiekelijk kenbaar gemaakte consumentenadviesprijs. RAI-vereniging heeft hiervoor een database opgezet. Deze database is in te zien op www.bijtellingfietsvandezaak.nl.
Consumentenadviesprijs
Als de oorspronkelijke consumentenadviesprijs niet te achterhalen is, kun je uitgaan van de consumentenadviesprijs (inclusief omzetbelasting) van de meest vergelijkbare fiets.
De bijtelling is loon in natura. Je moet daarover loonbelasting/premie volksverzekeringen inhouden, premies werknemersverzekeringen betalen en de werkgeversheffing Zvw betalen of de bijdrage Zvw inhouden. Je kunt dit loon ook als eindheffingsloon aanwijzen en ten laste brengen van de vrije ruimte.
Je mag de werknemer geen (vaste) onbelaste vergoeding betalen voor zakelijke reizen waarvoor hij de fiets gebruikt, omdat sprake is van vervoer vanwege de werkgever.
Bronnen: Forum Salaris en Handboek Loonheffingen 2021